گروه سیاسی: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره دریافت غرامت بابت خسارت‌های تحمیلی به ایران در جنگ جهانی دوم، خبر داد:

ایران هنوز در رابطه با اینکه شکایت خود را به دیوان لاهه ارائه کند یا به سازمان ملل، تصمیم‌گیری نکرده است.

البته معاون رئیس‌جمهور گفت که این احتمال وجود دارد که یک تیم کارشناسی از سازمان ملل متحد برای برآورد خسارت وارد شده به ایران بیایند.

حمید بقایی که پس از گشایش نمایشگاه آثار مخرب جنگ جهانی دوم در ایران در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت و ایلنا خبر آن را منتشر کرد،

همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا ایران پیگیر دریافت خسارت‌های جنگ ایران و عراق نیست، گفت: دریافت خسارت از کشور عراق بابت جنگ تحمیلی ایران و عراق هیچ ربطی به دریافت خسارت مربوط به جنگ جهانی دوم ندارد.

او ادامه داد: ایران هم بابت خسارت جنگ جهانی دوم از برخی از کشورها طلبکار است و هم بابت جنگ ایران و عراق از کشور عراق باید خسارت دریافت کند و این دو موضوع هیچ ربطی به هم ندارد و نمی‌توان گفت که اول باید از کشور عراق خسارت دریافت شود و سپس به‌دنبال خسارت جنگ جهانی دوم باشیم.

حکومت عراق عوض شده است

بقایی تاکید کرد: خسارتی که بابت جنگ جهانی دوم به ایران وارد شده با خسارت ناشی از جنگ ایران و عراق اصلا با هم قابل مقایسه نیست؛ ضمن اینکه در حال حاضر حکومتی که در زمان جنگ ایران و عراق وجود داشت، ساقط شده و وضعیت دولت عراق تغییر کرده است. بنابراین دریافت خسارت از آنها مشکل شده است. اما در این رابطه نیز باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

یک حساب سرانگشتی

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما به سادگی نباید از موضوع خسارت‌های وارده به ایران در جنگ جهانی دوم بگذریم.

او همچنین تاکید کرد: وقتی جنگی اتفاق می‌افتد سال‌ها طول می‌کشد تا کشورهای طرفین جنگ کمر راست کنند. اگر یک حساب سرانگشتی کنیم متوجه می‌شویم که ایران از جنگ جهانی دوم آسیب‌های زیادی متحمل شده است.

در آن زمان در ایران بدون پشتوانه اسکناس چاپ کرده‌اند و حدود 200 هزار نیروی نظامی این کشورها در ایران حضور داشتند که اگر فقط اینگونه حساب کنیم که هر کدام از این سرباز‌ها روزی ده دلار هزینه داشته‌اند، رقم سنگینی به دست می‌آید.

کد خبر 110183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز