یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

مریم غفاری: موی سر شما بنا به دلایل متعددی می‌تواند کدر، کم پشت و شکننده شده و دچار ریزش شود.

 تعدادی از این دلایل ارثی هستند و گاهی استفاده از یک محصول نامناسب و تغذیه نادرست موجب این مشکلات و موارد نظیر آن می‌شوند. اما ما گاهی بدون توجه یا بر اثر اطلاعات نادرست، با موی خود طوری رفتار می‌کنیم که بیش از پیش آسیب می‌بیند.
قبل از اینکه برای موهای آسیب‌دیده‌تان راه حلی پیدا کنید، ابتدا دلیل اصلی آسیب را بدانید.

آیا یک آسیب‌دیدگی شیمیایی است؟ شاید از یک داروی شیمیایی استفاده می‌کنید که باعث این آسیب‌دیدگی‌شده است. آیا از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنید که منجر به این آسیب دیدگی شده است؟ توجه داشته باشید موادی وجود دارند که برای اینکه کارایی بهتری جهت درمان آسیب‌دیدگی‌موهایتان داشته باشند باید گرم شوند.

ملاقات با پزشک یا متخصص تغذیه فقط به این دلیل می‌تواند مفید باشد که به شما این اطمینان را می‌دهد که آسیب موهایتان نشأت گرفته از مشکل سلامتی جدی‌تری نیست. در این خصوص با دکتر ژاله شربیانی، متخصص پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

حتما شما هم با آگهی‌های تبلیغاتی رنگارنگی مواجه شده‌اید که با کراتینه‌کردن موهای وز و
 آسیب دیده، از موهایی چون ابریشم برخوردار شوید؛ آگهی‌هایی که صرفا جنبه تجاری داشته و موهای آسیب دیده شما را پس از طی مراحلی سخت و هزینه‌هایی گزاف، بیش از پیش خراب‌تر خواهند کرد.

دکتر شربیانی، دراین باره به همشهری می‌گوید: متأسفانه به‌دلیل پایین‌بودن سطح آگاهی برخی افرادکه باید اولویت نخست را به سلامتی خود بدهند نه زیبایی، این رویه اخیرا رایج شده که با کراتینه‌کردن مو، صدمه‌های ناشی از رنگ، مش و فر از بین خواهد رفت درحالی‌که استفاده از حرارت بالا آن هم به تکرار و مدت‌طولانی نه تنها موها را احیا نمی‌کند بلکه بیمارتر از قبل می‌کند.به گفته وی، مردم پیش از آنکه سلامت پوست و موهای خود را به آرایشگران بسپارند باید به متخصصین پوست مراجعه کرده و علت این بیماری را ریشه یابی کنند.

حالا که متوجه شده‌اید موهایتان آسیب دیده است وقت آن رسیده که در عادت‌هایتان تغییراتی به‌وجود آورید. استفاده از محلول‌های شیمیایی و نرم‌کننده‌ها را حداقل بین 8 تا 10 هفته متوقف کنید. همچنین مقدار استفاده نیز اهمیت زیادی دارد. شاید برای اینکه نتیجه مطلوبی بگیرید لازم باشد حتما از مواد شیمیایی استفاده کنید.

یکی از دلایل اصلی آسیب دیدگی مو، خشکی آن است. بدون رطوبت کافی بدنه مو شکننده می‌شود و به راحتی آسیب می‌بیند. علاوه بر این،‌ نگه‌داشتن مرطوب‌کننده روی موی سر به‌مدت 2 تا 5 دقیقه به درمان آسیب دیدگی کمک بسیار زیادی می‌کند. در مرطوب‌کردن موهایتان توجه بسیار زیادی به نوک و انتهای موهایتان داشته باشید.

مواد درمان‌کننده موهای آسیب دیده مؤثرترین محصولات برای موهای آسیب دیده،
آن دسته‌ای نیستند که فقط ساقه مو را درمان می‌کنند بلکه آن دسته‌ای هستند که به مغز تک‌تک ریشه مو‌ها نفوذ کرده و آنها را دوباره از داخل به خارج زنده می‌کنند.

این متخصص می‌گوید: درباره موهایی که به نوعی تحت‌تأثیر مواد شیمیایی قوی که در آرایشگاه‌ها برای تغییر رنگ مو استفاده می‌شوند، قرار گرفته‌اند و به نوعی آسیب دیده‌اند، حرارت اتوی مو ممکن است سبب آسیب بیشتر و حتی خشک‌شدن و ریزش موها شود. بنابراین اگر موهایتان را مش، فر و دکلره کرده‌اید، تا حد امکان از اتوی مو استفاده نکنید.

به گفته کارشناسان پوست و مو، موهای طبیعی در برابر حرارت اتوی مو مقاومت بیشتری دارند، ولی اگر شما موهایتان را رنگ، فر، مش یا های‌لایت کرده‌اید، باید در استفاده از اتوی مو دقت بیشتری به خرج دهید.

اگر هم مجبور شدید از اتوی مو برای صاف کردن موهایتان استفاده کنید، آن را خیلی کم استفاده کنید. همچنین درجه اتوی مو را روی حرارت‌های پایین‌تر تنظیم کنید. فراموش نکنید شما نباید بیش از 5دقیقه اتوی مو را روی موهایتان نگه دارید.

وقتی موهایتان چرب است و چند روزی است که حمام نرفته‌اید، اگر از اتوی مو استفاده کنید، این چربی‌ها و آلودگی با حرارت اتو به خورد موهایتان می‌رود و موهایتان آسیب می‌بینند.

به جای استفاده از باد داغ سشوار، از باد سرد آن استفاده کنید. این کار به نفع سلامت موهایتان است.

سشوارکشیدن به مویی که هنوز کاملا خیس است نه تنها مدل‌دادن به مو را بسیار مشکل می‌کند بلکه به مقدار بسیار زیاد موجب آسیب‌های ناشی از حرارت می‌شود. سشوار باید برای خشک کردن و مدل دادن به موهای نمدار-نه خیس- به کار رود و حداکثر مدت آن باید ۲۰ دقیقه باشد.

برس موی خود را با یک شانه با دنده‌های فاصله دار عوض کنید تا شکنندگی مو را کاهش دهد. هیچ وقت موی خیس یا مرطوب را برس نکنید. موهای آسیب دیده با حرکات خشن زودتر خراب می‌شوند.

از کش‌ها نباید استفاده کرد. همچنین استفاده از سربند‌ها و کلاه نیز توصیه نمی‌شود. این وسایل آسیب‌دیدگی رادو چندان می‌کنند.

برای داشتن موهایی سالم، پوست سر نیز باید تغذیه شود. ماساژدادن کف سر با نوک انگشتان به افزایش جریان خون در آن کمک می‌کند. برای مراقبت بیشتر می‌توانید هر از گاهی از مواد مغذی و ماسک‌های مخصوص پوست سر استفاده کنید.

استفاده از اسپری‌هایی که حاوی مواد پلیمری هستند، رطوبت را از مو دور نگه می‌دارند. بر خلاف باور عمومی، این پلیمر آسیبی به مو نمی‌رساند و در واقع آنچه روی مو می‌ماند و خشک می‌شود همین مواد پلیمری هستند نه الکل. الکل موجود در این اسپری‌ها، قبل از اینکه مواد به مو برسند، تبخیر می‌شود. نکته مهم این است که اسپری تنها در حد لازم مصرف شود و به‌طور مداوم روی مو قرار نگیرد.

اگر موی شما دچار شوره است، نباید آن را به‌طور موقت با مواد روغنی و پمادهای آرایشی مخفی کنید، بلکه باید آن‌را به‌طور کامل درمان کنید. شوره سر در واقع نوعی بیماری جلدی است و ارتباطی با خشکی سر ندارد. برای درمان آن هم باید از شامپوهای حاوی اسید سالیسیک، روی یا سولفید سلنیوم استفاده کنید.

کد خبر 109046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز