سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سردار حسین ساجدی‌نیا در رابطه با طرح «برخورد با مزاحمان نوامیس و مانکن‌های خیابانی» گفت: از پلاک خودرو مزاحمان عکس گرفته می‌شود و با ارسال نامه، فرد خاطیب باید به پلیس امنیت مراجعه کند.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: دوربین‌های کنترل ترافیک در این طرح دخیل نیستند و پلیس بیشتر از دوربین‌های ویژه خود استفاده می‌کند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در رابطه با جزئیات این طرح با اشاره به این که طرح‌هایی که در حال حاضر اجرا می‌شود در راستای طرح‌های گذشته پلیس است که با رویکرد جدیدی انجام می‌شود، افزود: مطالبات مردم از پلیس نسبت به گذشته تغییر کرده به طوری که با توجه به بررسی پلیس برخورد با مزاحمان نوامیس چهارمین مطالبه مردم از پلیس بود که در مرحله چهارم طرح امنیت اخلاقی هم اجرا شده است.

وی ادامه داد: از اول خرداد امسال طرح برخورد با مزاحمین نوامیس آغاز شد که طی 4 روز گذشته با اجرای این طرح وضعیت ظاهری شهر بهتر شده و مردم نیز از اجرای این طرح اظهار رضایت ‌کرده‌اند.

وی با بیان این که موضوع برخورد با مزاحمین نوامیس و جریان سازمان یافته بدپوششی در پایتخت به عنوان یک طرح نخواهد بود، بلکه استمرار دارد، افزود: ظرف سه روز وضعیت بزرگراه‌های پایتخت مطلوب‌تر شده و این گونه نیست و کم‌کم سطح کار خود را افزایش می‌دهیم به طوری که امروز از 200 نفر نیرو استفاده می‌کنیم و به مرور با بهتر شدن وضعیت از میزان نیروهای پلیس هم کاسته می‌شود و این قول را می‌دهم که این طرح رها نمی‌شود و به عنوان وظیفه ذاتی پلیس انجام می‌شود.

سردار ساجدی‌نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر این آیا نهادهای دیگری در اجرای این طرح با پلیس همکاری دارند، اظهار کرد: هیچ نهادی به استثنای مراجع قضایی به منظور هماهنگی‌های لازم و دریافت حکم و برخورد قضایی با متخلف و مجرمان، با پلیس در اجرای این طرح‌ها همکاری نمی‌کنند؛ به طوری که اصلی‌ترین همکار پلیس در این طرح‌ها مردم هستند و تماس‌های زیادی با «110» برای معرفی برخی از مناطق با پلیس گرفته شده است.

 وی در رابطه با طرح «عفاف و حجاب» نیز گفت: تا این ساعت با طرح عفاف و حجاب چیزی به نیروی انتظامی اعلام نشده است و پلیس وظیفه خود را انجام می‌دهد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ پاسخ به این سوال که در گذشته اعلام شده بود برای برخورد با بدپوششی و بدحجابی پلیس منتظر طرح حجاب و عفاف است، گفت: پلیس در طرح‌های خود وظیفه ذاتی‌اش را انجام می‌دهد؛ پلیس در رابطه با زنان آسیب دیده ، مردان مزاحم و مانکن‌های سازمان یافته بر اساس وظیفه ذاتی خود برخورد می‌کند و نیازی به ابلاغ طرح خاصی نیست.

وی ادامه داد: همچنین 22 دستگاه در قالب طرح عفاف و حجاب باید اقدامات خود را انجام دهند که پلیس هم در حوزه پلیسی طرح‌های خود را انجام می‌دهد و هیچ تخطی هم نمی‌کند. ملاک پلیس هم مردم هستند و در راستای خدمتگزاری بی‌منت به مردم در چارچوب قانون اقدام می‌کنیم.

سردار ساجدی‌نیا در رابطه با مصادیق بدپوششی هم اظهار کرد: معیارهای ما در خصوص بدپوششی مانند سنوات گذشته است و هیچ تغییری پیدا نکرده است؛ همچنین با توجه به رویکرد جدیدی که در اجرای طرح امنیت اخلاقی داشته‌ایم کلیه نیروهای پلیس در این رابطه آموزش دیده‌اند وبا یک نوع طرز تفکر می‌دانند که سوژه‌ای که با‌ آن باید برخورد شود باید چه معیارهایی داشته بود یعنی به صورت سلیقه‌ای با کسی برخورد نمی‌شود.

وی افزود: زمانی که این افراد دستگیر می‌شوند در اولین مرحله بعد از شناسایی در اختیار ماموران پلیس زن به منظور مشاوره قرار می‌گیرند، یعنی پلیس به صورت علمی برای ادامه طرح برخورد می‌کند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: با توجه به در اختیار گذاشتن این افراد به مشاوران، انگیزه‌های این افراد درنظر گرفته می‌شود، پلیس به هیچ عنوان به عنوان یک مجرم به این افراد نگاه نمی‌کند، چون برخی‌ها از روی یک اشتباه اقدام به این کار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دستگیر می‌شوند و جزو مجرمان هستند به آنها مشاوره داده می‌شود و ممکن است که برخی از این افراد زنان آسیب دیده باشند که مجبور شدند تن به این کارها بدهند که با ستاد امر به معروف و نهی از منکر کمیته امداد امام خمینی (ره) هماهنگ شده است تا این افراد تحت پوشش قرار گیرند؛ اما برخی از افراد به صورت تفریحی بدون آن که مشکل مالی داشته باشند اقدام به این کارها می‌کنند که بر طبق این مبنا با آن‌ها برخورد می‌شود و پلیس اجازه نمی‌دهد که این افراد در سطح معابر حضور داشته باشند.

سردار ساجدی‌نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر این از آغاز این طرح تاکنون چه تعداد از افراد دستگیر و خودروهای آنها توقیف شده است، پاسخ داد: مبنای پلیس در اجرای طرح‌ها ارائه آمار نیست، بلکه رسیدن به وضعیت مطلوب است لذا زمانی که جمع‌بندی این آمارها از سوی پلیس انجام شد، این آمار اطلاع رسانی می‌شود.

وی تصریح کرد: در مجموع با توجه به این که طرح برخورد با مزاحمین نوامیس تازه آغاز شده است، روزانه به طور میانگین حدود 150 خودرو در این رابطه توقیف شده است که مدت زمان توقیف این خودروها بستگی به نظر مرجع قضایی دارد.

سردار ساجدی‌نیا خاطرنشان کرد:‌ پلیس با آن چیزی که در ظاهر شهر وجود دارد و عفت عمومی را جریحه‌دار کند برخورد می‌کند و به حریم خصوصی افراد هیچ گونه ورودی ندارد. بجز موارد خاص که با حکم قضایی وارد خواهد شد.

رئیس پلیس پایتخت در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این آیا خودروها حریم خصوصی هستند؟ اظهار کرد: خودرو حریم خصوصی افراد نیست و اگر خلاف شرع و قانون در خودروها اتفاق بیافتد پلیس بنابر وظایف ذاتی خود اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به این که مردم می‌توانند از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی «110» اطلاعات خود را در رابطه با طرح‌های امنیت اجتماعی در اختیار پلیس قرار دهند، خاطرنشان کرد: یک تیم 8 نفره از کارشناسان برای رسیدگی به این موضوعات در نظر گرفته شده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از مرحله دیگر برخورد با اراذل و اوباش در پایتخت خبر داد و در این رابطه گفت: تا چند روز آینده با 250 نفر از اراذل و اوباش که از سوی پلیس شناسایی شده‌اند، برخورد می‌شود؛ این در حالیست که از اول اردیبهشت امسال پایگاه‌ها و کلانتری‌های پلیس پایتخت با این افراد برخورد کرده‌اند و برای افرادی که اقدام به ایجاد مزاحمت کرده بودند، شناسنامه تشکیل شده است.

به گفته وی با میانجیگری معتمدان محل نزدیک به 30 نفر از اراذل و اوباش توبه‌نامه نوشته و به آغوش مردم بازگشتند.

سردار ساجدی‌نیا در پایان با بیان این که روزانه نزدیک به 30 هزار تماس با پلیس «110» گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد از زمان رسیدن پلیس به محل مورد نظر کمتر از 10 دقیقه است.

کد خبر 108222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز