علی ابراهیمی: مباحث مطرح در زمینه کاهش تعرفه واردات خودرو به 70‌درصد موجب شد تا دست‌اندرکاران صنعت خودرو و نمایندگان مجلس برای ممانعت از تحقق این امر، طرح ارتقای کیفی خودرو و کالاهای تولید داخل را تقدیم مجلس کنند.

پس از تصویب نهایی، تدوین آیین‌نامه اجرایی و ابلاغ این طرح به دستگاه‌های ذی‌ربط، وزیر صنایع و معادن وعده ارتقای کیفی خودروهای ساخت داخل را مطرح کرد در حالی که برخی دست‌اندرکاران از ممانعت عرضه قطعات فاقد کیفیت خبر دادند. از سوی دیگر با ابلاغ این طرح توسط رئیس‌جمهوری تعرفه واردات خودرو به همان رقم 90درصدی قبلی بازگشت. اما باید دید این طرح تا چه حد قادر به ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل خواهد بود.

طرح ارتقای کیفی خودرو در حالی برای اجرا ابلاغ شده که هنوز بسیاری از استانداردهای اجباری خودرو مانند نصب کیسه هوا و ترمز ای.‌بی.‌اس با وجود الزام خودروسازان به اجرای آن سرانجامی نداشته است. با وجود این چندی پیش وزیر صنایع و معادن با اشاره به تصویب آیین‌نامه طرح ارتقای کیفیت خودروها در شورای سیاستگذاری صنعت خودرو اعلام کرد، در این آیین‌نامه، انواع استاندارد و نحوه اجرای آنها، الزام خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات جدید و محدودیت‌ تولید خودروهای آلاینده برای افق 1404 مشخص شده است.

علی اکبر محرابیان با بیان اینکه بخشی از آیین‌نامه طرح ارتقای کیفیت خودروها به بحث قطعه‌سازی مربوط می‌شود، گفت: در قالب طرح ارتقای کیفیت، تصمیمات مؤثری در زمینه دوره‌های گارانتی خودرو و اقدام خودرو‌سازان در این مورد اتخاذ شده است.

 استانداردهای اجباری

این طرح در حالی به مراحل اجرایی نزدیک شده که چندی پیش براساس ابلاغ رئیس‌جمهوری، وزارت صنایع مکلف شد ظرف مدت 3ماه برنامه و سیاست‌های لازم برای اجرای کامل استانداردهای اجباری پنجاه‌ویک‌گانه در صنعت خودرو را تهیه و برای تصویب به هیات وزیران ارائه کند.

با این روند وزیر صنایع در زمینه عدم‌رعایت استانداردهای پنجاه‌ویک‌گانه در تولید خودروی ملی تولید داخل نیز گفت: یکی از مسائل مورد بحث در طرح ارتقای کیفیت خودروها، رعایت استانداردهاست. گاهی اشکالاتی در سیستم وجود دارد که مربوط به بخش‌های مختلف می‌شود. برای حل این مشکل تکلیف صنعت خودرو در طول سال‌های آینده مشخص شده است. تعداد کمی از خودروهای داخل نمی‌توانند بخشی از استانداردها را رعایت کنند که پیش‌بینی شده زمینه لازم برای رعایت این استانداردها فراهم شود.

هشدار به قطعه‌سازان غیراستاندارد

از سوی دیگر با قوت گرفتن احتمال اجرای این طرح، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه مقررات استاندارد در تولید قطعات به‌شدت اجرا می‌شود اعلام کرد: قطعه‌سازانی که استاندارد را رعایت نکنند، از زنجیره تأمین حذف می‌شوند. امیرحسین قناتی با بیان این مطلب به ایسنا افزود: در آیین‌نامه جامع ارتقای کیفیت صنعت خودرو، کیفیت قطعه به‌عنوان اولویت اول مورد توجه قرار گرفته و اگر قطعه‌سازی‌ نتواند کیفیت لازم در تولید قطعات را اعمال کند از زنجیره تأمین حذف خواهد شد و خودرو‌سازان حق خریداری محصولات آن را نخواهند داشت.

  • زیر ساخت‌های بهبود کیفیت خودرو

این طرح در حالی به مراحل اجرایی نزدیک شده که برخی کارشناسان معتقدند زیر ساخت‌های لازم برای ارتقای کیفی خودروهای داخلی هنوز فراهم نشده است. به اعتقاد کارشناسان، مسائلی همچون رقابتی‌شدن و حمایت هدفمند از صنعت خودرو و پیاده‌سازی شاخص‌های بین‌المللی در این صنعت از راه‌های ارتقای کیفی خودروهای داخلی است.

یکی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقای کیفی خودروهای داخلی، توجه به استانداردها و شاخص‌های بین‌المللی این صنعت و پیاده‌سازی آنها در صنعت داخلی است. با وجود این، شرکت‌های خودروسازی داخلی هنوز از اجرای حداقل استانداردهای تعیین‌شده تولید خودرو در زمینه افزایش ایمنی یا کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیط‌زیست ناتوان هستند.

کد خبر 109982

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز