همشهری آنلاین: وزرات بهداشت قرقیزستان آمار رسمی شمار قربانیان درگیری‌های قومی چند روز گذشته در جنوب این کشور را اعلام کرد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از بیشکک، بر اساس این آمار در درگیری های سه روز گذشته جنوب قرقیزستان 97 نفر کشته و بیش از 1200 تن دیگر زخمی شده اند که با توجه به وسعت درگیری ها، وضعیت جسمانی تعدادی از زخمی ها بسیار وخیم اعلام شده است.

وزارت بهداشت قرقیزستان روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این افراد در درگیری های قومی مناطق "اوش" و "جلال آباد" میان ازبک ها و قرقیزها جان خود را از دست داده اند.

بر پایه این گزارش، درگیری ها جدید در جنوب قرقیزستان که از سه روز پیش آغاز شده است، موجی از نگرانی را در میان مردم و دولتمردان جدید این کشور به همراه داشته است تا جایی که خانم" روزا اوتان بایوا" رییس دولت موقت قرقیزستان در تماس تلفنی با "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه درباره اوضاع بحرانی در این جمهوری با وی گفت و گو ،و از روسیه درخواست اعزام نیروهای نظامی صلحبان به قرقیزستان کرد.

خانم "ناتالیا تیماکووا" سخنگوی رییس جمهوری روسیه نیز روز شنبه درخواست دولت موقت قرقیزستان برای اعزام نیروی صلحبان به منطقه "اوش" را رد کرد.

تیماکووا گفت: ناآرامی های قرقیزستان، درگیریهای قومی و مناقشه داخلی این کشور است و روسیه امکانی برای مشارکت در روند حل و فصل آن را نمی بیند.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه گفت: در حال حاضر شرایط برای بکارگیری نیروی صلحبان روسیه و برقراری آرامش وجود ندارد.

روسیه و آمریکا در قرقیزستان دارای پایگاه نظامی هستند و شمار زیادی از نظامیان این دو کشور در حال حاضر در این جمهوری مستقر می باشند و از این روی تحولات سیاسی قرقیزستان برای واشنگتن و مسکو از درجه اهمیت خاصی برخوردار است.

قرقیزستان در دو ماه اخیر پس از سرنگونی حکومت "قربان بیک باقی یف" رییس جمهوری این کشور که درحال حاضر در "مینسک" پایتخت "بلاروس" اقامت دارد، چندین بار دستخوش ناآرامی ها شده که بر اثر آن دهها تن کشته و صدها نفر نیز مجروح شده اند.

کد خبر 109606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز