یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هنوز ماجرای دزدیده‌شدن مجسمه‌های تهرانی به سرانجام نرسیده و خبری از مراجع انتظامی منتشر نشده‌است که در این روزهای گرم اتفاقات مهمی در عرصه هنرهای تجسمی در پایتخت رخ می‌دهد.

موزه هنرهای معاصر برای نخستین‌بار، میزبان 40 اثر از هنرمندان بزرگ جهان می‌شود و خانه هنرمندان نیز به‌مناسبت 80 سالگی زاد روز هانیبال الخاص بیش از 250 نقاشی و مجسمه این هنرمند را به نمایش می‌گذارد.دبیر نمایشگاه «جلوه‌های هنر معاصر جهان» از رونمایی بیش از 40 اثر جدید نقاشی، مجسمه، چاپ، تصویرسازی و چیدمان از هنرمندان بزرگ جهان در نمایشگاه جلوه‌های هنر معاصر جهان خبر داد.

غلامعلی طاهری دبیر نمایشگاه «جلوه‌های هنر معاصر جهان» با اعلام این خبر گفت: در این نمایشگاه آثار دیده نشده‌‌ای از هنرمندانی چون هنری مور، پیسارو، پیتر استروکین، ‌موریس لویز و... شامل چیدمان‌، ‌نقاشی، تصویرسازی، مجسمه و چاپ برای نخستین بار به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.

وی افزود: آثار جدیدی که در این دوره رونمایی خواهد شد شامل 2 تابلو نقاشی از دن‌فلیزین است که در دوره قبلی این نمایشگاه، اثر چیدمان مهتابی وی به نمایش درآمده بود.

چیدمانی از پیتر استروکین شامل 16 قطعه کاشی‌های فایبرگلاس به نمایش درخواهد آمد و چیدمان دیگری نیز از آلن شیلد به معرض نمایش عموم گذاشته خواهد شد. از آثار هنری مور نیز 2‌مجسمه در ابعاد کوچک به نمایش درخواهد آمد و 6 اثر تصویرسازی و چاپ از آثار فرنان لژه از دیگر آثار جدید این نمایشگاه است.

همچنین 4 طرح چاپی از آثار پیسارو در نمایشگاه برای نخستین‌بار رونمایی می‌شود و اثر چاپی دیگری هم از ادوارد مانت و یک نقاشی بزرگ از موریس لویز ازجمله آثار تازه این نمایشگاه خواهد بود.

طاهری درباره این آثار و هنرمندان آن توضیح داد: بسیاری از این هنرمندان معاصر هستند و آثارشان مربوط به دوره‌های فعالیت هنرمندان پسانقاشانه و مینی‌مالیستی است که چون آثارشان به نمایش عموم درنیامده، ممکن است نامشان برای برخی ناشناخته باشد اما همه این هنرمندان صاحب جایگاه مهمی در تاریخ هنر جهان هستند.

وی افزود: ‌آثار این نمایشگاه با آثار امپرسیونیست‌ها از گالری شماره 2 موزه شروع خواهد شد و چیدمان‌های جدید نیز در گالری‌های 8 و 9 ارائه خواهد شد.

طاهری گفت:‌ در طول برگزاری این نمایشگاه که حدود 3 تا 4 ماه به طول خواهد انجامید، آثار به‌صورت دوره‌ای تغییر خواهد کرد و آثار جدید جایگزین آثار قبلی خواهد شد. این نمایشگاه امروز 17 خردادماه ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار می‌کند.

خانه هنرمندان میزبان 250 اثر تجسمی

در آن‌سوی شهر 8 نگارخانه واقع در خانه هنرمندان نیز به‌مناسبت هشتادمین سالروز تولد هانیبال الخاص میزبان حدود 250 نقاشی و مجسمه وی خواهد بود. در این دو هفته از سوی شاگردان هانیبال الخاص مجموعه برنامه‌هایی شامل جشن تولد، اجرای موسیقی، کارگاه‌های نقاشی، نمایش فیلم و سخنرانی تدارک دیده شده است و علاوه براین حدود 250‌نقاشی و مجسمه از این هنرمند که در برگیرنده مجموعه آثار وی از سال 1340 تا 1380 است براساس دوره‌های 10ساله کاری او به معرض تماشای عموم گذاشته می‌شود.

افتتاحیه بزرگداشت هانیبال الخاص در هشتادمین سالروز تولد او روز جمعه 21 خرداد در سالن بتهوون خانه هنرمندان خواهد بود و موسی اکرمی در باب «فلسفه نقاشی» و فیروزه شیبانی درباره «نقاشی 50 ساله اخیر ایران و تأثیرات هانیبال الخاص» سخنرانی خواهند کرد و سعدالله نصیری موسیقی مقامی کردی خواهد نواخت.

یکشنبه 23 خرداد که مقارن با سالروز تولد الخاص است، جشن تولد 80 سالگی او با حضور شاگردان و دوستدارانش از ساعت 16 در سالن ممیز خانه هنرمندان آغاز می‌شود که برنامه‌های ویژه‌ای برای این روز تدارک دیده شده است.

در کنار این برنامه‌ها زیرنظر ریماه تابعی ورک‌شاپ نقاشی کودک و سپس تئاتری به سرپرستی سیاوش چراغی‌پور اجرا می‌شود و کودکان زیرنظر سودابه سالم شماری از شعرهای هانیبال را همراه با موسیقی می‌خوانند.

چهارشنبه 26 خرداد نیز در سالن بتهوون 3‌فیلم که درباره آثار، زندگی و دیدگاه‌های الخاص ساخته شده است به‌نمایش درمی‌آید.در این روز و از ساعت 16 فیلم‌های «مردی از آشور» ساخته آرش رئیسیان، «زرد، سرخ، آبی» ساخته فرزاد توحیدی و «منشور عشقبازی رنگ‌های هانیبال الخاص» ساخته رضا شریفی اکران می‌شود.

شنبه 29 خرداد برنامه ویژه‌ای برپا خواهد شد که طی آن الخاص چهره برخی از شاعران را در حضور خود شاعران بر بوم نقاشی‌اش ثبت خواهد کرد. همه این برنامه‌ها هدیه‌ای است از سوی شاگردان الخاص که به‌مناسبت 80 سالگی این هنرمند به وی تقدیم می‌شود.

کد خبر 109097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز