دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: گزارش آلودگی آب تهران به برخی مواد سمی نظیر نیترات سرانجام از سوی وزارت بهداشت تهیه و به وزارت نیرو ارسال شد

هفته گذشته وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره نتایج بررسی‌های این وزارتخانه روی آب تهران گفت: وزیر نیرو به‌زودی گزارش خوبی در این زمینه ارائه خواهد داد.

اکنون پیش از اینکه وزیر نیرو از این گزارش حرفی بزند یک مقام وزارت بهداشت به گوشه‌هایی از این گزارش اشاره کرده و از مشخص شدن نتایج بررسی‌های این وزارتخانه روی آب تهران خبر داده و گفته است: این نتایج به‌وزارت نیرو ارسال شده است.

دکتر ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، به بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت روی آب مصرفی مناطق مختلف تهران اشاره کرد و گفت: گزارشی از نتایج بررسی‌های انجام شده تهیه و به وزارت نیرو ارسال شده است. وی تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نیترات آب مناطقی از تهران که از چاه تأمین آب می‌شوند (چاه‌های منفرد و مجزا) واقعا بالاست. البته تعداد این مناطق محدود است.

وی تأکید کرد: چاه‌های منفرد که برای تأمین آب مصرفی برخی مناطق تهران به کار گرفته می‌شوند در آینده نزدیک یا باید از رده خارج شوند یا سیستمی جهت تصفیه در آن به کار گرفته شود که غلظت نیترات آن را به زیر حد مجاز برساند. دکتر ندافی گفت: مقرر شده مسائل آب برخی مناطق مشکل‌دار طی چند مرحله حل شود.

از سوی دیگر بنا به اظهارات چندی پیش دکتر علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس « نمی‌توان وجود انواع فلزات سمی و خطرناک را در آب تهران انکار کرد و نمی‌توان با اطمینان گفت که این آب، آبی آلوده نیست.

آب تهران اکنون با آلاینده‌ها و فلزات سمی برای جان مردم مضر خواهد بود و باید برای از بین‌بردن این آلودگی‌ها اقداماتی انجام شود. جز آنکه انواع آلودگی‌ها از جمله میکروب‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها در آب تهران وجود دارد این آب به‌خوبی تصفیه نمی‌شود. در یک جمله کاملاً آگاهانه می‌توان اظهار کرد که آب تهران آلوده است و تردیدی در این آلودگی چه به لحاظ وجود میکروب‌ها و چه وجود انواع فلزات سمی وجود ندارد.»

به گفته دکتر مرندی « در حال حاضر در این رابطه با مسئله آنزیم‌هایی که در پودر‌های رختشویی به کار می‌روند مواجه‌ایم؛ آنزیم‌هایی که به سرعت جذب خاک می‌شوند و بسیار خطرناک هستند و مهم‌ترین مشکل آلودگی آب تهران چون دارای سیستم فاضلاب نیستیم، چاه‌های جذبی (چاه‌های متداول دستشویی خانه‌ها) است که به آلودگی سفره‌های زیرزمینی‌ دامن می‌زنند.

وقتی سطح آب‌های زیرزمینی بالا می‌آید، آب وارد چاه‌های جذبی شده و مقدار زیادی آمونیاک را به‌صورت ترکیب‌های مختلف با خود وارد آب می‌کند. افزایش مقدار آمونیاک و ترکیب‌های آن مانند نیتریت‌ها و نیترات‌ها، باعث بیماری‌های مختلف در بدن شهروندان و به‌ویژه کودکان تهرانی می‌شود. »

در همین حال نتایج بررسی‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نشان می‌دهد آب‌های سطحی حوضه آبخیز تهران حاوی جیوه، کادمیوم، آرسنیک و فلزات سمی دیگری است و با توجه به اینکه مزارع سبزی و صیفی‌جات شهر تهران با همین‌آب‌های حاوی جیوه، کادمیوم، آرسنیک و دیگر فلزات سمی آبیاری می‌شود، شهروندان با مصرف سبزی‌های ظاهرا مفید مقادیر زیادی سم وارد بدن خود می‌کنند.

مطالعات انجام شده توسط دانشگاه صنعتی شریف نیز نشان می‌دهد که بخشی از منابع آب زیرزمینی جنوب و جنوب شرق تهران به نیترات آلوده است. به گفته متخصصان علوم پزشکی وجود نیترات، سلامت کودکان شیرخوار و مادران شیرده را تهدید می‌کند.

برخی اخبار حکایت از ورود سالانه 4هزار و 500 تن نیترات به شبکه فاضلاب و آلودگی 30درصد از آب‌های زیرزمینی تهران دارد. البته مسئولان آبفای استان تهران، حرف و حدیث‌ها درباره آلودگی آب تهران را رد کرده و گفته‌اند آب تهران فاقد هرگونه آلودگی است و آلودگی آب تهران فقط در حد شایعه است؛ چرا که هرگونه مشکل و آلودگی در آب تهران از دید آزمایشگاه‌های ما پنهان نمی‌ماند.

کد خبر 109699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز