چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: واژه رژیم غذایی در بسیاری از مواقع افراد را به یاد کم خوردن، یا نخوردن و حذف پاره‌ای از مواد‌غذایی می‌اندازد.

اما آیا واقعا رژیم غذایی شامل نخوردن و حذف کامل مواد‌غذایی پرچرب نظیر کره، خامه و کره بادام زمینی و برنج و سیب‌زمینی است؟ مناسب‌ترین راه‌حل برای کاهش وزن و به‌دست آوردن سلامت جسمانی چیست؟برای پاسخ به پرسش‌های فوق و حل ابهامات در این زمینه دانستن تعریف رژیم غذایی ضروری به‌نظر می‌رسد. بر مبنای تعریفی که در ویکی‌پدیا  به آن اشاره شده است، رژیم غذایی مجموعه غذایی است که یک موجود زنده مصرف می‌کند.

در برخی مواقع انسان‌ها از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند که این رژیم غذایی ممکن است به‌علت بیماری آنها توسط پزشک یا متخصص تغذیه توصیه شده باشد که به آن رژیمِ درمانی می‌گویند، مانند رژیمی که در بیماری دیابت رعایت می‌شود. گاهی نیز برای لاغر شدن یا چاق شدن از رژیم لاغری یا رژیم چاقی (رژیم افزایش وزن) پیروی می‌کنند.

همچنین بعضی از افراد مایل هستند در رژیم غذایی خود فقط از گیاهان استفاده کنند که به رژیم غذایی آنها گیاهخواری گفته می‌شود.رژیم لاغری اما مبحثی است که قصد داریم در این مطلب به بررسی آن بپردازیم. بسیاری از افراد به‌طور ناخودآگاه یا خود‌آگاه و با رجوع به کتاب‌ها و مقالاتی که درباره رژیم لاغری نگاشته می‌شود تصور می‌کنند که جهت کاهش وزن و رهایی از چربی‌هایی که دور کمرشان جمع شده باید حتما و حکما مواردی را از رژیم غذایی خود حذف کنند. در نتیجه بدون درنظر گرفتن این مسئله که پیش‌تر چه میزان غذا می‌خوردند و بدون مراجعه به پزشک، رژیم غذایی را آغاز می‌کنند.

این افراد در واقع با امساک از خوردن به رژیم‌های غذایی سخت و شدید روی می‌آورند، درحالی‌که مسئله اصلی آنگونه که در دین مبین اسلام نیز به آن توصیه شده رعایت تعادل و حد وسط است. در واقع افراد بسیار چاقی که پرخوری عامل ازدیاد وزن آنها بوده باید این مسئله را مد نظر قرار دهند که با افراط در نخوردن نمی‌توان به رژیم ادامه داد و زمانی فراخواهد رسید که افرادی که خود را به کل از لذایذ غذایی محروم کرده‌اند، دوباره با حرص و ولع به سوی پرخوری روی آورند، درحالی‌که افرادی که به‌دلیل پرخوری بیش از حد چاق شده‌اند می‌توانند با رعایت یک رژیم غذایی متعادل وزن خود را دوباره به وضعیت عادی بازگردانند.

در این نوع رژیم غذایی حرفی از حذف کردن و نخوردن ناهار یا شام در میان نیست بلکه آنچه در این نوع رژیم غذایی اهمیت دارد اندازه خوردن است زیرا تمامی مواد‌غذایی حتی چربی‌ها نیز برای بدن درصورتی که تا حد متناسب مصرف شوند و باعث گرفتگی عروق و بروز مشکلات قلبی نشوند، مفید هستند.

به‌عنوان مثال افراد می‌توانند با صبحانه خود کره یا خامه نیز مصرف کنند اما کمتر از آنچه قبلا مصرف می‌کردند، مصرف برنج برای ناهار یا مصرف نان برای شام نیز ضرری ندارد به شرط آنکه حجم آن زیاد نباشد و کمتر از گذشته باشد.

کد خبر 108282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز