یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

پگاه سرامی: اگر کسی که شما خیلی دوستش دارید به کریستال یا شیشه معتاد شود، بهترین ترفند قبل از اینکه خیلی دیر شود حذف کریستال از زندگی اوست.

شما حتماً با حقایقی مواجه خواهید شد که توجه‌تان را به‌خود جلب خواهد کرد. او بعد از هربار مصرف برای روزهای متوالی نمی‌خوابد، تمایل به ساعت‌ها تمرکز روی یک مسئله دارد و طی فقط چند هفته وضعیت ظاهری او دگرگون خواهد شد و پوست و موی او حالت طبیعی و زیبای خود را از دست خواهد داد. شما تغییرات خلقی شدیدی مانند تحریک‌پذیری، اضطراب، ترس‌های ناگهانی و پارانویا را در او به‌وضوح خواهید دید.

با کمی کنکاش اسباب و لوازمی از جمله کیسه‌های کوچک حاوی باقیمانده شیشه‌های مصرف نشده، سوزن‌هایی برای تزریق یا لوله‌های کوچک یا قطعات نی، حباب‌های لامپ یا فویل برای کشیدن این ماده مخدر را خواهید یافت.این ماده بسیار اعتیادآور و قدرتمند است و ترکیب بسیار سمی‌ای دارد و از جمله موادی است که نه تنها در ایالات‌متحده آمریکا طرفداران زیادی دارد که در ایران نیز میزان مبتلایان به آن رو به رشد است.

شیشه یا کریستال با نام‌های متفاوتی خوانده می‌شود با عناوینی از قبیل تینا، گچ،  یخ یا آیس، سنگ، کوارتز، خواهر، سرعت و... .
در اوایل دهه1990 در آسیا نخستین محصول کریستال مت به‌عنوان یک ماده مخدر جدید ساخته شد که به وفور و آسانی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

مت آمفتامین یک ماده هم‌خانواده با آمفتامین است که اثرات دارویی شدیدتر و اعتیادآورتری دارد. این ماده با سرعت بیشتر و با شدت قوی‌تری روی سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد.

سوءمصرف کریستال مت و اعتیاد؛ حقایقی چند

این ماده از الگوهای رایج و طبیعی اعتیاد به سایر داروها تبعیت نمی‌کند. به‌عنوان مثال خیلی از مردمی که راجع به نخستین تجربه مصرفشان گزارش کرده‌اند فقط گفته‌اند که احساس خاصی داشته‌اند و نه یک احساس خیلی متفاوت و باورنکردنی. اعتیاد ابتدا فقط در سطح روحی ایجاد می‌شود، بنابراین آنها پس از هربار مصرف همان احساس را تجربه می‌کنند. با گذشت زمان جسم و مغز آنها به کمک مخدر تغییر می‌کند. آنها زمانی می‌فهمند که چه اتفاقی افتاده است که کاملاً از نظر جسمی معتاد شده‌اند.

از آنجا که مواد به مصرف‌کننده کمک می‌کند که نسبت به‌خودش و آنچه انجام می‌دهد احساس خوبی داشته باشد، بنابراین کسانی که از افسردگی رنج می‌برند در معرض خطر بیشتری در ابتلا به اعتیاد هستند. 42درصد از مردمی که مواد مصرف کرده اعلام کرده‌اند که پس از نخستین مصرف تمایل بسیار شدیدی برای مصرف مجدد داشته‌اند و 84درصد از مصرف‌کنندگان بعد از دومین مصرف، مصرف منظم و مرتب مواد را آغاز کرده‌اند.

تفاوت مت آمفتامین و کریستال مت

کریستال مت (هیدروکلراید مت آمفتامین) از مت آمفتامین با استفاده از مواد شیمیایی و هیدروژناسیون ملکول‌های افدرین ساخته می‌شود که ماده حاصله ظاهری کریستال مانند با ضخامت زیاد دارد.

عوارض ناشی از زیاد مصرف‌کردن کریستال مت

عوارض زیاد مصرف کردن را در اصطلاح اوردز (overdose) می‌نامند که امری نسبتاً رایج است. اگرچه اوردز شدن می‌تواند در نخستین مرتبه مصرف دارو اتفاق بیفتد اما در اغلب موارد در مصرف‌کنندگانی که به‌طور طولانی‌مدت مواد‌مخدر مصرف می‌کنند دیده می‌شود. اثر شادی بخش دارو تا حدی ناشی از افزایش ضربان قلب و فشارخون و همچنین تنگی عروق خونی در سراسر بدن است. هنگامی که یک مصرف‌کننده کریستال مت، اوردز می‌شود، علت اصلی مرگ معمولاً ناشی از شروع نارسایی کلیه و فروپاشی نظام گردش خون است.

علائم مصرف کریستال مت

پرحرفی و پرتحرکی بیش از حد، کاهش شدید وزن، تحریک‌پذیری، پرخاشگری، افسردگی و بدخلقی، خارش و زخم، اعتماد به نفس کاذب، هراس و سوءظن و مردم آزاری، خواب‌های چندروزه، حمله قلبی و سکته، افت تحصیلی، گرفتگی عضلات و تشنج موضعی.

اثرات مصرف طولانی مدت

افسردگی، جنون، اختلال عملکرد فعالیت جنسی، صدمه به کلیه، ریه و کبد، صدمه به مغز، توهم، از دست دادن دندان‌‌ها، عفونت خزنده در زیر پوست و آسیب به سیستم ایمنی.

آیا مصرف‌کنندگان کریستال‌مت بهبود می‌یابند؟

امکان بهبود وجود دارد اما بهبود این نوع اعتیاد یکی از سخت‌ترین کارهاست. محققین اعلام کرده‌اند که 92درصد از کسانی که مصرف این ماده را ترک کرده‌اند، مجدداً به این ماده گرفتار شده‌اند. اغلب معتادان به مت به چند ماده معتاد هستند چون اکثر آنها مت را همراه با الکل، اکستازی و کتامین مصرف می‌کنند. علائم ترک اعتیاد می‌تواند شامل افسردگی عمیق، خستگی، گیجی، اشتهای خیلی زیاد، بی‌قراری، بی‌خوابی، درد و عکس‌العمل‌های بیماران روانی (توهم و پندارهای بیهوده) باشد. اما فقط به این دلیل که بهبودی سخت است نمی‌توان فکر کرد که این امر ارزش تلاش کردن را ندارد. فرد معتاد باید متعهدترین شخص باشد و البته باید او تحت حمایت دوستان و خانواده خود قرار بگیرد تا بهبودی با احتمال موفقیت بیشتری صورت پذیرد.

چه روش‌های درمانی بهتر عمل می‌کنند؟

تقریبا بهبود معتادان به کریستال مت بدون روش‌های درمانی حرفه‌ای امکان‌پذیر نیست. درمان می‌تواند به‌صورت‌های فردی، مشاوره گروهی و اصلاح رفتار  مؤثر باشد. به‌دلیل عوارض شدید جسمی ناشی از ترک این ماده مخدر بسیاری از مراکز درمانی، سم‌زدایی را پیشنهاد می‌کنند که این روش می‌تواند درد شدید ناشی از فقدان ماده مخدر در بدن را تا حدود زیادی خنثی کند.

چگونه کسی که قبلاً دارو مصرف می‌کرده است اکنون بدون دارو زندگی می‌کند؟

درمان، یک رویداد نیست بلکه به‌صورت یک روند است. مرحله بستری درمان به شخص معتاد اجازه می‌دهد تا برای شروع، به توسعه مهارت‌ها و ابزارهای غلبه بر وسوسه مصرف مواد بپردازد.پشتیبانی نیز برای بهبود مداوم ضروری است خیلی از مراکز درمانی، پس از اینکه بیماران آن مرکز را ترک کردند، به ادامه درمان‌های فردی تشویق می‌کنند. حمایت از گروه‌های همکار نیز پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 109055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز