چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاهزاده ترکی الفیصل سفیر عربستان به طور غیر منتظره از آمریکا خارج شد.


به گزارش بی.بی.سی، شاهزاده ترکی الفیصل پس از 15ماه تصدی سفارت عربستان در واشنگتن چهار شنبه 13 دسامبر (22 آذر) ایالات متحده را به طور غیر منتظره به مقصد کشورش ترک کرد.

در حالی که الفیصل پیش از ترک آمریکا رسما استعفایش را تقدیم وزارت خارجه کرده بود، مقامات دولت عربستان سعودی رسما اعلام کرده‌اند که وی به منظور دیدن اعضای خانواده‌اش به کشورش بازگشته است.

اما در محافل سیاسی و غیر رسمی گمانه زنی‌های دیگری درباره این اقدام ناگهانی سفیر عربستان در آمریکا مطرح شده است.

در حالی که پاره‌ای از کارشناسان بر این باورند که وی به منظور تصدی سمت وزارت امورخارجه کشورش به عربستان بازگشته است، برخی دیگر از متخصصان سیاست خارجی بر این باورندکه او به دلیل اختلاف با دولتمردان ریاض از سمت خود برکنار شده است.

پست سفارت در آمریکا یکی از مهمترین سمت‌هایی است که یک دیپلمات عربستانی می‌تواند در عرصه سیاست خارجی آن را عهده دار شود. حتی با در نظر گرفتن این مساله که در سال‌های اخیر روابط آمریکا و عربستان به دلیل پاره‌ای از اختلافات مهم سیاسی به تیرگی گراییده بود.

عربستان سعودی یکی از کشور‌هایی بود که با جنگ آمریکا علیه عراق رسما مخالفت کرده بود. این کشور در سال‌های پس از اشغال عراق در مرز‌های شمالی خود با ناآرامی‌هایی مواجه بوده است.

روابط آمریکا و عربستان پس از آنکه مشخص شد بیشتر ربایندگان هواپیما‌هایی ،که به برج‌های دوقلو  در 11 سپتامبر 2001اصابت کردند ،دارای تابعیت عربستانی هستند،به سردی گرایید.

کد خبر 10884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز