سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پیکر علامه سید محمدحسین فضل‌الله، مرجع شیعیان لبنان با حضور پرشور مردم لبنان، مقام‌های دولتی این کشور و نمایندگان کشورهای اسلامی تشییع شد.

مراسم باشکوه تشییع پیکر این عالم شیعه در حالی برگزار شد که دولت لبنان روز گذشته را عزای عمومی اعلام کرده بود و اداره‌ها، مؤسسات، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس، تعطیل بودند.

این مراسم با حضور کم نظیر مردم بعد از ظهر روز گذشته از مقابل خانه‌ این مرجع عالی‌قدر در محله حریک آغاز شد و پیکر آن مرحوم پس از عبور از محله‌های اصلی منطقه جنوب لبنان در صحن مسجد‌الامامین الحسنین(ع) (محل اقامه نمازهای جمعه آن مرحوم در سال‌های‌اخیر) به خاک سپرده ‌شد.

در طول این مسیر پیکر آن مرحوم در اماکن نمادین مشخصی مانند مسجد امام رضا(ع) در بئرالعبد برای مدت کوتاهی متوقف شد. در 8 مارس 1985 مرحوم فضل‌الله در بیرون این مسجد با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده هدف حمله قرار گرفت.

در این حمله عده زیادی کشته شدند اما توقف چند دقیقه‌ای علامه فضل‌الله برای گفت‌وگو با یک نمازگزار، موجب شد که او جان سالم به در ببرد. در مراسم تشییع پیکر علامه فضل‌الله مقام‌های بلندپایه دولت لبنان از جمله میشل سلیمان، رئیس‌جمهور،  نبیه‌بری رئیس پارلمان و برخی وزرا حضور داشتند.

در این مراسم همچنین هیاتی بلند پایه از جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت‌الله جنتی به نمایندگی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری، آیت‌الله تسخیری، علاء‌الدین بروجردی و برخی دیگر از مسئولان حضور یافتند. این هیات همچنین با حضور در بیت علامه فضل‌الله، درگذشت وی را تسلیت گفته و پیام تسلیت مقام معظم رهبری را نیز به خانواده علامه فضل‌الله ابلاغ کردند.

محمد عمرو، مسئول اطلاع‌رسانی دفتر علامه فضل‌الله روز گذشته همچنین اعلام کرد که نمایندگان ارشدی از امارات، بحرین، قطر، عراق و بسیاری دیگر از کشورهای عربی و اسلامی نیز در این مراسم شرکت کردند.

هیات 110 نفره عراق به ریاست صالح الحیدری، رئیس دفتر اوقاف شیعه عراق هم با حضور در منزل علامه، تسلیت دولت و ملت عراق را به خانواده ایشان ابلاغ کرد. همچنین علی الادیب مشاور ارشد نوری‌مالکی، نخست‌وزیر عراق نیز در مراسم تشییع پیکر علامه محمد حسین فضل‌الله شرکت کرد. علامه فضل‌الله یکی از بنیانگذاران حزب الدعوه در عراق بود. جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق نیز طی پیامی درگذشت علامه فضل‌الله را تسلیت گفت. وی در پیام خود اعلام کرد: با فوت علامه فضل‌الله، جهان اسلام مصیبت بزرگی را متحمل شده است.

در بسیاری از مناطق عراق که محل تولد و تحصیل علامه سید محمدحسین فضل‌الله است عزای عمومی اعلام شده و شهر نجف روز گذشته به‌طور کامل تعطیل بود.
سازمان کنفرانس اسلامی هم روز گذشته طی بیانیه‌ای درگذشت علامه فضل‌الله را تسلیت گفت و فوت ایشان را ضایعه‌ای برای امت اسلامی خواند.

اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی اظهار داشت: فقدان علامه فضل‌الله که یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های اسلامی به حساب می‌آمد، بسیار دردناک است.

در این بیانیه آمده است: علامه فضل‌الله زندگی خود را در راه خدمت به کشور و مسائل مربوط به امت خود صرف کرد و تمام تلاش خود را برای کاهش تنش در لبنان و جهان اسلام انجام داد. همچنین دانشگاه الازهر مصر نیز درگذشت علامه فضل‌الله را تسلیت گفت و وی را عالمی اسلامی خواند که زندگی‌اش مملو از علم و بخشندگی بود.

کد خبر 111127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز