همشهری آنلاین: آخرین دیدار یک‌چهارم نهایی جام جهانی را تیم‌های اسپانیا و پاراگوئه برگزار کردند. این دیدار با تک‌گل اسپانیا به پایان رسید. این تیم نخستین دیدار نیمه‌نهایی خود در تاریخ جام جهانی را در برابر تیم آلمان تجربه خواهد کرد.

با دیدار شامگاه شنبه (۳ ژوئن / ۱۲ تیر) اسپانیا و پاراگوئه، جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی به مرحله‌ نیمه‌نهایی رسید. نخستین نیمه‌ این دیدار، سراسر دفاع فشرده و بی‌اشتباه پاراگوئه و حملات نه‌چندان زهردار اسپانیا بود.

ملی‌پوشان نماینده‌ اروپا هیچ روزنه‌ای برای نفوذ به پشت دو زنجیره‌ چهارنفره‌ای که پاراگوئه‌ای‌ها در برابر دروازه‌ خود چیده بودند، نمی‌یافتند. این تاکتیک راهی جز ضربات از راه دور برای مهاجمان اسپانیا باقی نمی‌گذاشت.

ملی‌پوشان این تیم در نیمه‌ نخست در مجموع ۶ بار بخت گلزنی خود را از این راه آزمودند که  خطرناک‌ترین آن ضربه‌ از راه دور ژاوی بود. این ضربه در دقیقه‌ ۲۹ از بالای دروازه‌ حریف به خارج رفت. 

اسپانیایی‌ها هم‌چنین با ۳ ارسال از اطراف، در نیمه‌ نخست بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شدند.

ملی‌پوشان اروگوئه در این میان، مدافع صرف نبوند و چند بار بخت گلزنی خود را هم آزمودند. آنها حتی در دقیقه‌ ۴۰ توسط نِلسون والدِز مهاجم به گل رسیدند؛ گلی که به دلیل آفساید مردود اعلام شد. صحنه‌ آهسته اما نشان داد که والدز در آفساید نبوده و گل صحیحی به ثمر رسانده است. ضربه‌ از راه دور این بازیکن باشگاه بوروسیا دورتموند آلمان در دقیقه‌ ۴۶ هم پایان‌بخش نیمه‌ اول بود.

نیمه‌ دوم بدون تفاوت عمده در تاکتیک دو تیم آغاز شد؛ اسپانیا هم‌چنان حمله می‌کرد و اروگوئه با دفاع فشرده دروازه‌ خود را بسته نگه می‌داشت.

اسپانیا در عین حال یکی از ضعیف‌ترین و پراشتباه‌ترین حضورهای خود در جام جهانی را به نمایش گذاشت. ژرارد پیکه، مدافع ملی‌پوش بارسلونا، در دقیقه‌ ۵۷ اشتباه‌های هم‌تیمی‌های خود در حمله را تکمیل کرد. او بر روی مهاجم پاراگوئه، درون محوطه‌ جریمه‌ خودی مرتکب خطا شد. این خطا هم جریمه‌ شخصی، کارت زرد در پی داشت و هم جریمه‌ تیمی. اُسکار کاردوزو، مهاجم پاراگوئه، اما این موقعیت مناسب برتری بر قهرمان اروپا را از دست داد. ایکر کاسیاس پنالتی کاردوزو را مهار کرد و نتیجه بدون تغییر باقی ماند.

ایکر کاسیاس، دروازبان اسپانیا، در حال مهار ضربه‌ پنالتی

تنها یک دقیقه پس از این فرصت و در نخستین حمله‌ اسپانیایی‌ها، آنتولین آلکاراس، مدافع پاراگوئه، اشتباه پیکه را در سوی دیگر زمین تکرار کرد. او با فشار آرنج از بالا و کمک پا از پایین، داوید ویا، مهاجم حریف را در محوطه‌ جریمه‌ خودی متوقف کرد.

حال نوبت به دوئل ژاوی آلونسو و ژوستو ویلار رسید. آلونسو در دقیقه ۶۱ ضربه‌ پنالتی اسپانیا را به ثمر رساند، گل اما از سوی داور مردود اعلام شد. زیرا بازیکنان اسپانیا پیش از زدن ضربه‌ پنالتی وارد محوطه‌ جریمه‌ حریف شده بودند. پنالتی باید تکرار می‌شد. آلونسو بار دیگر پشت توپ قرار گرفت، این بار اما دروازه‌بان پاراگوئه پیروز دوئل بود. ژوستو ویلارِ کاپیتان، پس از مهار این پنالتی حتی بر روی فابرگاس که برای زدن توپ برگشتی پیش آمده بود، مرتکب خطا شد. این خطا اما از چشمان کارلوس آلبرتو گونزالس، داور گوآتمالایی پنهان ماند و بازی با زدن یک ضربه‌ کرنر ادامه یافت. این کرنر هم نتیجه‌ای برای اسپانیا در بر نداشت.

ژوستو ویلار، دروازبان پاراگوئه، پنالتی دوم آلونسو را مهار کرد

بنا بر این نتیجه‌ بازی پس از زدن ۳ پنالتی در فاصله‌ چند دقیقه، هم‌چنان بدون گل مساوی ماند.

دفاع فشرده‌ پاراگوئه و بازی ضعیف اسپانیا – به استثنای تنها چند موقعیت – بازی را تا دقیقه‌ ۸۳ با همین نتیجه پیش برد. سرانجام ملی‌پوشان اسپانیا موفق شدند در پی هنرنمایی آندره اینیِستا، هافبک بارسلونا به گل برسند. او توپ را به پدرو رساند که به جای ژاوی آلونسو در دقیقه‌ ۷۵ به زمین آمده بود. پدرو توپ را به دیرک عمودی زد و توپ برگشتی را داوید ویا به گل تبدیل کرد؛ هر چند که ضربه‌ ویا هم در ابتدا به هر دو دیرک عمودی دروازه‌ پاراگوئه برخورد کرد و سپس به درون دروازه غلتید.

پاراگوئه که چیزی برای از دست‌دادن نداشت، بر حمله‌های خود افزود. ایکر کاسیاس در دقیقه‌ ۸۸ دو ضربه‌ پیاپی لوکاس باریوس، مهاجم بوروسیا دورتموند، و روکه سانتا کروز، مهاجم منچستر سیتی را کنترل کرد تا بهترین موقعیت پاراگوئه در دقایق پایانی را از این تیم بگیرد. سرانجام این بازی با تک‌گل ملی‌پوشان اسپانیا به پایان رسید.

قهرمان جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۸ بدین ترتیب برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی به نیمه‌نهایی صعود کرد. این تیم در این مرحله با تیم آلمان روبه‌رو خواهد شد که با شکست ۴ بر 0 آرژانتین صعود کرده است.

اروگوئه که در ضربات پنالتی غنا را مغلوب کرد، و هلند که با نتیجه‌ ۲ بر 1 برزیل را از پیش رو برداشته است نیز دیگر بازی نیمه‌نهایی را برگزار خواهند کرد.

دویچه‌وله

کد خبر 111073

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز