جمعه ۱۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه 11 تیر تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله امامی کاشانی، درخطبه‌ اول نماز جمعه تهران با اشاره به بحث عدالت و قضا و هفته قوه قضائیه، به قرائت آیه 58 سوره نسا پرداخت و یادآورشد: در این آیه خداوند می‌فرماید وقتی حکم می‌کنید به عدالت حکم کنید.

وی با بیان این‌که بحث قضاوت از مباحث بسیار مهم اسلام است، تصریح کرد: همان‌طور که اصل شریعت و قانون اهمیت دارد و بدون این دو، جامعه‌ نمی‌تواند بر روی پای خود بایستد، فلاسفه بحث نبوت را مطرح کرده و گفته‌اند، جامعه بدون قانون نمی‌تواند باشد و قانونگذار خدا است، پس باید پیامبر وجود داشته باشد.

وی با بیان داستان دزدیدن زره امام علی (ع) توسط یک فرد یهودی و اتفاقات پس از آن، اهمیت قضا و حکم قاضی در مملکت را مورد اشاره قرار داد و افزود: قضاوت و عدالت به عنوان پشتوانه‌ی اجرای قانون و احقاق حقوق بسیار بااهمیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امام علی (ع) نشان دادند قضاوت در اسلام اهمیت دارد و شخص مطرح نیست، در حالی که کشور مطرح است و حضرت علی (ع) در ماجرای دزدیده شدن زره خود و دادگاه می‌خواهد قاضی را متوجه کند که خطا کرده است و از او نقد می‌کنند؛ اما حکم او را رد نمی‌کند، چون تداوم کشور به دادگستری است و نظام سیاسی، اقتصادی و خانوادگی و ... روی دوش دادگستری است و می‌توان گفت قضاوت است که همه کارها را سر و سامان می‌دهد و یا خراب می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که در کشور ما قضاتی که به حق قضاوت می‌کنند، فراوان هستند، تصریح کرد: به شکر خدا در دستگاه قضایی قضات شریف و پاک دامن فراوانی داریم و ریاست قوه قضائیه از هر جهت شایسته‌، فقیه و عادل است، در نتیجه در دستگاه قوه قضائیه، قضلات خوب فراوان داریم؛ ولی افرادی هم هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند و طمع‌ها باعث می‌شود که به عدالت حکم نکنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که گفته می‌شود وکیل بودن از قاضی بودن است، چرا که قضاوت خطرهایی دارد و البته از سودی که وکالت دارد برخوردار نیست، افزود: وکلا باید این نکته را بدانند که دفاع از باطل هم حرام است و هر وقت پرونده‌ای مطالعه شد و فهمیدند که حق است باید از آن دفاع کنند؛ در غیر این صورت دفاع حرام است؛ اما اگر قاضی خوب باشد، پیش خدا از قیمت و ارزش بالایی برخوردار است.

امامی کاشانی با بیان حدیثی از امام علی (ع) مبنی بر این‌که دست خدا، رحمت خدا و لطف خدا بالای سر قاضی است، مادامی که به عدالت حکم کند، افزود: کشور به این نیاز دارد که دستگاه قضایی هر چه بهتر به عدالت اهمیت دهد، همان‌طور که در ملاقات رییس قوه قضائیه و تعدادی از مدیران با مقام معظم رهبری بر مسئله‌ی عدالت تاکید شد و این‌که جریان‌ها نباید بتوانند حکم قاضی را از عدالت بیرون کنند و کسی نباید به قاضی بگوید چنین کند، چرا که قاضی باید آزاد باشد و ببیند که حکم خدا چیست.

وی با بیان این‌که زمانی کشور در دنیا نمونه می‌شود که قضاوت در آن قضاوت علوی باشد، افزود: وقتی کشور در دنیا نمونه می‌شود که قضاوت در آن بر اساس اسلام باشد و ما به این سو می‌رویم و قوانین قضایی ما بر همین جهت است، ولی با کمال تاسف اخلاق جامعه‌ خراب است و روز به روز پرونده‌ها فراوان‌تر می‌شود و این به علت مشکلاتی است که در درون دادگستری وجود دارد که گرفتاری‌هایی را ایجاد می‌کند، در حالی که باید قضای ما تابلوی قضای دنیا باشد و به این سمت حرکت کنیم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) مبنی بر این‌که آنجا که قاضی به حق حکم می‌کند، حکم او ارزشش از همه چیز بالاتر است، خطاب به قضات کشور گفت: درست است که با حقوق اندک زندگی می‌کنید؛ اما چون به حق حکم می‌کنید، هیچ چیز ارزشش به اندازه این حکم نیست و باید بگویم دفاعی که وکلا می‌کنند و پول کلانی نیز می‌گیرند، حتی اگر حق باشد به قیمت حکم شما نیست، پس اگر قرار باشد پول مطرح باشد، می‌دانیم که خیلی جاها پول وجود دارد؛ اما مهم است که زندگی انسان پاکیزه باشد پس قضا از ارزش بالایی برخوردار است .

وی ادامه داد: باید پرهیز کرد از آنکه مشمول گفته‌ی امام صادق (ع) شویم مبنی بر این‌که قاضی که در قضاوت خود به عمد و یا از روی غفلت خطا کند، از بالاتر از آسمان به زمین می‌افتد و ارزش و مقام خود و آخرتش را می‌دهد و این موضوع نشان می‌دهد که باید در قضا دقت کرد؛ چرا که حقوق مردم بسیار محترم است و وظیفه عدلیه و دادگستری آن است که هیچ چیز جز خدا را در نظر نگیرند و از خدا بترسند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، امامی کاشانی در آغاز خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین قوه قضائیه و اساتید دانشگاه در رابطه با اهمیت هماهنگی بین قوا اشاره کرد و گفت: قضاوت به گونه‌ای است که باید همه در آن کمک کنند و باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند تا امور کشور به نحو احسن پیش برود.

وی در ادامه به شرایط امروز کشور در دنیا و خصومت‌ها و تهمت‌هایی که در برابر نظام اسلامی وجود دارد،‌اشاره کرد و گفت: به طور مثال در بحث انرژی هسته‌یی می‌بینیم که دشمنان خود اهل سلاح هسته‌یی هستند؛ اما ما را متهم می‌کنند که هدف ما ساختن سلاح هسته‌یی است در حالی که این یک سند و علم در طریق فناوری است و البته خودشان فکر ما را می‌دانند؛ اما نمی‌خواهند کشورهای اسلامی رشد کنند و این‌که اسلام و نظام اسلامی به دنیا بیدارباش دهد را دوست ندارند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر این‌که شما امت من روزگاری را خواهید دید که قصاع در برابر کفار می‌شوید و توضیح داد: قصاع به معنای لقمه‌ای است که راحت بلعیده می‌شود و پیامبر اسلام اشاره می‌کند که روزی امتش را دشمنان به راحتی می‌توانند، ببلعنند چون نهی از منکر نمی‌کنند و تن به باطل می‌دهند.

وی در ادامه به اوضاع امروز غزه و فلسطین اشاره کرد و گفت: شاهدیم که صهیونیسم بر یک مشت مسلمان و مردمی که در فلسطین زندگی می‌کنند، فشار می‌آورد و اخیرا جهان اسلام در جلسه‌ای در این رابطه تصمیماتی گرفته است، در حالی که اگر جهان اسلام و دولت‌های اسلامی بیدار باشند و وظیفه‌شان را انجام دهند یک به یک کشورهایشان به حلقوم دشمن نمی‌رود.

امامی کاشانی با اشاره به این‌که نظام اسلامی به برکت نفس‌های عیسوی امام راحل و خون شهیدان به وجود آمده است، گفت:‌ نظام اسلامی به دنیا سلام می‌دهد و بیدارباش می‌گوید؛ اما دشمنان نمی‌خواهند که چنین شود، لذا این وضع را برای ما پیش می‌آورند، پس در این شرایط حساس باید همدلی، هماهنگی، انسجام و با هم بودن داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به خطبه‌ی شانزده امیر المومنین (ع) که در رابطه با اهمیت تقوا است، اشاره کرد و گفت: تقوا مرکبی است که وقتی آدمی بر آن سوار شود نرم و راحت به سمت بهشت حرکت می‌کند و البته درست است که در دنیا حق و باطل با هم وجود دارند و از دیر زمان باطل حاکم بوده است؛ اما این‌طورنیست که همیشه باطل حاکم باشد و در آینده جریان بر حق خواهد بود.

وی در ادامه به حادثه هفتم تیر اشاره کرد و گفت: در هفتم تیر مرحوم دکتر بهشتی و دیگر شهدا خون‌شان ریخته شد و امروز 29 سال از آن گذشته است و ارزیابی دشمن این بود که در این روز پرونده‌ی شهید بهشتی بسته می‌شود؛ چرا که شهید بهشتی انسان ارزشمندی بود که دشمنان می‌خواستند او را از پای درآورند؛ اما امروز شاهد جایگاه و مقام شهید بهشتی در دنیای اسلام هستیم پس می‌توان گفت که در نهایت حق به حق می‌رسد و همان‌طور که شهید بهشتی رفت اما چنین نیست که یاد شهید بهشتی برود.

وی اضافه کرد: نظام اسلامی نیز با تمام بلاهایی که سر آن آورده‌اند و با وجود تمام نفاق‌ها و ضربه‌ها، با همت، درایت و فداکاری مردم و رهبری داهیانه‌ی امام (ره) و مقام معظم رهبری،‌ این ضربه‌ها را دفع کرده است، پس باید توجه کرد که همیشه سخن و قلم حق باشد.

امامی کاشانی همچنین به ایام کنکور اشاره کرد و خطاب به دانشجویان گفت: عزیزان آنچه برای انسان ارزش دارد، علمی است که بر اساس فطرت باشد، پس بکوشید خوب درس بخوانید و فطرت، معنویت و کمال‌تان را حفظ کنید که علم بر مرکب فطرت، پیروزی می‌آورد، اما اگر انسان فطرت را از دست داد، علم کم کم موجب تباهی انسان می‌شود.

امام جمعه موقت تهران به اقدامات نیروی انتظامی اشاره کرد و با حمایت از اقدامات این نیرو در برخورد با کسانی که مزاحم دختران و بانوان جامعه می‌شوند، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی باید متوجه باشد بر اساس موازین، اخلاق و تعابیر اسلام رفتار کند و در الفاظی که به کار می‌رود این موضوع را در نظر بگیرد چه بسا که برخورد پاکیزه افراد را از کارشان منحرف کند و برخورد تند آنها را بیشتر به آن سمت سوق دهد.

امامی کاشانی در پایان به ایام شریف ماه رجب و نزدیک بودن روز شهادت موسی بن جعفر و بعثت پیامبر اکرم اشاره کرد و به بیان حدیثی از امام هفتم در رابطه با جایگاه و نتیجه حق پرداخت.

کد خبر 110761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز