دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه شهری: رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از برگزاری دومین مانور آلودگی هوا با تاکید بر افزایش ذرات معلق در هوای شهر در هفته محیط‌زیست خبر داد و افزود:

برای مقابله با پدیده گرد و غبار باید دیپلماسی زیست‌محیطی کشورمان تحرک بیشتری پیدا کند.

سید محمد هادی حیدرزاده خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ما تجربه پدیده گرد و غبار را از سال گذشته داشتیم اما در همان سال اقدامات مسئولان و سازمان محیط‌زیست برای حل مشکل تنها به چند سفر منتهی شد.

اگر قرار بود برای مقابله با این پدیده کاری انجام شود، باید در همان موقع انجام می‌شد. وی ادامه داد: امسال نیز قرار است با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور کارگروهی برای حل این مشکل تشکیل شود. در دولت نهم نیز این کارگروه‌ها تشکیل شد اما نتیجه و خروجی در بر نداشت.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار کرد: برای مقابله با پدیده گرد و غبار باید دیپلماسی زیست‌محیطی کشورمان تحرک بیشتری پیدا کند. اگر دیپلماسی زیست‌محیطی کشور ما قوی عمل می‌کرد می‌توانستیم با انعقاد یک معاهده بین کشورهای منطقه این معضل را رفع کنیم.

مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی بروز پدیده گرد و غبار در مرداد ماه به اوج خواهد رسید، تصریح کرد: اگر این مشکل از مبدا حل نشود در طول سال با یک مشکل دائمی روبه‌رو خواهیم شد.

این مسئله با تشکیل جلسات حل نمی‌شود و نیاز به یک دیپلماسی قوی‌تر و انعقاد پروتکلی بین کشورهای منطقه دارد تا در آن سهم هر کشور برای رفع این معضل مشخص شود. حیدرزاده گفت: همچنین در این زمینه باید تالاب هورالعظیم احیا شود.

این تالاب در زمان جنگ توسط صدام به دلایل مختلفی خشک شده بود که احیای این تالاب می‌تواند در کاهش پدیده گرد و غبار و نفوذ آن به داخل کشور مؤثر باشد. رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر این مسئله که مسئولیت‌های شهرداری در حوزه آلودگی هوا و صوت محدود است،

گفت: در سایر مسئولیت‌ها، سازمان‌هایی مانند حفاظت محیط‌زیست مسئول هستند که تاکنون این سازمان‌ها  در حوزه وظایف خود عملکرد و مشارکت معناداری نداشته‌اند. وی در مورد برنامه‌های شهرداری تهران در هفته محیط‌زیست که از 16 تا 22 خردادماه برگزار می‌شود، گفت: شعار امسال شهرداری در هفته محیط‌زیست «تنوع زیستی- اکوسیستم شهری» است و بر پایه همین شعار برنامه‌های مختلفی در شهر تهران برگزار می‌شود.
وی افزود: در این هفته 186 پروژه عمرانی که دارای جنبه‌های زیست‌محیطی هستند در مناطق 22 گانه به بهره‌برداری می‌رسد.

حیدرزاده ادامه داد: نخستین سینمای زیست‌محیطی نیز در این هفته در موزه دارآباد افتتاح می‌شود. این سینما ویژه پخش فیلم‌های زیست‌محیطی است. همچنین قرار شده است به‌منظور آشتی مردم با مسائل محیط‌زیست اینگونه فیلم‌ها در سراهای محله نیز پخش شود.

کد خبر 108732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز