چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

فریبا خانی: کلاغ‌ها را دوست دارم. باهوش‌اند. به همه جا سرک می‌کشند و شخصیت ژورنالیستی دارند.

کلاغ سفید این  صفحه ‌هم به گوشه و کنار این سرزمین پرواز می‌کند و خبرها و گزارش‌های کوتاهی از اتفاقات ‌فرهنگی می‌دهد. این هفته، کلاغ سفید به نمایشگاه «جلوه‌هایی از هنر معاصر جهان» پرک کشید...در این نمایشگاه، آثار گنجینه خارجی موزه هنرهای معاصر تهران که طی سال‌های گذشته  به صورت محدود و کوتاه مدت به نمایش گذاشته شده بود، در زمان طولانی به نمایش درآمده است و از این پس به شکل دوره‌ای شاهد نمایش آثار جدیدی از این گنجینه هستیم.

 تصویر هنرمندان در ورودی نمایشگاه دیدنی است؛ پرتره‌هایی از  ژرژ روئو، پابلو پیکاسو، رنه مگریت، خوان میرو،  واسیلی کاندینسکی، جکسون پالاک، ویکتور وازارلی، ژرژ براک و غیره... این هنرمندان سرنوشت هنر معاصر را رقم زدند. سیر تحول هنر مدرن را می‌توانید در این نمایشگاه ببینید.

«پنجره ای باز رو به خیابان پانتی اور»؛ این عنوان تابلویی از پابلو پیکاسو است. او هنرمند اثرگذاری در نقاشی جهان است. مخصوصاً تجربه‌هایش درکوبیسم بسیار مهم هستند. اما او در سبک‌های گوناگون تبحر داشت.
 تابلوی زیبایی از پیسارو در این نمایشگاه می‌بینیم؛تابلویی با  سبک امپرسیونیسم. پیسارو یکی از شخصیت‌‌های برجسته و راهبردی در جنبش امپرسیونیسم است. او به خوبی از انباشتگی رنگ‌ها بهره می‌گیرد و حجم و حرکت رنگ‌ها در کارهای او احساس زیبایی به بیننده می‌دهد.

تابلوی معروفی از گوگن نیز در این نمایشگاه دیده می‌شود. گوگن نقاش و پیکره ساز و چاپگر فرانسوی است. درباره او در کتابچه راهنمای نمایشگاه چنین می‌خوانیم: گوگن از نخستین هنرمندان اروپایی است که به هنر شرق کهن علاقه داشت و سنت طبیعت‌گرایی اروپایی را رها کرد و علیه واقع گرایی امپرسیونیست‌ها و برداشت‌های علمی نئوامپرسیونیست‌ها واکنش نشان داد... او جنبش فوویسم و اکسپرسیونیسم  را دنبال کرد.
به شما گفتم که در این نمایشگاه با  سیر تحول سبک‌ها در نقاشی آشنا می‌شویم. نمایشگاه روزهای شلوغی را سپری می‌کند و تماشاچیان هم بدون هیچ مانعی می‌توانند به شاهکارهای نقاشی دنیا دست بزنند، کاری که ممکن است به نقاشی‌ها صدمه بزند. انگار فکری در باره حفاظت این آثار نشده است.

علاوه بر نقاشی‌، آثار حجمی زیبایی از هنرمندان جهان خواهید دید. امبرتو بوچونی مجسمه‌ای با نام«صور یگانه از استمرار در فضا» در این نمایشگاه دارد. این هنرمند برجسته ایتالیایی یکی از برجسته‌ترین هنرمندان سبک فوتوریسم است.
 از دیگر کارهای حجمی این نمایشگاه، می توان به مجسمه «مرد در حال قدم زدن» اشاره کرد. این کاری از آلبرتو جاکومتی است؛ پیکره ساز و نقاش و  شاعر سوئیسی. از مجمسه‌های معروف این هنرمند می‌توان به مجسمه« قفس» نیز اشاره کرد. در آثار او انسان در هر حالت تحت فشار است و به نخی نازک تبدیل شده است.

 از حجم‌ساز آمریکایی، دانالد جاد  در این نمایشگاه اثری هست. آهن‌های گالوانیزه  به دیوار نصب شده‌اند. سبک این هنرمند با استفاده از تکرار و تقارن به وحدت می‌رسد. تماشای تابلوی «راه آسمان» رنه مگریت بلژیکی روز خوبی را برای شما رقم خواهد زد...
موزه هنرهای معاصر  در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله قرار دارد. این نمایشگاه تا پایان تابستان منتظر شماست. ساعت بازدید نمایشگاه 10تا 17 است.

کد خبر 110960

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز