شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

دیدگاه چندی پیش مدیرکل استاندارد استان تهران در زمینه عرضه طلای غیراستاندارد با عیار پایین و مخلوط به نقره گرچه با واکنش چندانی در بین اصناف تولید‌کننده و مصرف‌کننده طلا مواجه نشد اما برخی فعالان بازار طلا این امر را با توجه به الزام تولید‌کنندگان به درج کد شناسایی کالا رد کردند.

از سوی دیگر مسئولان اتحادیه‌های صنفی نیز با اتخاذ موضعی انفعالی از هرگونه تکذیب یا رد این موضوع خودداری کرده و اعلام نظر نهایی را به انجام بازرسی‌های بیشتر وعده دادند. با وجود مطرح‌شدن این دیدگاه‌ها، پس از تأکید اداره کل استاندارد استان بر محرز شدن غیراستاندارد بودن طلای عرضه‌شده در بازار بار دیگر مناقشه کم فروشی طلا بالا گرفت.مدیرکل استاندارد استان تهران با تأکید بر اینکه اسامی تک‌تک متخلفان کم‌فروشی طلا و نقره را به مردم اعلام می‌کنیم، گفت: بررسی‌های ما تخلفات صورت‌گرفته در تمام انواع مصنوعات طلا و نقره همچون دستبند، گوشواره، گردنبند و انگشتر را محرز کرده است.

مهدی پور‌هاشم در زمینه اعلام خبر تولید و عرضه مصنوعات طلا با عیار پایین  در بازار تهران گفت: اتحادیه طلافروشان تهران اعلام کرده است که اتحادیه، موضوع تولید و عرضه طلا با عیار پایین  را باور ندارد، به همین دلیل نیز سازمان استاندارد وارد عمل شده است.وی با اشاره به اینکه اتحادیه مطرح کرده است که طلا با عیار پایین  تولید و عرضه نمی‌شود، افزود: اتحادیه اعلام کرده که خود، بازرسی‌های لازم را در این خصوص انجام داده و اطلاعیه منتشرشده توسط سازمان استاندارد را بررسی می‌کند.

وی اطلاعیه دوم سازمان استاندارد را پاسخی به این مطالب اتحادیه طلا و جواهر قلمداد کرد و گفت: اگر نیاز باشد، مؤسسه استاندارد همانگونه که قبلا در سایر نمونه‌ها نیز این کار را انجام داده، آدرس و اسامی تک‌تک فروشندگان متخلف را در رسانه‌ها و سایت‌های مختلف درج و اعلام می‌کند.پورهاشم در مورد نحوه بررسی نمونه‌های طلا گفت: مؤسسه استاندارد از طلا و جواهرات و...  نمونه‌گیری کرده و آنها را در آزمایشگاه‌های خود تست می‌کند. اگر عیار طلا از 750گرم در هزار گرم در طلای 18عیار کمتر باشد، غیراستاندارد است. همچنین در نقره نیز اگر  عیار نقره از 900گرم در هزار گرم کمتر باشد، غیراستاندارد است.

تشکیل کمیته ویژه توسط اتحادیه

از سوی دیگر رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز از تعیین گروهی از بازرسان اتحادیه برای بررسی تخلفات بازار طلا خبر داد و گفت با متخلفان بازار طلا برخورد قانونی می‌شود.محمد کشتی‌آرای در زمینه اظهار نظر مؤسسه استاندارد در زمینه تولید و عرضه مصنوعات طلا با عیار پایین  در بازار، گفت: هنوز در مورد این موضوع اطلاع کافی در دست نیست، به همین منظور گروهی از بازرسان اتحادیه، مأمور بررسی این موضوع شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه گزارش بازرسان به‌زودی آماده خواهد شد، به مردم توصیه کرد که خریدهای طلا و سکه خود را از واحدهای دارای جواز کسب تهیه کنند.

کد خبر 107440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز