گروه بورس: کارشناسان معتقدند وقوع برخی عوامل از جمله افزایش قیمت‌های جهانی، روند رو به رشد بازار سهام در سال 88 و کاهش برخی تنش‌ها باعث افزایش انتظار سرمایه‌گذاران برای کسب بازده بیشتر با ریسک کمتر شده است

به گزارش همشهری، روند رو به رشد شاخص‌های بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون، چشمان بسیاری از سرمایه‌گذاران را به‌خود خیره کرده و توانسته سهامداران جدیدی را به سوی خود جذب کند.

هرچند هنوز اطلاعات دقیقی از حضور سرمایه‌گذاران جدید در بورس منتشر نشده است اما مسئولان بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به‌طور متناوب از تزریق نقدینگی جدید در بورس خبر می‌دهند.

در همین رابطه نصر‌الله برزنی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین به همشهری گفت: اساس تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران مبتنی بر انتظارات آینده است به این معنا که یک سرمایه‌گذار به‌دنبال انتظار کسب بازده در آینده با درصد ریسک مشخصی است و بر همین اساس اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی افزود: برخی ترجیح می‌دهند دارایی‌هایشان را در بانک سرمایه‌گذاری کنند، برخی دیگر ریسک بیشتری را می‌پذیرند و به امید کسب بازده بیشتر این دارایی را به بازار سهام می‌آورند، بر همین اساس متناسب با انتظار کسب بازده و ریسک، سرمایه‌گذاران دارایی خود را در بازار‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر بازار  در آینده شرایط رو به رشدی داشته باشد، سرمایه‌گذاری‌ها افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: انتظار بازده در آینده به عوامل متعددی شامل مسائل سیاسی، اقتصادی و همچنین عملکرد یک بازار در گذشته بازمی‌گردد؛

به‌طوری‌که اگر یک بازار در گذشته عملکرد مطلوبی داشته باشد می‌توان انتظار داشت این روند ادامه پیدا کند.برزنی تصریح کرد: به‌طور مثال حرکت صعودی بازار سهام از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و فعالان بازار بر مبنای عملکرد گذشته انتظار کسب بازده در آینده را داشتند. به گفته وی، انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی نیز یکی از مهم‌ترین مولفه‌های انتظار کسب بازده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: افزایش قیمت جهانی نفت، فلزات اساسی و محصولات معدنی از جمله اخباری بود که به افزایش سرمایه‌گذاری در بازار کمک کرد چراکه تاثیر این اتفاقات روی بازار سهام مثبت است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین اعلام کرد: اگر هفته‌های نخست فروردین ماه بررسی شود متوجه می‌شویم که سرمایه‌گذاران جدیدی وارد بازار شده اند، این افراد کسانی بودند که در سال گذشته بازار را مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که عملکرد بازار سهام به‌مراتب بهتر از عملکرد دیگر بازار‌ها بوده است.

برزنی تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون بازیگران جدید با منابع مالی سرشاری علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار سهام شدند؛ مانند بعضی از صندوق‌های بازنشستگی که باعث رشد تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بورس شدند.

عوامل دوگانه

در همین رابطه مجید اصلی، کارشناس بازار سرمایه هم به همشهری گفت: به‌نظر می‌رسد وقوع 2 عامل از مهم‌ترین دلایل رشد بازار در طول 2 ماه اول سال بوده است؛ عامل اول تغییراتی بود که در قیمت جهانی محصولاتی مانند فولاد، مس یا روی اتفاق افتاد و باعث شد از ابتدای ماه مارس قیمت این محصولات روند رو به رشدی را دنبال کند.

وی با بیان اینکه عامل دوم کاهش تنش‌های داخلی بود، گفت: حمایت‌های انجام شده برای رونق بازار سهام در سال جدید و تزریق نقدینگی جدید به بازار و سرمایه‌گذاری شرکت‌های شبه دولتی و دولتی از دیگر عوامل رشد بازار سهام در 2 ماه اول سال‌جاری بوده است.

از ابتدای سال تاکنون برخی شرکت‌های شبه دولتی اقدام به افزایش سرمایه‌گذاری در بورس کردند که این موضوع عاملی برای رشد بازار سهام و تزریق نقدینگی جدید شد. به گفته اصلی، قرار گرفتن در دوره دوم عملکرد دولت که باعث ثبات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی شده است نیز از دیگر عوامل رشد بازار است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حرکت صعودی بازار ادامه خواهد یافت؟ گفت: این موضوع به وضعیت اقتصاد جهانی در آینده بازمی‌گردد؛ درصورتی‌که شرایط اقتصاد جهانی و بحران مالی اروپا کاهش پیدا کند و قیمت محصولات جهانی افزایش یابد، قیمت سهام شرکت‌های مهم بورس که وابسته به این قیمت‌ها هستند نیز رشد خواهد کرد.

کد خبر 107778

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز