چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان در حالی اجلاس 3 روزه صلح را افتتاح کرد که شبه‌نظامیان طالبان محل برگزاری این اجلاس را هدف حمله قرار دادند.

روز گذشته همزمان با سخنرانی حامد کرزی چند انفجار شهر کابل را لرزاند و موجب وحشت شرکت‌کنندگان در جرگه صلح شد. گفته می‌شود چند راکت به نزدیکی چادرهای محل برگزاری اجلاس اصابت کرده است.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک عامل انتحاری کمربند انفجاری خود را در نزدیکی یکی از چادرها منفجر کرده است. سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد نیروهای امنیتی 2 شبه نظامی را کشته و نفر سوم را بازداشت کرده‌اند. هنوز تلفاتی از این حملات گزارش نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که شبه نظامیان این گروه، عملیات خود را با استفاده از یونیفرم‌های پلیس انجام داده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که کرزی پس از سخنرانی افتتاحیه اجلاس جرگه صلح مجبور شد به خاطر این حملات محل اجلاس را با خودرویی زرهی ترک کند.کرزی در سخنرانی خود از شرکت‌کنندگان این اجلاس خواست تا راه‌هایی را برای حل مشکل افغانستان پیدا کنند که هم تامین‌کننده صلح باشد و هم رابطه دوستی افغانستان با دنیا حفظ شود.

رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین از هموطنان ناراضی خود خواست تا از جنگ دست کشیده و خود را از دست خارجی‌ها رها کنند. وی از زندانی شدن افراد بی‌گناه به اتهام همکاری با طالبان انتقاد کرد و گفت که این مسئله باعث نارضایتی‌های گسترده‌ای شده است.

کرزی خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس گفت: ملت افغانستان چشم به‌راه شماست. چشم به راه مذاکرات شماست تا افغانستان را از این رنج و درد نجات بدهیم. امروز نشست شما، امید بزرگ ملت افغانستان است.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و شبه‌نظامیان طالبان مخالفت خود را با برگزاری این نشست ابراز کرده و آن را برنامه‌ای به ابتکار آمریکا دانسته‌اند. شبه نظامیان طالبان ماه گذشته با هشدار به شرکت‌کنندگان در این اجلاس تهدید کردند مجازات این حضور، مرگ آنها خواهد بود. افراد نزدیک به طالبان می‌گویند زندان‌های آمریکا در افغانستان و فهرست افراد مورد پیگرد و تحریم‌هایی که نام‌های رهبران طالبان در آن شامل می‌شود، از موانع اصلی بر سر راه آشتی با طالبان است.

کد خبر 108895

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز