گروه مقتدی صدر از گروه‌های شیعه عراقی که به همراه مجلس اعلای انقلاب اسلامی در ائتلاف ملی در انتخابات اخیر عراق شرکت کرده‌بود،

18 فروردین اعلام کرد که در همه‌پرسی این گروه درمورد نخست‌وزیر آینده عراق، ابراهیم الجعفری پیروز شده است. به این ترتیب ابراهیم ‌جعفری نامزد این گروه برای به‌عهده گرفتن نخست‌وزیری عراق است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، صلاح العبیدی، سخنگوی گروه صدر، 18 فروردین در یک کنفرانس خبری در مقر این حزب در نجف، اظهار داشت: ابراهیم ‌جعفری، نخست‌وزیر سابق عراق، در همه‌پرسی که اوایل هفته برای تعیین نخست‌وزیر آینده عراق انجام شد، از بین 5کاندیدای موجود از جمله نوری ‌مالکی، نخست‌وزیر فعلی عراق برگزیده شد.

وی تاکید کرد: پذیرش فرد پیروز برای احراز پست نخست‌وزیری در این همه‌پرسی، برای دیگر احزاب از نظر قانونی الزام آور نیست.‌عبیدی خاطر نشان کرد: پس از شمارش نتایج همه پرسی، ابراهیم ‌جعفری 24 درصد از آرای رای دهندگان را به‌خود اختصاص داد و در رتبه اول قرار گرفت.

وی افزود: پس از ابراهیم ‌جعفری، جعفر صدر با کسب 23 درصد و قصی سهیل با کسب 17 درصد آرا به‌ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.این مقام گروه صدر عنوان داشت: نوری ‌مالکی نیز با کسب 10 درصد آرا، در جایگاه چهارم قرار گرفت و پس از او ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق با کسب 9 درصد آرا جایگاه پنجم را به‌خود اختصاص داد.

معرفی نامزد جریان صدر برای نخست‌وزیری عراق در شرایط کنونی و در میانه رایزنی‌های گروه‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت جدید از آن جهت اهمیت دارد که این گروه به خاطر جایگاه ویژه خود در این انتخابات، به عاملی تعیین‌کننده تبدیل شده‌است.

از آنجا که 2ائتلاف دولت قانون و عراقیه به رهبری نوری‌مالکی و ایادعلاوی در رقابتی نزدیک با اختلاف تنها 2کرسی بیشترین آرا را به دست آورده‌اند اما هیچ‌کدام رای و کرسی کافی برای تشکیل دولت ندارند، گروه‌های دیگری همچون جریان صدر می‌توانند با حمایت از هر یک از این دو ائتلاف، موقعیت آنها را در تشکیل دولت تقویت کنند.

جریان صدر با به دست آوردن 39 کرسی بیشترین تعداد کرسی را در میان گروه‌های شیعه شرکت‌کننده در این انتخابات دارد.در همین حال،18 فروردین خبرگزاری مهر به نقل از نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق پیش‌بینی کرد که ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری‌مالکی و ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار الحکیم با یکدیگر ائتلاف می‌کنند و ‌ توافقات اولیه بین آنها این است که با هم متفق القول باشند و یکی را برای نخست‌وزیری انتخاب کنند، اما ‌ دولت قانون و فهرست العراقیه مسلما با یکدیگر ائتلاف نخواهند کرد.

کد خبر 104583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز