همشهری آنلاین: رئیس جمهور عراق تلاش دارد مقدمات انتصاب علاوی به عنوان معاون رئیس جمهوری عراق را فراهم کند

به گزارش مهر به نقل از روزنامه البیان، منابع آگاه عراقی از تلاش رئیس جمهور عراق برای تسریع در روند تشکیل دولت عراق پس از ائتلاف مهم جریان‌های مالکی و حکیم خبر می‌دهند، که بر اساس آن رئیس فهرست العراقیه به عنوان معاون رئیس جمهور در این کشور منصوب می‌شود.

به گزارش البیان، جلال طالبانی در نظر دارد با این پیشنهاد از تلاش‌های اخیر ایاد علاوی در زمینه دخالت دادن کشورهای دیگر در مسائل داخلی عراق کاسته و به تهدیدات مقامات فهرست العراقیه در خدشه دار کردن مسئله تشکیل دولت در این کشور پایان دهد.

بر این اساس، ایاد علاوی به عنوان نامزد کسب یکی از دو پست معاونت ریاست جمهوری عراق که در چهار سال گذشته در اختیار "عدال عبدالمهدی" و "طارق الهاشمی" بوده است مطرح می‌شود، مسئله‌ای که البته به موافقت دیگر جریان‌های سیاسی در عراق نیاز دارد.

منابع آگاه اظهار می دارند که طالبانی علاوه بر این در نظر دارد از کشورهای عربی منطقه در زمینه فشار بر علاوی برای پایان دادن به تکروی وی در صحنه سیاسی عراق کمک بگیرد. بر این اساس، اعراب به زودی تلاش‌های خود را در زمینه قانع کردن علاوی به پذیرش پست معاون رئیس جمهوری عراق و پایان دادن به مشکل آفرینی در صحنه سیاسی این کشور آغاز می کنند.

این منابع با اشاره به سفر امروز طالبانی به قاهره، درباره تقاضای رئیس جمهور عراق از حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در این زمینه خبری منتشر نکرده‌اند، اما این مسئله را با توجه به دو دیدار اخیر علاوی و مبارک محتمل می‌دانند.

به نظر می‌رسد جریان علاوی که با تشکیل ائتلاف بزرگ و مهم مالکی و حکیم (که به تشکیل دولت منجر می‌شود) به حاشیه رانده شده است، با تشخیص اینکه طرفی از تلاش‌های اخیر خود نمی‌بندد در نهایت به احراز این مقام رضایت داده و موجبات حضور خود به عنوان جزئی از جریان سیاسی عراق را به وجود آورد.

صحنه سیاسی عراق از چند روز پیش با ائتلاف مهم میان جریان مالکی و حکیم (دولت قانون و ملی) از بحران دو ماهه‌ای که عواقب پیش‌بینی نشده‌ای برای این کشور داشت خارج شد و هم اکنون موضوع بحث و مذاکره میان جریان‌ها به مسئله نامزد احتمالی پست نخست وزیری در این کشور منحصر می‌شود.

کد خبر 106922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز