چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

خسته کننده‌ترین هلند این سال‌ها توانست با شکست 3 بر 2 اروگوئه پس از 32 سال به فینال جام جهانی برسد

هر چند هلند ششمین بازی‌اش را هم با پیروزی به پایان برد ولی باز هم آن تیم پرشوری نبود که در گذشته به آن شهرت داشت. پس از حذف برزیل مدعی، نگاه‌های بیشتری روی هلند متمرکز شد ولی این تیم مقابل اروگوئه تحلیل رفته که 4 بازیکن اصلی‌اش را نداشت هم با دردسر زیادی به پیروزی رسید.

در لحظاتی که به‌نظر می‌رسید اروگوئه توانسته مردان تهاجمی هلند را مهار کند، فان برونکهورست با شوتی ناگهانی دروازه موسلرا را باز کرد. گل دقیقه 18 کاپیتان هلند، می‌توانست پایان کار اروگوئه باشد ولی تنها بازمانده آمریکای جنوبی با سختکوشی که مهم‌ترین عامل رسیدن این تیم به نیمه‌نهایی بود، به گل تساوی رسید. فورلان که سوارز، زوج همیشگی‌اش را به‌دلیل محرومیت در کنارش نمی‌دید، قبل از پایان نیمه اول با یکی از ضربات مواجش استکلنبرگ را تسلیم کرد.

در نیمه دوم هم مقاومت اروگوئه کار هلند را سخت کرده بود ولی نماینده اروپا روی یک صحنه مشکوک سرانجام به گل رسید. فان پرسی در مسیر شوت اسنایدر بود که وارد دروازه اروگوئه شد و صحنه آهسته نشان داد که این مهاجم در آفساید قرار داشته است.

در فاصله 20 دقیقه به پایان بازی، اروگوئه با دریافت این گل مجبور به حمله شد تا خط دفاعش بازتر شودوهمین به هلند فرصت داد تا در دقیقه 80 با ضربه سر روبن به گل سوم برسد.  اما این پایان کار اروگوئه نبود. تابارز با به زمین فرستادن 2 مهاجم و تعویض فورلان مصدوم نشان داد که ناامید نیست ولی گل دوم اروگوئه خیلی دیر به ثمر رسید تا این تیم با حداقل اختلاف مغلوب هلند شود.

کار تمام نشده

برخلاف بازیکنان اروگوئه که رؤیای سومین قهرمانی جهان را بربادرفته می‌دیدند، هلندی‌ها به یک قدمی نخستین قهرمانی جهان تاریخ کشورشان رسیدند. شادی بازیکنان و هواداران هلندی در پایان بازی زایدالوصف بود ولی فان مارویک هشدار می‌دهد که بازیکنان حالا باید کارشان را تمام کنند.

هلند که در فینال‌های 74 و 78 بازنده بود، نمی‌خواهد برای سومین بار دست خالی به خانه برگردد؛« صعود به فینال پس از 32 سال کار بزرگی است ولی کارمان هنوز تمام نشده و یک بازی دیگر داریم.»

هرچند هلند فان مارویک خیلی جذاب بازی نمی‌کند ولی او توانسته غرور را از تیمش دور کند و شاید رمز موفقیت تیم در همین باشد:« با همه احترامی که برای تیم‌های قبلی قائلم، کاری به آنها ندارم.من روش خودم را دارم.

ما خوب و گاهی زیبا بازی می‌کنیم ولی در گذشته تیم با چند پیروزی مغرور می‌شد. همیشه به بازیکنانم می‌گویم که بازی دیگری هم وجود دارد. با یاددادن اینکه چگونه به‌طور صحیح دفاع کنند، ثبات تیم را بالا برده‌ام. من عاشق فوتبال تهاجمی هستم ولی باید مالکیت توپ را هم داشته باشیم.»

منظور فان مارویک از بازی‌های قبلی، بیش از همه فینال جام‌جهانی 74 است که هلند با تیم پرستاره‌اش مغلوب آلمان غربی میزبان شد. هلندی‌ها بعد از این بازی، مدعی بودند که بازی با آلمان را ترجیح می‌دهند؛ به‌دلیل دشمنی قدیمی‌ای که با همسایه شان دارند. روبن در این مورد گفت: اگر با آلمان بازی کنیم، انگیزه‌ام برای بردن 10 برابر می‌شود. دوست ندارم با هم‌تیمی‌هایم در بایرن با چهره یک شکست خورده روبه‌رو شوم.

تابارز هم مانند فان مارویک به شاگردانش گفت که هنوز کارشان تمام نشده. او امیدوار است که بازیکنانش تا بازی رده بندی تجدید قوا کنند و جام را با پیروزی به پایان برسانند: «باید این بازی را ببریم تا غممان را فراموش کنیم. مثل بازی با هلند، باید تصویر خوبی از خودمان ارائه دهیم تا دنیا بداند اروگوئه می‌تواند پابه‌پای دیگران بازی کند.»

کد خبر 111213

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز