همشهری‌آنلاین: مقام های حقوقی انگلیس تحقیق درباره اتهام کلاهبرداری در یک معامله چند میلیارد دلاری اسلحه میان یک شرکت بزرگ صنایع دفاعی این کشور موسوم به سیستم های BAE، با عربستان سعودی را متوقف کرده‌اند.

به گزارش بی بی سی ،لرد گلداسمیت، مشاور عالی حقوقی دولت انگلیس گفته است ادامه این تحقیقات هم به روابط میان انگلیس و عربستان سعودی ضربه جدی می زند و هم تهدیدی برای امنیت ملی انگلیس و امنیت بین المللی است.

اما سیاستمداران مخالف از این تصمیم انتقاد کرده اند. نورمن لمب، نماینده پارلمان انگلیس از حزب لیبرال دموکرات این تصمیم را "شرم آور و فضاحت بار" خوانده است.

نورمن لمب در ادامه اظهارات خود در این مورد گفت این تصمیم "شهرت انگلیس در زمینه کشورداری به شیوه مطلوب را به طور کامل زیر سوال خواهد برد."

وی افزود:"وقتی به این شکل، در روند تحقیقات جنایی دخالت می کنیم و جلوی آن را می گیریم، چگونه می توانیم برای دنیای در حال توسعه درباره خوب حکومت کردن صحبت کنیم؟"

شرکت سیستم های بی ای ای بیش از پنجاه میلیارد دلار از راه تجهیز مجدد نیروهای مسلح عربستان سعودی درآمد داشته و این اتهام مطرح شده که این شرکت در دهه 1980 مبالغ هنگفتی به مقام ها و اعضای خاندان سلطنتی عربستان سعودی پرداخت کرده است.

اخیرا گزارش شد که عربستان سعودی مذاکرات مربوط به تمدید این قراردادها از جمله خرید جت های یوروفایتر را که معامله ای چند میلیارد پوندی بود، به حال تعلیق درآورده است.

بنابر این گزارش ها، سعودی ها تهدید کرده بودند اگر این تحقیقات متوقف نشود، از یک قرارداد شش میلیارد پوندی با شرکت بی ای ای صرفنظر خواهند کرد.

گفته می شود در صنایع انگلیس دهها هزار نفر در مشاغلی به کار مشغولند که به قراردادهای با عربستان سعودی مربوط می شود.

کد خبر 11009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز