گروه دانش و سلامت: وزیر بهداشت در تازه‌ترین اظهارنظر خود به ضعف اقدامات بیمارستان‌ها در مدیریت پسماندهای عفونی اشاره کرد وگفت: تنها 20 درصد این قانون اجرا شده است

وزیر بهداشت و درمان افزود: در یک برنامه 3ساله تمامی بیمارستان‌ها به دستگاه‌های زباله‌سوز و امحای زباله مجهز می‌شوند. به گزارش ایلنا، مرضیه وحیددستجردی درخصوص مدیریت پسماندهای بیمارستانی گفت: در سال 86 قانون مدیریت پسماند به تصویب رسید و بیمارستان‌ها موظف به رعایت آن شدند.

دراین راستا مصوبه‌ای مبنی بر 70 میلیارد تومان اعتبار در این زمینه تصویب شد که متأسفانه تاکنون تنها 20 درصد آن محقق شده است. وی ادامه داد: با بودجه‌های متمرکز حدود 111‌دستگاه امحای زباله را خریداری کرده‌ایم که مشغول به کارند و از بین حدود 817 بیمارستان، 162 مرکز درمانی به آن مجهز شده‌اند؛ البته برخی از مراکز نیز از قبل دستگاه زباله‌سوز داشته‌اند.

دستجردی گفت: در بخش دولتی و خصوصی امیدواریم همه بیمارستان‌ها را حداقل چندبیمارستانی و اشتراکی برای استفاده از دستگاه‌های زباله‌سوز آماده کنیم. این در حالی است که 90 درصد بیمارستان‌ها تفکیک زباله‌ را انجام می‌دهند، 82 درصد بیمارستان‌ها مراکزی دارند که زباله را به‌طورموقت در آن نگه می‌دارند و از نظر فضا طوری طراحی شده‌اند که منجر به عفونت بیمارستانی نشود و 74 درصد بیمارستان‌ها مسئولان بهداشت محیط دارند تا نظارت محیط‌زیستی انجام شود.

دستجردی با اشاره به اینکه سالانه هزینه‌های فراوانی صرف زباله‌های بیمارستانی می‌شود، تصریح کرد: چالش پیش‌روی وزارت بهداشت، امحای زباله در کلینیک‌ها، مراکز درمانی خیریه و بیمارستان‌های خصوصی است که امیدواریم با همکاری محیط‌زیست به‌خوبی مدیریت شود.

وزیر بهداشت با اشاره به بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌های دولتی و ایجاد مشکل در روند کار بیمارستان‌ها، گفت: بیمارستان‌های دولتی حدود هزار میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارند.

دستجردی اضافه کرد: متأسفانه بدهی سازمان‌های بیمه‌گر، گرفتاری‌های زیادی برای بیمارستان‌ها به‌وجود آورده است. تأخیر پرداخت بدهی برخی از سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها به 10 ماه می‌رسد.

در این زمینه مذاکراتی با وزارت رفاه صورت گرفته تا مطالبات بیمارستان‌ها سریع‌تر پرداخت شود. وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد اعتبارات بیمارستان‌ها، اعتبارات بیمه‌ای است، ادامه داد: این امر سبب می‌شود که بیمارستان‌ها در پرداخت مطالبات پرسنل و استادان دیرکرد داشته باشند. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی بیش از 600‌میلیارد تومان و سازمان بیمه خدمات درمانی و دیگر سازمان‌های بیمه‌گر 300 تا 400 میلیارد تومان به بیمارستان‌های دولتی بدهکارند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر علت بالابودن مقدار زباله‌های بیمارستانی به ازای هر تخت گفت: در مجموع تولید زباله در سطح کشور از میزان بالایی برخوردار است. روزانه حدود 400‌تن زباله در بیمارستان‌های کشور تولید می‌شود که ناشی از خدمات درمانی ارائه شده به بیماران است.

دکتر دستجردی در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اقدامات وزارت بهداشت در زمینه تایید یا عدم‌تایید آلودگی آب تهران خاطرنشان کرد: مهندس نامجو، وزیر نیرو به‌زودی گزارش مفصلی در این زمینه ارائه خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در زمینه آلودگی هوای تهران گفت: آلودگی هوای تهران یک مسئله مولتی فاکتوریال است که دستگاه‌های مختلف باید در این زمینه وارد شوند. اغلب آلودگی‌های هوای تهران ناشی از خودروهاست.

وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با آلودگی آزبست به‌عنوان یکی از آلاینده‌های محیطی یادآور شد: آزبست در صنایع ساختمانی و به‌ویژه خودروسازی کاربرد دارد. ترافیک خودروها در تهران به توسعه آزبست منجر می‌شود.

آزبست نیز از عوامل ایجاد‌کننده سرطان ریه است. مصوبه‌ای در این زمینه داده شده بود که در صنایع خودروسازی به هیچ عنوان از آزبست استفاده نشود اما به این مصوبه عمل نشده و امیدواریم وزارت صنایع در این زمینه توجه لازم را داشته باشد.

کد خبر 109510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز