گروه دانش و سلامت: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره سرانجام پرونده برنج‌های آلوده با توجه به عدم‌تایید آلودگی برنج‌های وارداتی از سوی وزارت بهداشت، با بیان اینکه نماینده وزارت بهداشت صورتجلسه آزمایشگاهی که تشخیص داده برنج‌ها آلوده است را امضا کرده است، گفت:

 وزارت بهداشت با بیان برخی اظهارات قصد فرافکنی دارد.

انوشیروان محسنی بندپی، نماینده کمیسیون بهداشت در کمیته بررسی و تحقیق آلودگی برنج‌های وارداتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از آنجا که در رابطه با آرسنیک هیچ استانداردی در کشور نداریم با حضور متخصصین تغذیه، سم‌شناسی، بیوشیمی و استادان دانشگاه‌ها، استاندارد کشورهای دیگر را بررسی کردیم تا حد مجاز آرسنیک را برای محصولات غذایی با اولویت برنج در کشور مشخص کنیم.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس ادامه داد: از آنجا که میزان مصرف برنج در شمال و جنوب کشور متفاوت است، مقرر شد یک کار علمی و تحقیقاتی برای تعیین میزان آرسنیک برنج مشخص شود؛

مانند همان کاری که کشور چین انجام داد که طی آن وزارت بهداشت و سازمان استاندارد چین با انجام بررسی‌های آزمایشگاهی، استانداردی را برای آرسنیک موجود در برنج درنظر گرفتند که ما هم قرار است این کار را انجام دهیم البته تا زمانی که استاندارد آرسنیک در غذا مشخص شود، از آنجا که استاندارد کشور چین به کشور ما نزدیک‌تر است استاندارد این کشور به‌عنوان ملاک قرار می‌گیرد.

وی درباره اظهارات وزارت بهداشت مبنی بر اینکه نتایج این آزمایش‌ها به‌دلیل آنکه نماینده این وزارتخانه در روند تحقیقات حضور نداشته است، قابل استناد نیست، تصریح کرد: وزارت بهداشت با بیان این اظهارات فرافکنی می‌کند، آنها نمی‌توانند چنین ادعایی داشته باشند؛ چراکه امضای آنها درصورتجلسه وجود دارد.

یک آزمایشگاه وزارت بهداشت می‌گوید که برنج‌ها آلوده نیست اما 5آزمایشگاه تایید شده سازمان استاندارد کشور می‌گویند که برخی از برنج‌های وارداتی آلوده است. نماینده وزارت بهداشت صورتجلسه آزمایشگاهی که تشخیص داده برنج آلوده است را امضا کرده است.

محسنی بندپی گفت: وزارت بهداشت یک کار بدی هم در روند بررسی آلودگی برنج‌ها انجام داد؛ ما می‌خواستیم نمونه‌هایی که وزارت بهداشت پس از آزمایش در آزمایشگاه خود اعلام کرده بود آلوده نیست را آزمایش کنیم اما وزارت بهداشت این برنج‌ها را فک پلمب کرد؛

یعنی ارزش آزمایشگاهی آنها را به‌هم زد؛ بنابراین فکر می‌کنم وزارت بهداشت یک روش غیرعلمی و غیرکارشناسی را در پیش گرفته است. اصلا آزمایش برنج‌ها در صلاحیت وزارت بهداشت نیست.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان درباره اعتقاد وزارت بهداشت مبنی بر اینکه چون نتایج 3بار آزمایش 2نمونه از برنج‌ها با یکدیگر متفاوت است آن را قبول نداریم، گفت: نمی‌توانند بگویند قبول نداریم چون آلودگی در حد PPB است.

این نتایج توسط آزمایشگاهی اعلام شده که مورد تایید سازمان ملی استاندارد و آزمایشگاهی است که ارزیابی شده و بازرسی کل کشور، حراست وزارت بازرگانی، استاندارد و کارشناسان آزمایشگاهی بر نحوه آنالیز نمونه‌ها نظارت داشتند و خود مسئولین وزارت بهداشت هم صورتجلسه را امضا و تایید کردند که از بین آزمایشگاه‌های کشور آزمایشگاه مذکور و روش آزمایش آن معتبر و علمی است.

نماینده کمیسیون بهداشت در کمیته بررسی آلودگی برنج‌های وارداتی درباره دیگر اظهارات وزارت بهداشت مبنی بر اینکه اگر نمونه‌ها دوباره در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرند آنها را آزمایش و نتایج را اعلام می‌کنند، گفت: قرار نیست در طول سال کارمان این باشد که برنج‌ها را در آزمایشگاه‌های مختلف بررسی کنیم،

ضمن اینکه قانونگذار در اصلاح پاره‌ای از مقررات در شرح وظایف سازمان استاندارد کشور این وظیفه را به سازمان استاندارد ملی کشور واگذار کرده است. سازمان استاندارد هم مرجع تشخیص صلاحیت علمی آزمایشگاه‌های کشور است و آزمایشگاهی را که این آنالیز را انجام داد مورد تایید قرار داده و بر انجام این آزمایش نظارت داشته است، علاوه بر اینکه پژوهشکده چرخه هسته‌ای سوخت و جهاد دانشگاهی کشور هم این آزمایش را انجام داده و آلودگی برنج‌های وارداتی به این مواد خطرناک را تایید کرده‌اند.

محسنی در خاتمه خاطرنشان کرد: بنابراین تنها جایی که از بین مراجع تحقیقاتی و آزمایشگاهی کشور آلودگی برنج‌ها را رد کرده، وزارت بهداشت است. وی افزود: پس از قرائت این گزارش درصحن علنی، کارهای حقوقی و پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم.

کد خبر 108977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز