جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حاکی از آن است که ارزش بورس تهران در طول 4 ماه اول سال‌جاری میلادی 12 میلیارد دلار رشد کرده است.

به گزارش همشهری، روند صعودی ارزش سهام شرکت‌های بورس که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، ارزش جاری بورس تهران را افزایش داد و در طول چند ماه،  بورس تهران با جهش چند میلیارد دلاری مواجه شد. افزایش ارزش سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات، مخابرات و خودروسازان از دلایل اصلی رشد ارزش بازار سهام ارزیابی می‌شود.

گزارش‌های جدید فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، نشان می‌دهد ارزش بورس تهران که در ماه ژانویه 61 میلیارد و 637 میلیون دلار برآورد می‌شد در پایان ماه چهارم(آوریل) به 73 میلیاردو557 میلیون دلار رسیده است.

بیشترین میزان رشد ارزش بورس تهران مربوط به سال 87 است که طی آن به
 75 میلیارد دلار رسید. کارشناسان امیدوارند با عرضه سهام شرکت‌های جدید براساس برنامه‌های خصوصی‌سازی‌، ارزش بازار سهام ایران تا مرز 120 میلیارد دلار رشد کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که  ارزش بورس تهران به فاصله یک ماه از مارس تا آوریل
5 میلیارد دلار افزایش یافته و از 68 میلیارد دلار به 73 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین گردش معاملات بازار سهام تهران نیز در ماه آوریل به 22 درصد رسیده درحالی‌که این میزان در ماه مارس و فوریه به‌ترتیب 9 و 19 درصد محاسبه شده است.گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین حاکی از آن است که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران از آوریل سال 2009 تا مدت مشابه سال‌جاری 70درصد بوده و سرمایه‌گذاران بورس تهران همچنین از ماه مارس تا آوریل امسال 9 درصد سود از محل خرید و فروش سهام در بورس تهران به‌دست آورده‌اند.این میزان بازده براساس فرمول شاخص بازده نقدی و قیمت محاسبه می‌شود.

معاملات 9/2میلیارد دلاری

سهامداران بورس تهران همچنین در طول 2 ماه اول سال شمسی 4/16میلیارد برگ سهم به ارزش 7/28هزار میلیارد ریال معادل 9/2میلیارد دلار دادوستد کرده‌اند.این تعداد سهام توسط 177 هزارو328 نفر دادوستد شده و در طول این مدت 16 هزارو 443 کد معاملاتی جدید در بورس تهران ایجاد شده است.

همچنین ارزش و حجم معاملات بورس تهران در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه به‌ترتیب 70 و 184 درصد رشد نشان می‌دهد. شاخص بازار سهام نیز در این مدت هزارو618 واحد رشد کرده است.

کد خبر 107840

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز