پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد خشونت‌های بین قومی در جنوب قرقیزستان براساس آخرین برآوردهای سازمان ملل موجب آوارگی دست کم 400 هزار تن شده است.

به گزارش واحدمرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از ژنو، بیرز اعلام کرد:

براساس آخرین برآوردهای نهادهای وابسته به سازمان ملل، دست کم چهارصد هزار تن درپی خشونت‌هایی که هفته گذشته در جنوب قرقیزستان آغاز شد در داخل و خارج این کشور آواره شده‌اند.

وی با اشاره به آماری که نهادهای سازمان ملل متحد تهیه کرده‌اند افزود: برآورد ما از شمار آوارگان داخلی اکنون سیصد هزار تن است.

این سخنگو تصریح کرد شمار آوارگان به کشور همسایه قرقیزستان یعنی ازبکستان نیز از صد هزار تن فراتر رفته است و این رقم فقط شامل افراد بزرگسال می‌شود.

وی به این ترتیب تلویحا گفت: این ارقام احتمالا پس از لحاظ کردن کودکان به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

بنابر اعلام سازمان ملل متحد، منطقه مرزی قرقیزستان با ازبکستان که مملو از آوارگان است باوجود محدودیت‌ها همچنان باز است و نه هزار تن چهارشنبه توانستند از این مرز عبور کنند.

این افراد اکثرا به مناطق اندیجان، فراغنه و نمنگان رفته‌اند.

سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل تصریح کرد: بیشترین شمار آوارگان درچهل وهشت اردوگاه موقت منطقه اندیجان متمرکز شده‌اند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل در برابر این اوضاع بحران انسانی برای افزایش کمک خود بسیج شده‌اند. یک فروند هواپیمای باری کمیساریای عالی آوارگان ملل متحد چهارشنبه به همراه هشتصد چادر امدادی وارد اندیجان شد و پس از آن نیز دومین هواپیمای کمک رسانی در این منطقه فرود آمد.

بنابر اعلام کمیساریای عالی آوارگان ملل متحد، این دو هواپیما از مجموع شش فروند هواپیمایی است که قرار است درمجموع دویست وچهل تن کمک را تا پایان هفته به این منطقه وارد کنند.

صندوق کودکان ملل متحد نیز هفت دستگاه کامیون حامل بسته‌های بهداشتی اضطراری به این منطقه اعزام کرد و این درحالی است که گروهی پزشکی از پزشکان بدون مرز از چهارده ژوئن(بیست وچهار خرداد) برای برآورد کردن نیازها در این منطقه بسر می برند.

کد خبر 109887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز