چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

گروه سیاسی: سازمان قضایی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای نتایج رسیدگی به پرونده‌های متهمان بازداشتگاه کهریزک و کوی دانشگاه را اعلام کرد

در این اطلاعیه در مورد پرونده بازداشتگاه کهریزک که ایسنا آن‌را منتشر کرد، آمده است: به‌دنبال صدور کیفرخواست علیه 12 نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک توسط دادسرای نظامی تهران که در اطلاعیه قبلی اعلام شد، پرونده به دادگاه نظامی یک تهران ارجاع شد و رسیدگی به اتهامات متهمان با رعایت مقررات قانونی در جلسات متعدد دادگاه با حضور شکات، متهمان و وکلای آنان صورت پذیرفت.

براساس این اطلاعیه، در این جلسات اولیای دم، جمعی از شکات و وکلای آنان به تفصیل شکایات خود را مطرح کردند و متهمان پرونده و وکلای آنان نیز به طرح دفاعیات خود پرداختند.

پس از پایان رسیدگی، دادگاه براساس تحقیقات انجام‌شده، نظریات پزشکی قانونی و سایر مستندات موجود در پرونده، 2 نفر از متهمان را به اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل مرحومان امیرجوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزای نقدی، شلاق تعزیری و پرداخت دیه، به قصاص نفس و 9 متهم دیگر را حسب اتهامات منتسب به آنان، به تحمل حبس، پرداخت دیه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم کرده و یکی از متهمان نیز به‌دلیل احراز نشدن جرم، از اتهامات وارده تبرئه شده است.

در ادامه اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح، تاکید شده است: حکم صادره غیرقطعی است و پس از طی مراحل قانونی به مرحله اجرا درخواهد آمد.در بخش دیگری از این اطلاعیه درباره پرونده حوادث کوی دانشگاه نیز آمده: به‌دنبال وقوع اغتشاشات در خردادماه سال 1388 در کوی دانشگاه و تخریب اموال عمومی و درگیری آشوبگران با مأموران انتظامی، برای کنترل اوضاع و جلوگیری از اغتشاش و تخریب اموال عمومی، مأموران انتظامی با رعایت مقررات وارد کوی دانشگاه تهران می‌شوند.

در این اثنا عده‌ای افراد متفرقه و غیرمسئول وارد کوی دانشگاه شده و با اغتشاشگران درگیر و متأسفانه بعضی از آنان وارد خوابگاه‌های دانشجویی شده و تعدادی از دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و به اموال عمومی و خوابگاه‌های کوی و لوازم شخصی دانشجویان خسارت وارد می‌آورند.

به‌دنبال وقوع این حادثه تلخ که موجب تأثر شدید مقام معظم رهبری شد، سازمان قضایی نیروهای مسلح در جهت انجام وظیفه قانونی خویش و با اخذ گزارش از مراجع ذیربط، ازجمله دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، مسئولان دانشگاه تهران و دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه تهران، براساس ابلاغ ویژه، پیگیر موضوع شده و پرونده‌ای برای رسیدگی به اتهامات عوامل ضرب و شتم دانشجویان و تخریب اموال عمومی و شخصی، همچنین عوامل اصلی اغتشاش و آشوب در کوی دانشگاه تشکیل می‌شود. در این ارتباط تحقیقات جامعی از سوی دادسرای نظامی تهران انجام و تعدادی از متهمان شناسایی و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

این اطلاعیه می‌افزاید: همزمان با رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه تهران، پرونده تخریب در مجتمع سبحان نیز مورد پیگیری و رسیدگی قرار گرفت و تعدادی از عوامل دخیل در این حادثه شناسایی و مورد تعقیب قرار می‌گیرند.

درمجموع بیش از 60 نفر، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و درنهایت براساس اسناد، مدارک و شواهد موجود، دادسرای نظامی تهران 33 نفر از متهمان را مجرم شناخته و پرونده آنان را به دادگاه ارسال و در مورد سایر متهمان به‌دلیل احراز نشدن جرم، قرار منع پیگرد صادر کرده است.

تحقیقات در مورد تعداد دیگری از عوامل اغتشاش در کوی دانشگاه ادامه دارد که پس از تکمیل تحقیقات، تصمیم قضایی مقتضی اتخاذ خواهد شد.

کد خبر 110729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز