جمعه ۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه نخستین روز اول مرداد 89 به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار شد.

jannati

به گزارش ایسنا، آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به  حادثه تلخ زاهدان افزود: خداوند به خانواده‌ جوانی که جلوی آن فرد تروریست را گرفت صبر بدهد که مانع ورود آن فرد به مسجد و کشته شدن تعداد بیشتری از مردم شد. وی در ادامه با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در رابطه با فاجعه زاهدان گفت: مشخص است که اعمال اصلی این حادثه آمریکا و انگلیس بوده است و البته هدف اصلی آن‌ها ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی می‌باشد زیرا که این کار در شب تولد امام حسین(ع) و در جمع شیعیان اتفاق افتاد، بنابراین این‌ها قصد برهم زدن وحدت جامعه اسلامی را دارند، چراکه وحدت از رمزهای بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی است. همانطور که امام (ره) نیز در وصیت‌نامه‌شان بر این موضوع تاکید داشتند.  دبیر شورای نگهبان قانون اساسی با بیان این‌که جنایتکار اصلی در حادثه زاهدان مشخص است، تصریح کرد: این اتفاق دنباله اقدامات ریگی است که حرکت‌های انتحاری را در دستور دارند و امیدواریم که این آخرین بار باشد.

 خطیب نماز جمعه این هفته تهران به تاکیدات اخیر رهبری اشاره کرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند جمهوری اسلامی اجازه نخواهند داد این‌ها به اهداف شوم‌شان برسند و امکان ندارد جمهوری اسلامی این طور خواب باشند که به دشمن مجال دهد هر کاری می‌خواهد بکند. همچنین مقام معظم رهبری فرمودند دستگاه‌های مسئول سه قوه مسوولند تا این قضایا را پیگیری کنند و عوامل آن را شناسایی و به مجازات عمل خود برسانند پس باید با قاطعیت، دشمن وحدت و امنیت مردم را شناسایی و مجازات کرد.

 وی همچنین به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با وظیفه آحاد مردم اشاره کرد و گفت: همه در این جریان تکلیف دارند و بر همه مسلمانان واجب است که با مصادیق بارز محاربه با خدا و رسول‌الله مقابله کنند. پس همه مردم تکلیف دارند تا اگر افرادی را می‌شناسند که مشکوک هستند به دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی معرفی کنند و البته مراقب باشند که ابزار دست ‌آن‌ها نشوند و این موضوع مربوط به شیعه و سنی می‌شود. همچنین روشنفکران و دانشگاهیان نیز وظایف سنگین‌تری دارند.

 جنتی حادثه زاهدان [70 شهید و مجروح در عملیات تروریستی زاهدان] را دنباله کار جریان ریگی دانست و گفت: ریگی اعتراف کرده است که وابسته به آمریکا و انگلیس بوده و با حمایت آن‌ها دست به این جنایات می‌زده و البته آبروی آمریکا را برده است اما برای آمریکا آبرو مطرح نیست و من از آمریکا و تروریست‌ها سوال دارم که در طول این 31 سال چه نفعی از تروریست برده‌اند و ما چه ضرری کرده‌ایم. در حالی که ما هرجا شهید داده‌ایم به نفع‌مان تمام شده و شما هرجا ترور کردید به ضررتان شده است. پس می‌پرسم چه هدفی از این کار دارید و این اقدامات شما ترور کور و بی‌ هدف است پس اگر هدف شما به دست گرفتن حکومت است این سوال را مطرح می‌کنم که تروریست‌ها در کدام کشور توانسته‌اند حکومت را به دست بگیرند؟

 وی با بیان این‌که عده‌ای وظیفه و هدف‌شان آدم‌کشی شده است، بیان کرد: هدف اربابان این‌ها ایجاد اختلاف و تضعیف قدرت‌هاست ولی به کوری چشم شما در این مملکت قدرتی به نام جمهوری اسلامی تشکیل شده که اگر همه نیروهایتان را جمع کنید با این قدرت نمی‌تواند مقابله کنید و چه بخواهید و چه نخواهید قدرت‌های سلطه‌گر غربی رو به زوالند و جمهوری اسلامی رو به صعود حرکت می‌کند.

 آیت‌الله جنتی در ادامه با تقدیر از عملکرد مجلس در رابطه با مصوبه تهیه و تولید سوخت با غنای 20 درصد گفت: از این سوخت برای مصارف کشاورزی، صنعتی و پزشکی استفاده خواهیم کرد و امیدواریم مجلس از این کارهای خوب بسیار انجام دهد و این نشان می‌دهد که دولت، ‌مجلس و مردم همه در یک سو حرکت می‌کنند.

 وی افزود: با کشورهایی که بخواهند هواپیماها و کشتی‌های ما را بازرسی کنند و به هواپیماهای ما سوخت ندهند باید مقابله شود و همانطور هواپیماها و کشتی‌های آن‌ها بازرسی شود و سوخت به آنها داده نشود و این تهدیدی جدی است که باید عملی شود، پس شان نمایندگان مجلس این است که هر جا حس کنند قرار است ضربه‌ای به جمهوری اسلامی وارد شود جلوی آن را بگیرند.

 امام جمعه موقت تهران در ادامه به پنجم مرداد، سالگرد اقامه اولین نماز جمعه در تهران به امامت آیت‌الله طالقانی اشاره کرد و گفت: نماز جمعه ظرفیت بسیار بالایی دارد و خداوند روح امام را شاد کند که نماز جمعه را استوار کرد و امروز این دستگاه زنده و با ظرفیت بالا است و در واقع نمادی از وحدت مردم به حساب می‌آید و نشانه وحدت مردم و نظام است. همچنین مرکزی برای تزریق معارف اسلامی و بصیرت‌بخشی به مردم می‌باشد و نقش بی‌نظیری برای اهداف سیاسی و عبادی خود دارد.

 وی با تاکید بر این‌که برگزاری نماز جمعه به جماعت از واجبات است، گفت: نماز جمعه مرکز تصمیم‌ گیری است و ظرفیت بالایی دارد که باید به خوبی از آن استفاده شود.

 جنتی به روز جوان به مناسبت تولد حضرت علی‌ اکبر اشاره کرد و گفت: افتخاری بزرگ برای جوانان ما است که روز آن‌ها روز تولد علی‌اکبر است و علی‌اکبر یعنی الگویی از پیامبر که پدرش فرمود شبیه‌ترین مردم به پیامبر بود و این جوان شهادت‌طلب از شهادت در راه خدا استقبال می‌کرد پس ای جوان عزیز افتخار کن و راه علی‌ اکبر را در پیش بگیر و دنبال بی‌توجهی به دنیا و توجه به آخرت برو.

 خطیب نماز جمعه این هفته تهران خطاب به جوانان گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند از نظر علمی رشد کنید و جسم و جان خود را حفظ کنید و به تهذیب خود پرداخته و البته ورزش را فراموش نکنید و من نیز اضافه می‌کنم که ای جوان قدر پدران خود را بدان که برای عزت مملکت چه کارهایی کرده‌اند و هشت سال بلاهای گوناگون را برای عزت اسلام و نسل آینده تحمل کرده‌اند و چطور به اسلام، ‌ملت و مملکت آبرو داده‌اند پس راه آن‌ها را ادامه بده.

 جنتی همچنین در رابطه با مساله صرفه‌جویی تصریح کرد: اسراف در آب، ‌نان، ‌انرژی و موضوعات دیگر وجود دارد پس چرا باید اسراف کرد در حالی که به سلامت ملت ضرر می‌زند و البته گناه بزرگی به لحاظ دینی به حساب می‌آید و حرام است و خدا مسرفان را دوست ندارد.

 وی با بیان این‌که بسیاری از گرفتاری‌ها را می‌توان با صرفه‌جویی برطرف کرد، افزود: اگر جلوی اسراف گرفته شود پیشرفت‌های بسیاری نصیب‌مان خواهد شد و البته مسوولان، ‌دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی باید در این زمینه برای مردم الگو باشند و از تجمل‌گرایی و فرهنگ مصرف غربی پرهیز کنند.

 آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران همچنین با اشاره به برکات ماه شعبان بر خواندن دعای ماه شعبان تاکید کرد و گفت: باید در این ماه خود را پاک کرده و به خدا نزدیک کنیم و نیمه شعبان شب ارزنده و عالی است که شائبه شب قدر را دارد.

  وی با بیان این‌که خداوند قسم خورده است دعای کسی را رد نکند، گفت: آنچه زمینه استجابت دعا است، اخلاص است. پس خدا را با اخلاص بخوانیم و اخلاص آن است که تمام توجه انسان به خدا باشد و امیدش از غیرخدا به کلی قطع شود.

 امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که بیش از هزار روایت در مورد صاحب‌ الزمان (عج) وجود دارد، گفت: پیامبر بارها و بارها از حضرت مهدی(عج) یاد کرده‌اند، چراکه در سیره انبیاء هر پیامبری باید پیامبر بعد از خود را معرفی کند تا مردم گمراه نشوند.

 جنتی تصریح کرد: مردم بدانند حق خیلی روشن است و باید به دنبال آن و در انتظار آن باشیم و البته مقدمات آن را فراهم کنیم پس تا آنجا که می‌توانیم باید عدالت را رعایت کنیم و جمهوری اسلامی باید جمهوری عدالت باشد و مسوولین آن مسوولین اجرای عدالت باشند و همچنین در راستای اجرای عدالت باید به فکر مستضعفین نیز بود.

کد خبر 112174
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز