سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازیکنان تیم‌های حاضر در مسابقات جام جهانی 2010 در فاصله چند روز مانده به آغاز این مسابقات از توپی که شرکت آدیداس برای این رقابت‌ها ساخته است انتقاد کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: این توپ که برخی آن را با آن چه در سوپر مارکت‌ها فروخته می‌شود، مقایسه کرده‌اند جابولانی نام دارد که به معنی جشن گرفتن در زبان زولو، از زبان‌های رسمی آفریقای جنوبی است.

از زمانی که این توپ در اختیار تیم‌های حاضر در جام جهانی قرار داده شده است، به ندرت بازیکنی پیدا می‌شود که از آن راضی باشد.

لوئیس فابیانو، مهاجم تیم ملی فوتبال برزیل در مورد این توپ گفت: "این توپ خیلی عجیب و غریب  است، ناگهان مسیرش را عوض می‌کند، مثل این که دوست ندارد کسی به آن لگد بزند."

وی افزود: "باور نکردنی است، وقتی می‌خواهید به آن ضربه بزنید، انگار کسی دیگر آن را هدایت می‌کند. امیدوارم هر چه زودتر به آن عادت کنم."

خولیو سزار، دروازه‌بان برزیل هم اولین بازیکنی بود که این توپ را با توپ‌های پلاستیکی سوپر مارکت‌ها مقایسه کرد و آن را وحشتناک توصیف کرد.

جامپائولو پازیانی، مهاجم تیم ملی فوتبال ایتالیا نیز با فاجعه نامیدن این توپ با سزار هم‌نظر است.

پازیانی گفت: "حرکت این توپ خیلی سریع است و همین کنترل آن را دشوار می کند، چرا که وقتی برای سر زدن به بالا می‌پرید، ناگهان توپ با سرعت عبور می‌کند و بازیکن آن را از دست می‌دهد."

وی افزود: "این مساله به خصوص برای دروازه‌بان‌ها بد است، چون نمی‌توانند مسیر آن را تشخیص بدهند و گل می‌خورند."

شرکت آدیداس از گذشته اقدام به طراحی توپ‌های جدیدی برای هر دوره از مسابقات جام جهانی کرده و معمولا در این مسیر به دلیل استفاده از فن‌آوری‌های جدید و تغییر توپ‌ها، مشکل‌ساز بوده است.

به نوشته این خبرگزاری، در اکثر مواقع سرعت توپ‌های جام جهانی زیاد شده و دروازه‌بانان تنها افرادی بوده‌اند که بیشترین صدمه را از این بابت دیده‌اند، اما این بار توپ مسابقات برای همه بازیکنان دردسر ساز شده است.

خولیو باپتیستا، هافبک تیم برزیل نیز معتقد است، نمی‌توان پنهان کاری کرد، چرا که این توپ‌ها هم برای دروازه‌بان‌ها و هم برای بازیکنان خوب نیستند. وی گفت: "بازیکنان سعی می‌کنند آن را پاس بدهند، اما توپ به مسیر مخالف می‌رود."

ایکر کاسیاس، دروازه‌بان تیم اسپانیا نیز بعد از پیروزی ‪ ۳‬بر ‪ ۲‬ این تیم در دیدار دوستانه مقابل عربستان نتوانست خشم خود را از طراحی توپ جام جهانی پنهان کند و گفت: "شرایط این توپ‌ها به عنوان عامل مهمی، در مسابقات با اهمیتی مثل جام جهانی ناراحت‌کننده است."

شرکت آدیداس پس از معرفی این توپ در ماه دسامبر اعلام کرد، جابولانی توپ کاملا جدیدی است که به دلیل وجود برآمدگی‌های کوچکی روی سطح آن، حرکت قابل اعتمادتری در هوا دارد و تحت هر شرایطی از ثبات استثنایی در پرواز برخوردار است.

از سوی دیگر برخی از بازیکنان تحت حمایت مالی این شرکت مثل کاکا، میشائیل بالاک، پیتر چک و فرانک لمپارد به تعریف و تمجید از توپ جام جهانی ‪۲۰۱۰‬ پرداخته‌اند.

بالاک آن را فوق‌العاده می‌داند و آلوارو آربلوآ، مدافع اسپانیا که لباس آدیداس می‌پوشد، پاسخ ساده‌ای در این‌باره دارد. او می‌گوید توپ جام جهانی مثل همیشه گرد است.

توستائو، از بازیکنان صاحب نام تیم برزیل نیز گفت: "همیشه بازیکنانی هستند که از توپ‌ها شکایت کنند. پیش از این همواره دروازه‌بانان گله می‌کردند، اما اکنون دیگر بازیکنان هم ناراضی هستند."

به گزارش فوتبال 3، بازیکنان قبلا پیش بینی کرده بودند که ارتفاع شهر ژوهانسبورگ و چند شهر دیگر میزبان جام جهانی روی توپ مسابقات تاثیر بگذارد.

بر همین اساس مطالعاتی که شرکت آدیداس سال گذشته روی این مساله انجام داد، نشان می‌دهد ارتفاع تا پنج درصد روی سرعت توپ تاثیر می‌گذارد، یعنی یک ضربه آزاد از فاصله ‪ ۲۰‬یاردی ‪ ۵‬ درصد سریع‌تر از همین ضربه در سطح دریا به خط دروازه خواهد رسید.

توپ جابولانی به نشانه ‪ ۱۱‬بازیکن یک تیم و همچنین ‪ ۱۱‬زبان رسمی آفریقای جنوبی، متشکل از ‪ ۱۱‬رنگ است.

باپتیستا خاطر نشان کرد: "این توپی است که انتخاب شده و ما چاره‌ای جز پذیرفتن آن نداریم، اگر چه سخت خواهد بود."

نوزدهمین دوره مسابقات جام جهانی از روز ‪ ۱۱‬ ژوئن (21 خرداد) با برگزاری بازی افتتاحیه بین دو تیم آفریقای جنوبی و مکزیک آغاز خواهد شد.

کد خبر 108756

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز