شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

اسدالله افلاکی: انتقال 2 قلاده ببرسیبری به ایران همچنان از سوژه‌های داغ منتقدان محیط‌زیست است.

همشهری ضمن ارج نهادن به‌نظر همه کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه محیط‌زیست و منابع طبیعی، همواره کوشیده است در باب هر موضوعی، نظرمنتقدانی را منعکس کند که صلاحیت اظهار نظر در باره آن موضوع را داشته‌اند. در عین حال، برای آنکه این انتقادها بی‌پاسخ نماند از انعکاس دیدگاه‌های موافقان هم غفلت نکرده‌ایم. از همین رو، به سراغ   محمدباقر صدوق، معاون طبیعی سازمان محیط‌زیست رفتیم تا گفته‌های این مقام مسئول درکنار نقد منتقدان منتشر شود. درج دو نظر کاملا متفاوت در باره یک موضوع: مبادله ببر با پلنگ.

صدوق نخست به پیشینه مبادله 2 قلاده ببر سیبری با 2 قلاده پلنگ آسیایی اشاره می‌کند: روابط بین‌الملل سازمان محیط‌زیست اعلام کرد که دولت روسیه خواستار 2 قلاده پلنگ است. روس‌ها پیش از آن، 2 پلنگ نر از ترکمنستان برای برگزاری المپیک 2014 تأمین کرده بودند. در پی این درخواست، معاون محیط‌زیست روسیه وارد ایران شد و حوزه ریاست مذاکره با این مقام روسی را به معاونت طبیعی واگذار کرد. مسئولان مصر بودند که این اقدام به دلایل ملاحظات سیاسی فی مابین عملی شود. به عبارتی معاونت طبیعی سازمان، نقشی در این تصمیم‌گیری نداشت.

سپس 2قلاده پلنگ برای انتقال انتخاب کردیم که یکی در باغ‌وحش بود و دیگری در طبیعت به تله افتاده بود. صدوق می‌افزاید: در قبال این انتقال با همفکری کارشناسان و پس از مطالعات و بررسی‌های علمی، مبادله پلنگ‌ها با 2 قلاده ببر سیبری در دستور کار قرار گرفت طرف روسی هم موافقت کرد. دلیل این انتخاب، نزدیک بودن ببر سیبری از نظر ژنتیک به ببر مازندران بود. 

معاون طبیعی سازمان محیط‌زیست با رد این ادعا که احیای ببر در زیستگاه ایرانی غیرممکن است، تصریح کرد: اگر شرایط آماده باشد ببر می‌تواند در طبیعت احیا شود. بر همین اساس میانکاله در حال آماده‌سازی‌ است. تیمی هم به روسیه اعزام شده تا از نزدیک با مسائل آشنا شوند و دستورالعمل‌های لازم را برای فنس کشی دریافت کنند. بالاخره باید از یک جایی شروع کنیم.

این مبادلات در همه جای دنیا صورت گرفته و می‌گیرد و چیز جدیدی نیست.  صدوق با تأکید براینکه مبادله ببر با پلنگ از پشتوانه علمی و کارشناسی برخوردار است، افزود: گروه گربه‌سانان ‌آی‌یوسی ان(IUCN) هم با این مبادلات موافق‌اند کما اینکه فروردین ماه امسال در سوئیس با دکترجورج شللر (کارشناسی که به همت او، گردنبند‌های ردیاب روی گردن یوزپلنگ‌های ایرانی نصب شد) و برخی کارشناسان دیگر این گروه مذاکره کردیم. شللر و همکاران او این مبادله را نه تنها مثبت ارزیابی کردند بلکه معتقد بودند برای زاد و ولد باید جمعیت ببرها بیشتر باشد. براین اساس قرار است 4 توله ببر دیگر به ببرهای وارد شده اضافه شود. وی می‌گوید: دست همه منتقدان دلسوز و منصف را می‌بوسم و اعلام می‌کنم هرکس ادعایی دارد بیاید مناظره کند. شاید ما اشتباه می‌کنیم.

معاون طبیعی سازمان محیط‌زیست در این گفت‌وگو از ورود 2 رأس اریکس از قطر به ایران خبر داد وگفت: به‌زودی 2 رأس اریکس با هماهنگی سفارت کشورمان در قطر به ایران وارد و تا زمانی که زیستگاه مناسب آنها آماده شود در یکی از باغ وحش‌های کشور یا پارک پردیسان در قرنطینه نگهداری خواهند شد سپس در طبیعت رها می‌شوند. به گفته وی، این مسبوق به سابقه است. در سال 1344 چند رأس اریکس از قطر به کشورمان منتقل و در منطقه شاهرود رها می‌شوند اما به‌دلیل نامناسب بودن زیستگاه و سهل‌انگاری در امر حفاظت، از بین می‌روند. به گفته صدوق، این مبادلات نه چیز تازه‌ای است و نه مغایر با اصول علمی است، خاص کشور ما هم نیست؛ در بسیاری از کشورها این مبادلات صورت گرفته و می‌گیرد  و کارشناسان جهانی هم براین مسئله اتفاق نظر دارند.

کد خبر 108458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز