چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج مطالعات یک تیم تحقیقاتی در آلمان نشان می‌دهد که افزایش ‌آلودگی هوا می‌تواند به فشار خون بالا و برخی بیماری‌ها منجر شود، از جمله سکته‌های قلبی و مغزی و انواع بیماری‌های قلبی ـ عروقی.

کارشناسان دانشگاه دویس‌بورگ ـ اسن در شهر اسن آلمان می‌گویند، افزایش ذرات معلق در هوای شهرها می‌تواند به طور دائم به صورت عاملی منفی عمل کرده و فشار خون ساکنان شهر را بالا ببرد.

تاکنون روشن شده بود که افزایش ذرات معلق می‌تواند تأثیری موقت گذاشته و در برخی روزها فشار خون را بالا ببرد.

اشپیگل آنلاین به نقل از اظهارات کارشناسان دانشگاه نامبرده در نشست بین‌المللی انجمن توراسیک آمریکا در نیواورلئان می‌نویسد، کارشناسان در تیمی به ریاست باربارا باومن، با مطالعات چندین ساله بر روی حدود ۵ هزار نفر دریافته‌اند که افزایش تراکم ذرات معلق در هوا می‌تواند به تأثیراتی بلندمدت بیانجامد. حتی اگر تراکم این ذرات پایین‌تر از حد مجاز فعلی هم باشد می‌تواند تأثیراتی منفی بر روی تندرستی انسان بگذارد.

کارشناسان دانشکده‌های انفورماتیک پزشکی، بیومتری و اپیدمیولوژی دانشگاه دویس‌بورگ ـ اسن تأثیرات ذرات معلق در هوا را در منطقه‌ای به وسعت حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع شامل مول‌هایم، اسن و بوخوم زیر مطالعه قرار دادند.

۴۸۱۴ تن از ساکنان این مناطق در میانگین سنی ۴۵ تا ۷۵ بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ از نظر ابتلا به انواع بیماری‌ها از سکته‌ قلبی گرفته تا انواع بیماری‌های قلبی ـ عروقی تحت بررسی قرار گرفتند.

تفکیک از دیگر عوامل خطرساز

در این بررسی همچنین نقش عوامل خطرساز دیگری که به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی ـ عروقی منجر می‌شود از نظر دور نماند، مانند استعمال دخانیات، دیابت، اضافه‌وزن، مشکلات اجتماعی، کمبود فعالیت بدنی و تغذیه‌ ناسالم.

کارشناسان موفق شدند در این بررسی جامع عوامل خطرساز کلاسیک را از عامل افزایش تراکم ذرات معلق تفکیک کنند.

در این بررسی روشن شد که در صورتی که به طور مثال تراکم ذرات معلق در هوا به علت افزایش وسایل نقلیه، وسایل گرمازا یا صنعت دو و چهاردهم میکروگرم در هر متر مکعب هوا بالا برود، فشار خون به انداز‌ه‌ دو میلی‌متر جیوه بالا خواهد رفت.

این میزان در نگاه اول ناچیز به نظر می‌رسد، اما آمار نشان می‌دهد که همین امر می‌تواند شمار ابتلا به بیماری‌هایی مانند آترواسکلروز (تصلب شرائین) که به نوبه‌ خود انواع بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سکته‌ها (قلبی و مغزی) را به وجود می‌آورد بالا ببرد.

به گزارش دویچه‌وله،‌ باربارا باومن، رئیس این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «نتایجی که ما به دست آورده‌ایم نشان می‌دهد چرا در ساکنان مناطقی با ذرات معلق بالاتر در هوا احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مرگ بیشتر است».

برخی از مطالعات می‌گویند، کسانی که در نزدیکی خیابان‌های شلوغ و پررفت و آمد زندگی می‌کنند به دلیل مواجهه با آلودگی صوتی بالا بیشتر در معرض ابتلا به افزایش فشار خون قرار دارند. اما در این بررسی تلاش شد که عامل آلودگی صوتی دور نگه داشته شود، به گونه‌ای که نتواند نقشی در نتیجه ایفا کند.

باربارا باومن می‌گوید: «ما سعی کردیم معیار را مناطقی قرار دهیم که از میزان متوسط تراکم ذرات معلق برخوردارند و در نزدیکی خیابان‌های پر سر و صدا قرار ندارند. بنابراین در اینجا بالا رفتن فشار خون نمی‌تواند با افزایش آلودگی صوتی ربط داشته باشد».

کد خبر 107721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز