سازمان ملل متحد برای رسیدگی به وضعیت ده‌ها هزار آواره ناشی از درگیری‌های قومی قرقیزستان خواستار بودجه ۷۱میلیون دلاری شده است.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بیش از 400هزار نفر در اثر این درگیری‌های خونین بی‌خانمان شده‌اند اما سازمان ملل می‌گوید بیش از یک میلیون نفر در اثر این درگیری‌ها دچار آسیب شده‌اند.

رزا  اتنبایوا، رئیس‌جمهوری موقت قرقیزستان، احتمال داده است که تعداد کشته‌ها حدود 2هزار نفر باشد. به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید: جان هولمز، بلندپایه‌ترین مقام سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه در حال مذاکره با نمایندگان شماری از کشورها برای جمع‌آوری بودجه 71 میلیون دلاری است.
سازمان ملل متحد امیدوار است بتواند سرپناه و مواد‌غذایی پناهجویان ازبک را تا حداقل 6 ماه آینده تامین کند.

در همین حال مقامات آمریکایی نیز در حال رایزنی با رهبران ازبکستان و دولت موقت قرقیزستان درباره اوضاع این کشور هستند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت قرقیزستان خواسته است که درباره علت شروع درگیری‌ها تحقیق کند.

مقام‌های قرقیزستان پیش‌تر گفته بودند حدود ۲۰۰ نفر در درگیری‌ها کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند. اما به‌نظر می‌رسد رقم واقعی کشته‌شده‌ها بیش از این باشد.  رابرت بلیک، مقام ارشد آمریکا در آسیای میانه که از یک اردوگاه پناهندگان در ازبکستان دیدن کرده است، خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره درگیری‌های قرقیزستان شد.

کد خبر 110025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز