چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق با تاکید بر مشارکت تمامی جریان ها در روند سیاسی این کشورگفت: در مسئله تشکیل دولت جدید هر چه مد نظر اهل سنت باشد به آنها داده می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نوری المالکی، نخست وزیر عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون در گفتگو با روزنامه الحیات اظهار داشت: عراق میدان بازی قدرت‌های منطقه‌ای نیست و کسانی که در توانمندی این کشور شبهه ایجاد می‌کنند، با اراده ملی ما مواجه خواهند شد.

نخست وزیر عراق همچنین پیش ‌ینی کرد روابط بغداد با ریاض و دمشق در آینده نزدیک بهبود محسوسی داشته باشد.

از ترور نجات یافتم

مالکی در ادامه با اشاره به نجات خود از یک حمله تروریستی در سال گذشته که هواپیمای حامل وی را در مسیر موصل به بغداد، هدف قرا داده است، اذعان کرد: من حکم اعدام "صدام" را امضا کردم، در حالی که ترجیح می‌دادم وی با ذلت در زندان بماند و عبرت دیکتاتورها باشد.

وی تاکید کرد: پس از اعدام صدام و مرگ وی بنا به توصیه معاونان خود 30 ثانیه جسد او را مشاهده کردم و خطاب به او گفتم که "اعدام تو به چه درد می‌خورد؟ آیا شهدا و کشور ویران شده ما را باز می‌گرداند؟"

رهبر ائتلاف دولت قانون در ادامه با دور از ذهن دانستن تشکیل دولت جدید طی چند هفته آتی  اظهار داشت: این مسئله به علت مهلت‌های تعیین شده در قانون اساسی عراق و گفتگو میان جریان‌های سیاسی رقیب به تعویق می‌افتد.

برای دیدار با علاوی آماده‌ام

مالکی با ابراز بی‌اطلاعی از آنچه در رسانه‌ها در ارتباط با دیدار وی و علاوی منتشر شده، تاکید کرد: برای دیدار با علاوی آماده‌ام.

نخست وزیر عراق با هشدار درباره بازگشت خشونت‌ها به عراق، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم دولت بر اساس اصول نا سالم و غیر جامع که شاخص‌های روند سیاسی و مشارکت را در نظر نداشته باشد، شکل بگیرد.

مالکی در پاسخ به این سوال که شیعیان پس از سقوط صدام به اهل سنت آنچه را که آنان را از حضور در روند سیاسی عراق مطمئن کند نداده‌اند، اظهار داشت: هر آنچه بخواهند به آنها می‌دهیم تا برادری و مشارکت طلبی ما را باور کنند.

وی با تاکید بر توانمندی ارتش و دستگاه‌های امنیتی عراق، خاطر نشان کرد: عقب نشینی آمریکا باید در مهلت اعلام شده انجام شود.

کد خبر 108332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز