همشهری‌آنلاین: در نخستین نشست تجلیل از هنرمندان موسیقی از استادان احمد ابراهیمی و فریدون حافظی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش همشهری آنلاین در این مراسم که عصر یکشنبه‌،2 خرداد، در محل خانه موسیقی برگزار شد، دکتر محمدسریر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل خانه موسیقی  با تاکید بر قدردانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی گفت : خوشبختانه خانه موسیقی تجلیل از پیشکسوتان موسیقی را در برنامه خود قرار داده و امروز از این دو هنرمند به عنوان حلقه ارتباط ما با موسیقی قدیم ایران تجلیل می کنیم.

 مدیر عامل خانه موسیقی افزود: ما خوشحالیم که توانسته‌ایم با برگزاری به خاطر یک عمر تلاش صادقانه در عرصه موسیقی و تربیت شاگردان فراوان، از این عزیزان تشکر کنیم.
 
در ادامه داریوش پیرنیاکان، با ابراز خرسندی از برگزاری چنین مراسمی، درباره فریدون حافظی گفت: من خودم را شاگرد کوچک ایشان می‌دانم، زیرا از نوجوانی باصدای ساز استاد حافظی  از طریق رادیو آشنا بوده‌ام.

 سخنگوی خانه موسیقی گفت : آقای حافظی از سال 1323 در رادیو برنامه تکنوازی اجرا می‌کردند و در آن زمان تنها استاد شهناز، استاد فرهنگ شریف، مرحوم مجد به همراه ایشان در رادیو برنامه داشتند.

 این نوازنده تار افزود: صدای ساز فریدون حافظی از معدود سازهایی است که مشخصات و شناسنامه خود را دارد و با اولین مضرابها از دیگر سازها مشخص می شود و این یک برای سازشان یک امتیاز بسیار بالاست.

 پرنیاکان در مورد سبک نوازندگی حافظی گفت: سبک نوازندگی ایشان کاملا منحصر به فرد است و حتی در همین سن و سال نیز سبک نوازندگی شان کاملا نمایان است.

 از استاد ابراهیمی باید درس اخلاق گرفت

حمیدرضا نوربخش خواننده آواز و رئیس کانون خوانندگان خانه موسیقی نیز با اشاره به سابقه آشنایی با استاد احمد ابراهیمی اظهار داشت: نخستین بار صدای استاد ابراهیمی 25 سال پیش را از طریق یک نوار در منزل محمد موسوی به همراه نی ایشان شنیدم و مشاهده کردم که بسیار استادانه آواز خواندند.

وی افزود: چند سال بعد، افتخار آشنایی نزدیک با ایشان را پیدا کردم و تاکنون پیگیر فعالیتها و آثارشان هستم و معتقدم باید از این بزرگوار درس اخلاق گرفت. 

این خواننده سنتی با بیان خاطره ای از استاد ابراهیمی گفت: سالها پیش، در دوران دانشجویی، آوازی را اجرا کرده بودم و وقتی به گوش ایشان رسیده ،خودشان با من تماس گرفتند و از این آواز تعریف و تمجید کردند که نشان از افتادگی و شکسته نفسی ایشان دارد.

وی در خاتمه گفت: استاد ابراهیمی از ابتدای تاسیس رادیو در آن حضور داشتند و با ارکسترهای بزرگی کار کردند و من بسیار خوشحالم امروز از این هنرمند ارزنده تجلیل می شود.

در ادامه  برنامه فریدون حافظی به همراه نصرالله ناصح پور و احمد ابراهیمی به همراه یکی از هنرمندان جوان قطعانی را برای حضار اجرا کردند که مورد استقبال قرار گرفت.

این نکوداشت با اهدای لوح تقدیر و هدیه به این دو پیشکسوت موسیقی از طرف داود گنجه‌ای ادامه یافت و پس از آن فریدون حافظی و احمد ابراهیمی  با صحبت کوتاهی از برگزار کنندگان این مراسم و خانه موسیقی تشکر و قدردانی کردند.

این مراسم با اجرای ساز آواز توسط هادی منتظری و قاسم رفعتی در دستگاه شور با غزل معروف حافظ:(بود آیا که در میکده‌ها بگشایند) به پایان رسید.

رونمایی از دو اثر ویژه کودکان از ساخته‌های مهدی آذرسینا

پیش از مراسم تجلیل مجموعه آلبوم موسیقی «سبد سبد گل» و «شادی می آد به خونه» (ویژه کودکان) اثر مهدی آذر سینا، معرفی و رونمایی شد.

 در ابتدا مهدی آذر سینا  نوازنده کمانچه ،‌ردیف‌دان و آهنگسازدر سخنان کوتاهی این آلبوم‌ها را معرفی کرد و گفت: من همواره بدون هیچ چشمداشتی کار کرده ام و معتقدم کاری که درست باشد در جامعه تاثیر خود را خواهد گذاشت.

 وی همچنین از همراهی مصطفی کمال پور تراب تشکر کرد و افزود: اولین بار یکی از قطعات این آلبوم ها را استاد پور تراب شنیدند و من را برای ادامه کار تشویق کردند.

 آذر سینا در این مراسم همنچنین از یک شاگرد خردسال خود را به نام آیسان خسروی به عنوان خواننده این دو آلبوم  تقدیر کرد و او نیز برای دقایقی در مورد این دو آلبوم صحبت کرد.

  در پایان استاد مصطفی کمال پورتراب  درباره موسیقی کودک و موسیقی آوازی سخنرانی کرد و گفت: باید از خانه موسیقی برای برگزاری چنین مراسمی تشکر کنم و امیدوارم  این کار ادامه پیدا کند تا در موسیقی سره از ناسره باز شناخته شود.

 وی با اشاره به موسیقی دو آلبوم رونمایی شده گفت: به نظر من این آثار از نوع ابتکاری و مناسب با موسیقی ملی است و با مطالبی که کودکان از بدو تولد در دامان مادر آموخته اند همسازی و هماهنگی دارد.

 وی در پایان از مهدی آذر سینا به خاطر آهنگسازی و تلاش در موسیقی کودکان تشکر کرد

کد خبر 108137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز