چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه بر همکاری هسته‌ای به‌عنوان حداقل دستاورد بیانیه تهران تاکید کرد و گفت:

بیانیه تهران در حقیقت گذر از یک فضای تقابل به سوی شرایط تعامل و همکاری است.

منوچهر متکی در بازگشت از سفر به مکزیک به مناسبت صد و دهمین سال روابط 2کشور در گفت‌و‌گوی اختصاصی با همشهری افزود: اعلامیه تهران چارچوبی را برای تبادل سوخت تعریف کرده که این چارچوب در 10 پاراگراف چگونگی تعهدات طرف‌های مختلف و به‌ویژه  اعضای گروه وین را مشخص می‌کند.

به گفته وی برابر بند 6 این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای موافقت خود را با مفاد بیانیه تهران به مدیرکل آژانس اعلام کرد و از مدیرکل خواسته شد که ضمن اعلام به سایر طرف‌های گروه وین (ایالات متحده آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس) موافقت آنان را با اعلامیه تهران با ابتکار سه‌جانبه برزیل، ترکیه و تهران در اجلاس تهران کسب کند.

متکی با اشاره به فضای مثبت ایجاد شده در عرصه بین‌المللی گفت: فضای کلی که در محیط بین‌المللی و از سوی کشورها و مجامع مختلف از جمله غیرمتعهدها، کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب، سازمان ملل و تعداد قابل توجهی از کشورهای مختلف جهان دریافت می‌شود گویای استقبال آنان از بیانیه تهران است.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد، هوشمندانه‌ترین برخورد گروه وین پیوستن به موج موافقان با ابتکار اعتمادسازی به عمل آمده است.  وی همچنین افزود: اظهارات برخی از مقامات فرانسه و بعضی از اخبار رسیده از دیگر کشورهای گروه وین گویای آن است که ابتکار تهران مهم بوده و درصورت اجرا می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر باشد.

متکی به جنجال رسانه‌های بیگانه اشاره کرد و افزود: کاملا قابل درک است که به موازات فضای مثبت ایجاد شده که خوشبختانه در داخل کشور فرصتی برای همدلی، همراهی و انسجام بیشتر جامعه و نیز جریان‌های مختلف سیاسی شده‌است، خشم و نگرانی محافلی را در خارج از کشور که همواره به‌دنبال ایجاد و تشدید تنش بوده‌اند برانگیزد.

آنان گاهی ترکیه و برزیل و گاهی جمهوری اسلامی ایران را فریب‌خوردگان این توافق معرفی و تبلیغ می‌کنند. به گفته متکی بیانیه تهران در حقیقت گذر از یک فضای تقابل به سوی شرایط تعامل و همکاری است که همکاری‌های هسته‌ای حداقل دستاورد آن می‌تواند باشد. در یک تحلیل بسیار ساده می‌توان گفت بیانیه تهران پیشنهاد تبادل سوخت البرادعی را در یک واکاوی متعادل و به نفع طرفین گروه وین بازنویسی و عملیاتی کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: جمهوری ا سلامی ایران بلافاصله بعد از اعلام گروه وین به آژانس آمادگی دارد مذاکرات مربوطه را برای رسیدن به تفاهم مکتوب در چگونگی اجرای مبادله سوخت آغاز کند.

منوچهر متکی همچنین با اشاره به خواست اکثریت جامعه جهانی مبنی بر حل منطقی پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: به‌نظر ما پاسخ کشورهای مختلف به این ابتکار در تماس کشورها با ترکیه، برزیل و جمهوری اسلامی نشانگر آن است که ورای برخی از تبلیغات تند افراط‌گرایان، اکثر اعضای جامعه جهانی خواهان حل منطقی و مسالمت آمیز و دیپلماتیک مباحث ایجاد شده هستند.

وی یادآور شد: تاکید برخی طرف‌ها مبنی بر اینکه اتخاذ هر رویکردی در مقطع کنونی باید مبتنی بر اجماع باشد، گویای آن است که گزینه مبتنی بر تقابل در شرایط کنونی، بیش از هر زمان دیگری فاقد اجماع طرف‌های ذیربط است.

به گفته متکی، جمهوری اسلامی ایران اتخاذ رویکرد مبتنی بر تعامل و همکاری را به نفع همه‌طرف‌ها دانسته و هیچ‌گونه سودی را برای افراط گرایان و حامیان آنها مترتب نمی‌داند. وزیر امور خارجه در پایان یادآور شد: بدیهی است 2 عضو مهم غیردائم شورای امنیت یعنی ترکیه و برزیل که در این روند جدید، نقش آفرین بوده‌اند و همراهانی نیز در میان دیگر اعضای شورای امنیت دارند با اعتقاد به راهی که آغاز کرده‌اند، تا دست یافتن به هدف نهایی دست از تلاش نخواهند کشید.

کد خبر 108356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز