همشهری آنلاین: کتاب "سیر قصیده فارسی از قرن 10 تا قرن 13 میلادی" که توسط پروفسور ریسنر عضو هیئت علمی انستیتو آسیا و آفریقا دانشگاه مسکو نگاشته شده است با مساعدت مالی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، از سوی انتشارات "ناتالیس" در مسکو منتشر شد.

در این رابطه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو به خبرگزاری «نووستی» اطلاع داد که در این کتاب پیدایش وسیر تکامل قصیده کلاسیک و دوران شکوفایی آن مورد بررسی علمی قرارگرفته است. مولف تلاش نموده است مراحل اساسی شکل گیری قصیده و شرایط انتقال آن از ادبیات عرب به ادب فارسی و چگونگی سازگار شدن این سبک شعری در چارچوب جدید ادبی را تبیین نماید.

در این کتاب انواع گوناگون قصیده توسط مولف مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته وبه برخی از اشکال آن توجه خاصی مبذول گردیده است علاوه براین با توجه به سنت های موجود در روسیه و سلیقه علمی خاص مولف، مسائل مربوط به ساختار موضوعی قصیده و نقش رویدادهای تاریخی در تدوین آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مولف در تدوین این کتاب از آثار ادبیات شناسان دوران مختلف و از جمله تذکره الشعرا های فارسی و منابع علمی معاصر به صورت فراوان و هدفمند استفاده نموده است و نتیجه گیری های وی عمدتاً به استناد پژوهش های انجام شده در اروپا، روسیه و ایران صورت گرفته اند.

رویکرد علمی مولف در بررسی سیر تکامل قصیده که در اثر دیگر وی راجع به "سیر غزل در ادبیات فارسی" نیز به کاررفته  بود، به بالا بردن ارزش علمی کتاب کمک شایانی نموده است.

نشراین کتاب از سوی دانشجویان، اساتید و پژوهشگران روس زبان به عنوان رویدادی مهم در زمینه معرفی ادبیات فارسی در روسیه تلقی گردیده است. 

کد خبر 11010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز