شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

مهسا امامی: آفتابش و حتی گرمایش هم دلپذیر است، وقتی که وسعتش را به رخ می‌کشد

 و باد به زیبایی، شن‌هایش را جابه‌جا می‌کند.

این‌جا کویر مرنجاب است؛ جایی که شترهایش به‌آرامی روزگار می‌گذرانند و سکوت شب‌ها و ستارگانش آرامش‌بخش است. این کویر در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد و از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان محدود می‌شود. کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران است.

جزیره سرگردان

تپه‌ای در انتهای دریاچه نمک آران و بیدگل. وقتی از فاصله دور به این جزیره نگاه می‌کنید دو انتهای جزیره در افق محو می‌شود و منظره‌ای مثل کشتی سرگردانی در دریای بی‌کران کویر پدید می‌آورد. به همین دلیل هم به آن جزیره‌ سرگردان می‌گویند. محو شدن دو انتها به دلیل گرمای شدید منطقه و خطای دید و شکست نور است. پیشینیان معتقد بودند این جزیره پیوسته در حال حرکت است و از جایی به جای دیگر نقل‌مکان می‌کند.

کاروان‌سرای مرنجاب

این کاروان‌سرا  بر مسیر جاده ابریشم واقع شده. در زمان صفویه مسیر اصفهان (پایتخت)به مشهد اهمیت زیادی داشت. مسیر مرنجاب، اصفهان را از طریق کاشان به جاده سنگ‌فرش اصفهان-مشهد متصل می‌کرد. این مسیر از گرمسار به طرف پایین منحرف می‌‌شود، تا سیاه‌کوه ادامه می‌یابد و به جاده دستکن می‌رسد. دستکن در ادامه مسیر مرنجاب، محل انشعاب جاده‌ای بود که کاشان را به گرمسار و ورامین مرتبط می‌ساخت و شاخه‌ای به طرف اردستان و شاخه‌ای به‌جانب یزد ادامه می‌یافت. مجموعه این مسیرها  جاده‌هایی فرعی بود برای اتصال به جاده ابریشم.

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه نمک آران بیشتر ماه‌های سال خشک و پوشیده از نمک است. در ماه‌های بارندگی ارتفاع آب این دریاچه در بعضی از منطقه‌ها به دوسانتی متر می‌رسد، ولی پس از تابش خورشید به سرعت تبخیر می‌شود. زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب‌ها و آب‌های سطحی در طول قرن‌ها پدید آمده است. عمق نمک این دریاچه بین پنج تا 54 متر متغیر است که توسط لایه های خاک رس از یکدیگر جدا شده‌اند. زمین‌های اطراف این دریاچه به‌شدت باتلاقی است و وسعت باتلاق‌ها در منطقه غرب دریاچه وسیع‌تر از منطقه‌های دیگر آن است.

درخت‌های کویری

 پوشش گیاهی این منطقه، گیاهان شورپسند است، مثل درخت‌های گز و تاق و بوته‌‌های قیچ. 

سقف ورودی کاروان‌سرای مرنجاب

کاروان‌سرای مرنجاب به دستور شاه عباس صفوی در کنار قنات مرنجاب بنا شده است. در گذشته کاروان‌های عبوری برای سفر به خراسان، اصفهان و ری از این جاده می‌گذشتند و از آب قنات نزدیک این کاروان‌سرا استفاده می‌کردند.

کد خبر 107732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز