همشهری آنلاین-فرانک عطیف: نتایج تقریبا نهایی انتخابات حاکی از پیروزی حزب جدایی‌طلب فلاندرز زبان بلژیک است.

حزب اتحاد نو فلاندرزی( ان وی ای) 27 کرسی از مجموع 150 کرسی نمایندگان پارلمان در بلژیک را به‌دست آورده و این کشور را به شکاف و تجزیه نزدیک‌تر کرده است.

این حزب به رهبری  "بارت دو وور" می‌خواهد کشور را به‌طور کامل بین فلاندرزی‌های فلمنکی زبان و ساکنان فرانسوی‌زبان ولونیا تقسیم کند.

فلاندرزی ها اکثریت مردم بلژیک را تشکیل می دهند و در بخش شمالی این کشور در مساحتی به میزان 13522 کیلومتر مربع با دولتی مستقل به نام دولت فلاندرز و نیز پارلمان مستقل فلاندرز در کنار منطقه یاتخت بروکسل و منطقه ولون یا ولونیا بخشی از کشور بلژیک اند.

ولونیا در جنوب بلژیک و زبان مردم این منطقه فرانسوی است.آنها 30 درصد جمعیت کشور  و بیش از 55 درصد مساحت آن را تشکیل می‌دهند. بخش اعظم ولونیا و بروکسل را  درحوزه مسائل آموزشی و فرهنگی "جامعه فرانسوی بلژیک" و اقلیت شرق این منطقه را در همین زمینه ها "جامعه فلاندرزی زبان  بلژیک" که دولت و مجلس مستقل دارد؛ اداره می کند.

 در هر حال ان وی ای باید با احزاب ولونیا ائتلاف کند.چنین ائتلافی ممکن است " دو وور"ِ ان وی ای را مجبور کند لحن لفاظانه ملی‌گرای فلاندرزی اش را تغییر دهد.

او بعد از این که حزبش در انتخابات تعداد کرسی‌هایش را 19 ا افزایش داد ، به طرفدارانش گفت:  ان وی ای امروز انتخابات را برد.

سوسیالیست‌های فرانسوی زبان احتمالا 6 کرسی از 26 کرسی را به دست خواهند آورد.

این نتیجه باخت قابل توجهی برای ائتلاف نخست‌وزیر ایو لترمه خواهد بود که متشکل از دموکرات مسیحی‌ها، لیبرال ها و سوسیالیست هاست.
دولت او در ماه آوریل به دنبال بحث و جدل طولانی بر سر حق رای فلمنکی زبان‌های حول و حوش یروکسل فروپاشید و انتخابات یک سال جلو افتاد.

البته به‌نظر می‌رسد شکافی که پایان کار بلژیک  را رقم بزند به این زودی ها رخ نمی‌دهد.چون دولت بلژیک بایستی از یک ائتلاف دو زبانه متشکل از دست‌کم 4 حزب تشکیل شود.

بخش عمده‌ای از زندگی سیاسی و عمومی در بلژیک تحت سیطره بحث و جدل تلخی بر سر زبان و تخصیص منابع همگانی ، قرار دارد.

کمک دولت به ولونیای فقیرتر  که 4 میلیون  فرانسوی‌زبان ساکن آن اند سبب شده تا خشم 5/6 میلیون فلاندرزی بلژیک برانگیخته شود.

تا به حال احزاب جدایی‌طلب در حاشیه بحث‌های سیاسی حرکت می‌کردند اما  دو وور‌ِ 39 ساله حزبش را در 3 سال گذشته  واداشت تا وارد  مسیر اصلی بشود در حالی که بقیه احزاب در یک بن بست سیاسی گیر افتاده‌اند.

بلژیک با مشکلات اقتصادی نیز دست و پنجه نرم‌ می‌کند .

این کشور ریاست اتحادیه اروپا را از ماه آینده میلادی به مدت  6 ماه به عهده خواهد گرفت.طبیعتا ریاست اتحادیه اروپا به کشورها وجهه بین‌المللی بالاتری اعطا خواهد کرد.البته اگر با وضعیتی که بلژیک دارد و بحث و جدل های احزاب  این مسئله درخصوص این کشور صدق کند.

بلژیک به طور خلاصه:

* متشکل از فلاندرزی ها و ولونیایی ها
*4 میلیون فرانسوی زبان در ولونیا
*5/6  میلیون فلاندرزی
*7/7 میلیون رای‌دهنده
*احتمال رسیدن نرخ دیون آن  به نسبت درآمد ناخالص ،به 100 درصد تا یک سال آینده

کد خبر 109677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز