گروه بین‌الملل: یکی از رهبران جدید شبه نظامیان القاعده در عراق با هشدار درباره درپیش‌بودن «روزهای تاریک آغشته به خون» تهدید کرد که این گروه حملات بیشتری را در این کشور انجام خواهد داد

گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق که از گروه‌های وابسته به القاعده به حساب می‌آید به تازگی ناصر الدین‌الله ابوسلیمان را به‌عنوان وزیر جدید جنگ این گروه انتخاب کرده است.

این معرفی به‌عنوان یکی از رهبران القاعده پس از آن صورت گرفت که ابوایوب المصری، وزیر جنگ پیشین شبه نظامیان القاعده در عراق به همراه ابوعمر البغدادی یکی دیگر از رهبران ارشد این گروه در عملیات مشترک نیروهای عراقی و آمریکایی کشته شد.

این رهبر جدید القاعده در پیام خود که روی پایگاه اینترنتی این گروه منتشر شد خطاب به مردم عراق گفت: منتظر شب‌های تیره و روزهای تاریک آغشته به خون باشید.تهدید رهبر القاعده در حالی منتشر شد که همزمان با آن در 2حمله در شمال عراق بیش از 145 نفر کشته و زخمی شدند.

در این حملات ابتدا یک عامل انتحاری درحالی‌که تماشاگران در حال ورود به استادیوم فوتبال در شهر تلعفر در استان الانبار بودند کمربند انفجاری خود را منفجر کرد. همچنین یک خودروی بمب‌گذاری‌شده پس از انفجار این عامل انتحاری در این استادیوم منفجر شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این دو انفجار حداقل 25 نفر کشته و 125 نفر دیگر زخمی شدند.

گفته می‌شود این استادیوم هیچ پست ایست و بازرسی نداشته و بمب‌گذاران توانسته‌اند به راحتی وارد آن شوند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار در تلعفر را نپذیرفته است ولی شواهد نشان می‌دهد که این حملات مشابه سایر عملیات گروه القاعده در عراق است.

دوشنبه هفته گذشته هم در یکی از مرگبارترین روزهای عراق در یکسال گذشته در حملاتی که عامل آن شبه‌نظامیان القاعده شناخته می‌شوند حداقل 110‌نفر کشته شدند. بسیاری اعتقاد دارند با دستگیری و کشته‌شدن تعداد زیادی از رهبران القاعده، این گروه اکنون درصدد است با راه انداختن موجی جدید از خشونت در این کشور بار دیگر قدرت خود را به رخ بکشد.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به تازگی در نشستی با فرماندهان امنیتی عراق و برخی از فرماندهان بلند‌پایه آمریکا، حملات تروریستی اخیر در مناطق مختلف عراق را بررسی کرده است.

نوری مالکی در این نشست با تاکید بر ضرورت بازنگری مجدد در تمامی طرح‌ها و راهکارهای امنیتی در عراق، اعلام کرد که با توجه به حملات تروریستی اخیر به مناطق مختلف کشور، فعال‌کردن سیستم‌های اطلاعاتی و سیستم‌های ارتباطی با شهروندان عراقی برای دستیابی به اطلاعات لازم درباره‌ گروهک‌های تروریست و ناکام گذاشتن طرح‌های آنها ضروری است.

حملات تروریستی در عراق در حالی صورت می‌گیرد که دولت جدید این کشور با گذشت بیش از 2 ماه از انتخابات پارلمانی هنوز تشکیل نشده است و رایزنی‌های سیاسی برای تعیین نخست‌وزیر جدید عراق همچنان ادامه دارد.در آخرین تحولات، عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق از نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون و ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه دعوت کرده است که در راستای نزدیکی دیدگاه‌های سیاسی‌شان در منزل وی با یکدیگر دیدار کنند. گفته می‌شود عمار حکیم با مالکی و علاوی درباره دیدار میان آنها گفت‌وگو و اعلام آمادگی کرده است تا شرایط و مکان این دیدار را فراهم کند.

رهبران این دو ائتلاف تاکنون بارها از دیدار قریب‌الوقوع خود خبر داده‌اند اما هنوز جزئیات زمانی و مکانی این دیدار مشخص نشده است. این در حالی است که با پایان شمارش دستی آرای بغداد به‌نظر می‌رسد اکنون تمامی شرایط برای دیدار دو طرف مهیا باشد.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق با اعلام پایان شمارش دستی آرای بغداد هر نوع تقلب در نتایج آرای این منطقه را رد کرده است. قاسم العبودی، سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در یک نشست خبری اعلام کرد: شمارش دستی آرای بغداد به پایان رسید و هیچ دلیلی درباره ادعای تقلب در جریان شمارش آرا وجود ندارد.

وی تاکید کرد که نتایج این شمارش به‌طور رسمی در روز دوشنبه اعلام خواهد شد. این مقام کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق با اشاره به اینکه شمارش قبلی آرا  هم به‌صورت کاملا شفاف و بی‌طرف انجام شده و هیچ اشتباه بزرگ یا تقلبی در هیچ‌یک از مراکز اخذ رای صورت نگرفته است اعلام کرد که نتایج شمارش آرا برای تصویب به دادگاه فدرال ارسال خواهد شد.

بهانه ادامه حضور نظامیان آمریکایی

باراک اوباما در فوریه سال گذشته اعلام کرد که خروج نیروهای این کشور از عراق به غیراز 50 هزار نفر از ماه آگوست سال‌جاری آغاز می‌شود اما هنوز هیچ نشانه‌ای از این موضوع به چشم نمی‌خورد. درحالی‌که چند ماهی بیشتر تا ماه آگوست باقی نمانده است، هیچ تحولی در عراق برای خروج نیروهای آمریکایی در جریان نیست.

هر چند مقام‌های نظامی آمریکا می‌گویند طرح خروج این کشور در حال پیگیری است اما به‌نظر می‌رسد حملات شبه نظامیان القاعده و تشکیل نشدن دولت جدید این کشور بیش از هر چیز برای موجه نشان دادن ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق مفید بوده است.

براساس وعده اوباما از ماه آگوست باید هر ماه 14 هزار نیروی آمریکایی از عراق خارج شوند که این مسئله اکنون بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت اوباما این بار می‌خواهد وعده سال 2011 را برای خروج از عراق بدهد.

کد خبر 107493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز