گروه بورس: مدیران بورس برای محاسبه و اعلام یک شاخص بین‌المللی برای بازار سهام تهران، مذاکرات خود را آغاز کردند

علی سنگینیان،  معاون بورس اوراق بهادار تهران دیروز در حاشیه کنفرانس خبری مدیرعامل بورس، در پاسخ به همشهری اعلام کرد: با شرکت اروپایی استاکس مذاکرات موفقیت‌آمیزی را برای محاسبه و اعلام یک شاخص بین‌المللی انجام داده‌ایم.

او تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود شاخصی که تحت لیسانس این شرکت معتبر برای بازار سهام تهران محاسبه می‌شود در معرفی بازار سرمایه ایران به سرمایه‌گذاران جهان کمک بسزایی خواهد کرد.

سنگینیان در عین حال توضیح داد: شاخص‌های قبلی بورس تهران همچنان محاسبه و اعلام می‌شود. ضمن اینکه محاسبه شاخص جدید 30شرکت فعال‌تر بورس از خردادماه طبق مجوز شورای بورس آغاز شده و به‌زودی رقم و نوسان این شاخص نیز در بورس منتشر می‌شود.

رشد ارزش معاملات

در این کنفرانس خبری حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل شرکت بورس هم اعلام کرد: ارزش‌کل معاملات سهام در بهار 89 نسبت به بهار پارسال رشد کرده است. ارزش معاملات در بهار سال گذشته یک‌هزار و 890 میلیارد تومان بود که  این رقم در بهار سال‌جاری به 6 هزار و 600میلیارد تومان افزایش یافت؛

ضمن اینکه در بهار امسال سهامداران حقیقی 2 درصد بیش از میزان سهمی که به‌فروش رسانده‌اند،  سهام خریده‌اند که ارزش آن معادل 46 میلیارد تومان برآورد می‌شود.قالیباف اصل گفت: در بهار امسال ارزش بازار به 72 هزار میلیارد تومان رسید و رقم شاخص کل از 12 هزار و 537 واحد در ابتدای سال به 14 هزار و 500 واحد در پایان بهار رسید که نشان‌دهنده رشد 7/15 درصدی شاخص است.

وی با اشاره به عرضه 465 میلیارد تومان سهام دولتی در طول فصل بهار تصریح کرد: طبق برنامه قصد داریم تا پایان سال سهام 12 شرکت را در بورس بپذیریم و عرضه کنیم.

فیوچرز سهام

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: مقدمات انجام معاملات فیوچرز سهام، سال گذشته به پایان رسید و نرم‌افزار آن امسال نهایی شد. قالیباف اصل با بیان اینکه روز شنبه دستورالعمل معاملات و پذیرش در سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده است، افزود: به‌زودی وارد فاز اجرایی معاملات فیوچرز سهام می‌شویم.

سهام پالایشگاه‌ها

او با اشاره به پذیرش سهام 3شرکت بیمه دانا، پالایشگاه تبریز و پالایشگاه بندرعباس در بورس اوراق بهادار تصریح کرد: سهام 2پالایشگاه تبریز و بندرعباس هنوز در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سپرده نشده.

به محض انجام این مقدمات و ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده پارسال و پیش‌بینی بودجه امسال، عرضه سهام این دو پالایشگاه بدون مشکل انجام می‌شود.او درباره شرایط عرضه سهام بیمه دانا هم گفت: این شرکت باید بودجه حسابرسی شده امسال و همچنین صورت‌های مالی حسابرسی شده 88 خود را ارائه دهد تا امکان عرضه سهام آن وجود داشته باشد.

ورود تعاونی‌ها به بورس

سخنگوی شرکت بورس و اوراق بهادار گفت: برای پذیرش تعاونی‌ها در بورس باید آنها به سهامی عام تبدیل شوند. در هیچ جای دنیا، تعاونی‌ها در بورس حضور ندارند. او تاکید کرد: اگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای ورود به بورس درخواست ارائه دهند، استقبال می‌کنیم.

دلایل رونق بازار

قالیباف اصل درباره دلایل افزایش نقدشوندگی سهام در بورس تهران توضیح داد: 5 عامل در این امر دخیل بوده است؛ نخست: افزایش توجه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه،  دوم:ادامه اجرای سیاست‌های اصل 44 و ورود شرکت‌های دولتی،  سوم:تنوع مناسب بازار سرمایه ایران، چهارم:رکود سایر بازارهای رقیب در کنار بازده مناسب سرمایه‌گذاری در بورس تهران و پنجم: ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه.

کد خبر 110972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز