مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

رئیس پژوهشکده نانو پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کشور با اشاره به جایگاه ایران در زمینه علم نانو، گفت:

درحالی‌که جهان در حال سپری کردن فاز سوم در این حوزه است، ایران همچنان در فاز اول علم نانو متوقف مانده است.

به گزارش مهر در خرم‌آباد، پروفسور هاشم رفیعی‌تبار در مراسمی با عنوان نانوفناوری در علوم پزشکی در محل دانشگاه آزاد واحد خرم آباد اظهار داشت: امروز دانش از حوزه‌های علوم پایه و مهندسی گذر کرده و به مرحله علوم زیستی رسیده است.

وی با بیان اینکه امروز افق جدیدی در علوم زیستی به‌وجود آمده است، خاطرنشان کرد: مرزها در گذشته تنها در حوزه علوم پایه و مهندسی بوده ولی اکنون این مرزها در ارتباط با حوزه‌ها و علوم بین رشته‌ای بحث می‌کند. پدر نانوفناوری ایران با اشاره به اینکه امروز علوم همگرا شده‌اند، عنوان کرد: افق‌های بزرگی در قرن 21 مقابل علم و تکنولوژی باز شده است.
رفیعی‌تبار با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ کشوری در زمینه پیشرفت علم و تکنولوژی و نانو مصون نخواهد ماند، بیان داشت: در سال‌های آینده علومی مانند مهندسی دستخوش تغییرات بنیادی خواهد شد. وی با اشاره به اینکه امروز در حوزه‌های مختلف موج عظیمی شروع شده است، یادآور شد: هم‌اکنون منابع عظیمی در زمینه پیشرفت علوم بودجه‌گذاری و صرف می‌شود.

وی با اشاره به خروج عمده فارغ‌التحصیلان نخبه گفت: زنگ خطر در زمینه خروج فارغ‌التحصیلان به صدا درآمده است. وی با اشاره به دستاوردهای علم نانو در دنیا افزود: در حال حاضر یکی از دستاوردهای این علم در جهان ساخت ربات‌هایی در مقیاس نانو برای استفاده در حوزه‌های پزشکی است.

رئیس پژوهشکده نانوپژوهشگاه دانش‌های بنیادی کشور با بیان اینکه این ربات‌ها برای حرکت در بدن و شناسایی سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یادآور شد: این ربات‌ها در مقیاس آزمایشگاهی در حال کار است و جزء برنامه‌های نانوتکنولوژی در اروپاست.

رفیعی‌تبار با اشاره به اینکه امروز دانش نانو در فاز سوم خود در جهان قرار دارد، عنوان کرد: این علم تا سال 2050 همه جنبه‌های زندگی انسان را تحت‌تأثیر خود قرار خواهد داد.

رفیعی‌تبار با تاکید بر اینکه علم نانو تکنولوژی در دنیا در فاز سوم خود در حال اتفاق است، بیان داشت: امروز کشور‌های اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن و چین از نظر رعایت شاخص‌ها، مقالات و ثبت اختراعات به‌ترتیب دارای بهترین وضعیت در این زمینه هستند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 25 درصد از کل مقالات در کشور‌های اروپایی مربوط به دانش نانوست، یادآور شد: با این اوصاف حدود یک سوم مقالات تالیفی در جهان مربوط به این حوزه است.

وی یادآور شد: امروز بیشترین سهم ارجاعات به مقالات دانش نانو مربوط به کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، ژاپن و آلمان است. رفیعی‌تبار با بیان اینکه ثبت اختراعات در زمینه علم نانو در اروپا در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: از سال 2001 تا سال 2009 کشور آمریکا بیش از 15 میلیارد دلار در زمینه علم نانو سرمایه‌گذاری کرده است.

رفیعی‌تبار با تاکید بر اینکه علم نانو درآمدزایی فراوانی در حوزه‌های صنعت، الکترونیک و بهداشت دارد، بیان داشت: تا سال 2014 این دانش در زمینه بهداشت بیش از 2 هزار میلیارد دلار درآمد زایی خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر آخرین دستاوردهای این پژوهشکده در زمینه بررسی اثرات موبایل روی سلول‌های انسانی است. وی با بیان اینکه در این زمینه دستاوردهای بالایی داشته‌ایم، افزود: فعلا نتایج این تحقیقات چون روی آن حساسیت زیادی هست و به مسائل مختلف برمی‌گردد انتشار نمی‌یابد. حتی این پژوهشکده در زمینه نقش احتمالی تلفن همراه در ایجاد سرطان مغز در حال بررسی است.

رفیعی‌تبار با بیان اینکه نتیجه این تحقیقات ممکن است برای خیلی از افراد خوشایند نباشد، خاطرنشان کرد: در این موضوع شکی نیست که اگر میدان مایکروویو را در حد یک گیگا هرتز مانند تلفن همراه روی نرون‌های مغزی بیندازیم 600‌برابر خطر ایجاد تومورهای مغزی را بالا می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه مسئله خطرناک بودن این میدان‌ها ثابت شده است، تصریح کرد: این مسئله ثابت شده است که این میدان‌ها می‌تواند ساختارهای نانو در داخل سلول‌های انسانی را مورد مخاطره قرار دهد و انواع و اقسام مشکلات را ایجاد کند.

کد خبر 108714

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز