چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: گوزن‌ها از آن دسته حیواناتی هستند که انواع مختلفی در سراسر دنیا با ظاهر متفاوت دارند.

جزء نشخوارکنندگان هستند و در بین گونه‌های آنها گوزن زرد، مارال یا مرال و شوکا در ایران شهرت زیادی دارند. شوکا در مقایسه با بقیه گوزن‌ها جثه و وزن کوچکی دارد. محل اصلی زندگی شوکاها کرانه دریای خزر است که امروزه سخت در معرض انقراض هستند. مارال بزرگ‌ترین نشخوارکننده وحشی ایران است. این چهارپای زیبا که به آن «گاو کوهی» هم می‌گویند، در جنگل‌های شمال کشور از پارک گلستان تا آستارا پراکنده شده‌اند.

در گذشته گوزن‌های زرد در خوزستان و کرمانشاه زندگی می‌کردند؛ اما هم‌اکنون تعداد کمی از آنها در جنگل‌های کرخه و دز، دشت ناز مازندران و جزیره اشک دریاچه ارومیه وجود دارند. آنها روزها در جنگل پنهان می‌شوند و به استراحت و نشخوارکردن می‌پردازند. بیشتر صبح زود و شب‌هنگام از مخفیگاهشان بیرون می‌آیند و به دنبال غذا می‌روند. جنس نر گوزن زرد - مثل بیشتر گوزن‌ها – شاخ‌های بزرگ دارند که هر سال اواخر زمستان می‌افتند. گوزن‌های ماده هم جثه کوچک‌تری دارند و هم شاخ ندارند. غذای بیشتر گوزن‌ها علف و شاخ و برگ درختان است. گوزن زرد ایرانی نوعی گوزن زرد است که پوستش به زردی می‌زند و بعضی از آنها خال دارند.

در پارک پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا، هشت رأس گوزن زرد ایرانی و 12 رأس مارال زندگی می‌کنند که به تازگی، مارال دیگری به دنیا آمد و باعث خوشحالی دوستداران محیط‌زیست شد. دو مارال دیگر هم سال گذشته به این خانواده اضافه شده بود که جای امیدواری است که این حیوان از خطر انقراض رهایی یابد.

در پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا تالابی وجود دارد که به خاطر نزدیکی به دریای خزر پرندگان زیادی در آن زندگی می‌کنند. پوشش گیاهی این پارک هم متنوع است و انارستان‌های این منطقه از معدود انارستان‌های باقی‌مانده در کرانه دریای خزر هستند.

کد خبر 110956

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز