دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

بیشتر از یک‌سال پیش وسلین‌ماتیچ جای رایکو ترومن هموطنش را در تیم ملی بسکتبال ایران گرفت.

 این مربی صربستانی در این مدت تیم ملی ایران را  از مهم‌ترین رویدادی که پیش‌رو داشت سربلند بیرون آورد؛ چون این تیم هم قهرمان دوباره فیبا آسیا شد و هم برای نخستین بار بلیت حضور در مسابقات جام‌جهانی را گرفت. امروز سرمربی صربستانی تیم ملی بسکتبال به‌شدت درگیر آماده‎سازی شاگردان ایرانی‏اش برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان است.

ماتیچ که همانند ترومن با سفارش هموطن پرنفوذش زوران عضو کمیته آموزش در فدراسیون جهانی بسکتبال به ایران آمده است در گفت‌وگو با مهر از پیشرفت بسکتبال ایران، قدرت بالای حریفان جهانی تیمش، نگرانی‎هایی که بابت حامد حدادی دارد، آرزوی مربیگری در NBA،  حضور موفق در مسابقات جهانی  و ندادن ضمانت برای صعود، عملکرد مستقل در انتخاب بازیکنان  سخن گفت.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در آغاز به روزهایی ابتدایی کارش در این تیم اشاره کرد و گفت: وقتی به ایران آمدم تا کارم را شروع کنم می‏گفتند با وجود حضور تیم‏هایی قدر و بازیکنانی همچون یائومینگ در آسیا، کار سختی در پیش خواهید داشت. انصافا هم اینگونه بود اما جنگیدیم تا اینکه موفق شدیم.وی ضمن بیان اینکه در حالت طبیعی بسکتبال باید بهتر و بهتر شود، تصریح کرد: البته این پروسه بهتر شدن بالا و پایین زیادی دارد اما بسکتبال ایران پیشرفت داشته است. امروز این تغییرات را نسبت به زمانی‌که تازه به ایران آمده بودم حس می‏کنم.

 رقابت نزدیک 6 تیم در آسیا

ماتیچ با طرح این موضوع که در بسکتبال آسیا 6 - 5 تیم رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند، ادامه داد: چین اگر چه در مسابقات ‌ قهرمان نشد اما جزو قدرت‏های آسیا محسوب می‎شود. کره‎جنوبی هم جزو بهترین‎هاست که در بازی‏های آسیایی حریفی خوب برای همه خواهد بود. احتمالا از فیلیپین هم به خاطر برنامه‌ر‌یزی منطقی که داشته‎اند، در بازی‌های گوانجو و جام ملت‌های 2011 بیشتر خواهید شنید.

وی تأکید کرد که البته اینکه کدام یک از این تیم‎‌ها نتیجه‌‌گیری بهتری در مسابقات داشته باشند به میزان آماده‎‌سازی‌ آنها بستگی دارد.

نسل  بعدی بسکتبال ایران در راه است

وسلین با اشاره به سن و سال برخی از بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران، یادآور شد: میانگین سنی تیم اصلا بالا نیست. تقریبا بین 23 تا 28‌سال هستند. صمد 23‌سال و جواد 27‌سال دارد. حامد و آفاق هم 25 و 29‌ساله هستند. اما با این حال نسل جدید بسکتبال هم در راه است.

وی خاطرنشان کرد: آرن داودی، علی باهران، جابر روزبهانی، اوشین ساهاکیان و اکبری که همه هم اصفهانی هستند، به نوعی نسل بعدی و نزدیک تیم ملی به حساب می‏آیند. امروز اینها در تیم ملی را می‏زنند. البته حسن‌زاده را هم می‏توان به این جمع اضافه کرد.

ارزیابی حریفان ایران در جام‌جهانی

وسلین ماتیچ ویژگی هر یک از حریفان تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان را به‌طور مختصر اینگونه برشمرد:

برزیل: این تیم 4‌بازیکن شاغل در NBA دارد که نیمکت نشین هم نیستند. مانند وار ژاوو و ننه که در تیم‌های کلیولند و فینیکس بازی می‏کنند. برزیل قهرمان منطقه آمریکای جنوبی است و تیمی بالانس شده  دارد.

کرواسی: از منطقه بالکان است. خودم هم از آنجا آمده‎ام. مدال برنز المپیک آتلانتا را دارد. بازیکنانش در سطح بالا کار می‏کنند و بعضا سابقه بازی در NBA را هم دارند.

اسلوونی: 6‌بازیکن خوب دارد که برخی از آنها برای تیم‏های حاضر در معتبرترین لیگ حرفه‎ای بسکتبال جهان بازی می‏کنند. یکی از آنها هم عضو تیم بارسلوناست.

آمریکا: تیمی پرستاره؛ البته هر تیمی نمی‏تواند فرصت رویارویی با این تیم را پیدا کند مگر اینکه المپیکی شود یا جهانی مانند ایران.

تونس: تیم خوبی است اما حریفی است که می‎توانیم به شکست آن فکر کنیم چون توانایی آن را داریم.

مهرام کار مرا راحت‏تر کرد

«آیا نبود بازیکنان ملی‏پوش مهرام در اردوهای آماده‎سازی تیم ملی باعث دغدغه خاطر یا به هم ریختن برنامه‎های کادر فنی نشده است؟»

وسلین ماتیچ به این سؤال اینگونه پاسخ داد: مسابقات باشگاه‎های آسیا که مهرام در آن شرکت دارد، سطح پایینی ندارد. حضور در این رقابت‏ها می‎تواند به آمادگی بازیکنان کمک کند.

حامد‌ آفاق، صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی که نفرات اصلی تیم ملی هستند در مهرام و رویارویی با حریفان آسیایی این تیم می‎توانند آمادگی خود را حفظ کنند.
در واقع مهرام کار مرا راحت‏تر کرده است. چون بازیکنانم را آماده حفظ می‌کند و من فقط باید آنها را در سیستم کنار هم قرار دهم.

همچنین وی به این مسئله تأکید کرد که با وجود چنین شرایطی تیم ملی بسکتبال تغییر آنچنان زیادی نسبت به سال گذشته نخواهد داشت. فقط به سیستم بازی فکر می‏کنیم.ضمن اینکه حامد حدادی هم دوباره از تیم ملی جدا می‌شود. قرار است او با تیم ممفیس گریزلیز در مسابقات «سامریگ» آمریکا شرکت کند.

فرصت  برای جانشینان حدادی

وی با اشاره به اینکه خوب نیست حامد حدادی را از دست می‎دهیم، اظهار داشت: البته غیبت او باعث  ایجاد فرصت  برای بعضی‎ها می‌شود. اصغر کاردوست، علی دورقی، موسی نبی‌پور، جابر روزبهانی و روزبه؛ اینها در نبود حامد حدادی فرصت پیدا می‏کنند که خود را بیشتر نشان دهند. در واقع حامد و رفت‌وآمدهای او باعث می‌شود این بازیکنان شانس بیشتری برای تیم ملی داشته باشند.

نیمکت ممفیس حامد را می‏کشد

سرمربی صربستانی تیم ملی بسکتبال در بخشی از صحبت‏های خود به وضعیت حامد حدادی و شرایطی که در تیم ممفیس گریزلیز آمریکا دارد، اشاره کرد. وی تصریح کرد: سال گذشته حامد در رقابت‎های D-League بسیار بازی کرد اما امسال با تیم ممفیس در NBA  بازی نمی‌کند، چند که تلاش زیادی هم به خرج داد. حامد بازیکن خوبی است و نیاز دارد تا بازی کند اما در ممفیس نیمکت نشین بود.

این نیمکت حامد را می‎کشد و اعتماد به نفس او را هم می‏گیرد.وی افزود: حامد حدادی بازیکن خوب و باهوشی است. خیلی زیاد؛ جزو آن دسته بازیکنانی است که بیشتر از فیزیک بدنی به مهارت‎هایش متکی است. حامد باید از سوی مربی خود درک شود تا بتواند بهتر از این شود.  مهم این است که حدادی سعی کند، سعی کند و سعی کند تا دیگران را متقاعد به بازی کردن خود کند.

کد خبر 108649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز