گروه شهری: محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم تست گرم ایستگاه متروی میدان شهدا تا شهید کلاهدوز طی سخنانی اظهار داشت:

ما مکلفیم که به ساکنان نجیب، شریف و متدین این منطقه خدمات بیشتری برای ارتقای کیفیت زندگی‌شان ارائه دهیم.

وی گفت: همه کسانی که برای پیشرفت کشور تلاش می‌کنند توقع پشتیبانی دارند. در مورد مترو هم همین‌طور است؛ به‌ویژه که مترو بدون شک یکی از پارامترهای مهم در سنجش پیشرفت کشور است.

به گفته قالیباف، مترو حتی ملاک و معیار سنجش پیشرفت در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، عدالت محوری، مهرورزی، توجه به اقشار ضعیف جامعه، سلامت، بهداشت و پیشرفت و تکنولوژی است.

شهردار تهران افزود: همانطور که سال گذشته قول داده بودم مترو را در همه ابعادش از ساخت ایستگاه تا ریل، برق و واگن بومی کردیم و نمونه آن خط 4 متروست که از صفر تا صدش به دست متخصصان داخلی صورت گرفته است.

قالیباف همچنین گفت: قبلا سالی حدود 2 کیلومتر مترو آن هم به کمک متخصصان خارجی می‌ساختیم اما ظرف سه چهار سال گذشته این رقم به سالی 20 کیلومتر رسیده که تماما توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

شهردار تهران تأکید کرد: اگر به‌دنبال اثر بخشی اصلاح الگوی مصرف هستیم یکی از بهترین کارها توسعه متروست.از نظر شهردار تهران، واقعیت این است که نباید از زاویه مسائل فردی و خارج انصاف به مترو نگاه شود.

وی اظهار داشت: بحث برداشت مترو از صندوق ذخیره ارزی شرعا، قانونا و اخلاقا لازم‌الاجراست اما به‌عنوان شهردار تهران به مردم عرض می‌کنم، درست است که خیلی به ما سخت می‌گذرد اما نگران نباشند زیرا به‌هرحال به‌عنوان شهردار تهران وظیفه دارم برای حل و فصل این مشکلات تدبیر کنم.

قالیباف با اشاره به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: درصورت اجرای این قانون و افزایش قیمت سوخت، مردم به سمت وسایل نقلیه عمومی روی می‌آورند. به همین دلیل می‌توانیم با همین ایستگاه‌های فعلی درصورت ورود واگن‌های جدید به میزان لازم به جای روزی یک میلیون و 700 هزار نفر، 4 میلیون نفر را جابه‌جا کنیم.

لزوم  افزایش اختیارات شوراها

قالیباف دیروز پس از اتمام سخنرانی‌اش در ایستگاه متروی شهید کلاهدوز در جمع خبرنگاران حاضرشد تا به پرسش‌های آنها پاسخ دهد.یکی از خبرنگاران نظر قالیباف را در مورد تصویب یک فوریت طرح انتخاب شهردار توسط مردم در شهرهای با جمعیت بیش از 200هزار نفر پرسید.

قالیباف در این باره گفت: قبل از اینکه به شهرداری بیایم هم اعتقاد داشتم اگر شهردار توسط مردم انتخاب شود، برای شهر، شهروندان و شورای شهر مفیدتر است.
وی توضیح داد: وقتی شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب شود، شهرداری همانطور که در برابر شورا پاسخگوست، مقابل مردم هم پاسخگو خواهد بود اما در گام بعدی باید اختیارات شوراها نیز افزایش یابد تا شوراهای شهر فقط شوراهای شهرداری نباشند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا بودجه یک میلیارد دلاری مترو از ناحیه صندوق ذخیره ارزی تاکنون محقق نشده، گفت: من مخاطب سؤال شما نیستم. شهردار تهران افزود: توقع این است که آنچه قانون گفته فصل‌الخطاب باشد و هرچه سریع‌تر ابلاغ و اجرا شود.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به این سؤال که از شما نقل شده است که با وجود آماده بودن ایستگاه‌های جدید به‌دلیل کمبود واگن، شهرداری علاقه‌ای به بهره‌برداری از ایستگاه جدید ندارد،

در این مورد توضیح دهید، گفت: من دوست ندارم خطی را افتتاح کنیم اما به‌دلیل کمبود واگن، خدمات‌رسانی ناقص داشته باشیم.به گفته شهردار تهران، هم‌اکنون وضع در بعضی خطوط و ایستگاه‌های جدید به‌گونه‌ای است که درزمان پیک سرفاصله حرکت قطارها
 13 تا 15 دقیقه است.حال اگر بخواهیم از ایستگاه‌های جدید خط 4 به طول 5/5 کیلومتر بدون افزایش واگن بهره‌برداری کنیم، بر مشکلات موجود افزوده می‌شود.

کمک 100میلیارد تومانی دولت به  مترو هنوز وصول نشده

دیروز محسن هاشمی مدیرعامل شرکت مترو در مراسم تست گرم ایستگاه میدان شهدا تا شهید کلاهدوز گلایه‌های بسیار داشت. وی گفت: امروز باید به جای تست گرم اقدام به بهره‌برداری از  این ایستگاه‌ها می‌کردیم که به‌دلیل نبود واگن ممکن نشد و شادی مان به غم تبدیل شد.

وی با اعلام اینکه سرعت ساخت مترو از سرعت حمایت دولت جلوزده، اظهار داشت: موضوع عدم‌حمایت دولت از مترو به‌دلیل سیاسی کاری صورت خوبی ندارد.به گفته هاشمی، امسال بعد از 13 سال که از فعالیت مترو می‌گذرد به‌دلیل بی‌مهری‌‌هایی که به مترو می‌شود سال بدی در پیش خواهیم داشت؛

درحالی‌که ما خواهان اجرای سیاست عدالت محوری و مهرورزی هستیم.مدیرعامل شرکت مترو در این باره به خبری اشاره کرد که ابتدای امسال در جراید کشور به چاپ رسید مبنی برکمک 100میلیارد تومانی دولت برای تهیه واگن‌های مترو اما هم‌اکنون که در اواخر خرداد ماه قرار داریم هنوز نتوانسته‌ایم این پول را دریافت کنیم.هاشمی از سوی دیگر به تحقق نیافتن قانون برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما تاکنون یک ریال آن محقق نشده است.

در مورد ساخت مترو نیز به گفته مدیرعامل شرکت مترو از 150 میلیارد تومانی که باید از سوی دولت اختصاص می‌یافت تنها 16 میلیارد تومان پرداخت شد.هاشمی گفت: نمی‌دانم اسم این کار را چه بگذارم اما با توجه به اینکه قانون تکلیف دولت را برای کمک به مترو مشخص کرده،

این فرض کم‌کم جا می‌افتد که قرار است درسالی که فعالیت‌های مترو به شکوفایی می‌رسد با آن برخورد شده، مانع به نتیجه رسیدن فعالیت‌های مترو شوند.به گفته وی، این مشکل فقط مربوط به تهران نیست بلکه قطارهای  شهری کلانشهرهای دیگر نظیر شیراز، تبریز، مشهد، اصفهان و کرج نیز با مشکل مواجهند.

کد خبر 110012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز