دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

فرزانه تهرانی : پس از یک دوره کوتاه یک‌ماهه که قیمت طلا به پایین‌ترین حد خود در 2 فصل گذشته رسیده بود، مجددا شیب ملایم صعود را در پیش گرفت و سکه تمام بهار آزادی به‌عنوان سرگروه مجموعه طلایی‌ها بر سکوی 311 هزار تومانی ایستاد.

طلا فروشی

رسیدن بهای سکه تمام بهار به رقم 311هزار تومان به معنای آن است که نیم بهار قیمت 156 و ربع سکه نرخ 79 هزار تومان را تجربه می‌کند. هر چند این قیمت‌ها هنوز تا رکورد 320 هزار تومانی سکه تمام بهار در تیر ماه فاصله دارد اما از رسیدن روزهای خوش برای فروشندگان حکایت دارد و نوید شکستن رکورد قیمتی گذشته را به آنان می‌دهد.

شاید افرادی که به خرید طلا و سکه علاقه‌مندند بدانند که تقریبا هر سال پیش از رسیدن پاییز افزایش قیمت این فلز براق و چشم نواز به آهستگی آغاز شده و تا بهمن ماه این رشد ادامه پیدا می‌کند.دانستن دلایل این اتفاق هم شاید برای پی‌جویان طلا خالی از لطف نباشد. برگزاری جشن‌های سنتی در هند و چین و جشنواره‌های پاییزی مد دلایلی است که برخی دست‌اندرکاران پرسابقه این صنف بر آن تأکید می‌کنند و معتقدند این عوامل به علاوه رشد تقاضا در ایام پایانی سال میلادی روند صعودی قیمت طلا را تا ژانویه تداوم می‌بخشد.

اگرچه عده‌ای میزان تقاضا را بر قیمت بی‌تأثیر دانسته و تنها سیاست حاکم بر اقتصاد جهان را دلیل تعیین‌کننده می‌دانند اما در واقع نمی‌توان اثر حجم خرید جهانی در قیمت را نادیده گرفت.سری به خیابان کریمخان، یکی از بورس‌های طلای تهران می‌زنیم تا گپ و گفتی با صاحبان این صنف داشته باشیم. از میدان ولیعصر که به سمت هفت تیر می‌روید بعد از خیابان حافظ، برقی از داخل مغازه‌های این راسته توجه را به‌خود جلب می‌کند.

برقی که از فلز زرد و سفید و سنگ‌های الوان می‌تابد تا نزدیک پل کریمخان شما را با خود همراه می‌کند. همین برق زیباست که این کالا را در جهان ارزشمند کرده و نقش آن را در اقتصاد جهان به حدی رسانده که ملاک سنجش توانمندی اقتصاد کشورها باشد و مصرف‌کننده نیز به چشم سرمایه به آن نگاه کند.

اما آیا مصرف‌کننده خرد می‌تواند طلا را سرمایه خود بداند و از خرید آن منتفع شود؟ این سؤالی است که خبرنگار ما از تعدادی از طلا و جواهرفروشان خیابان کریمخان می‌پرسد.زارعیان که مغازه‌ای کوچک در تک پاساژ این راسته دارد به‌نظر می‌رسد کارش سکه است. این را از تعداد مشتریانش می‌شد حدس زد. زمانی طولانی را باید منتظر بمانی تا نوبتت شود.

او ابتدا در پاسخ به این سؤال که چه پارامترهایی در تعیین قیمت دخیل است می‌گوید: تنها عامل تعیین‌کننده، قیمت‌های جهانی است که از سیاست حاکم بر اقتصاد بین‌المللی ناشی می‌شود.زارعیان افزایش قیمت‌ها را در هفته گذشته تأیید کرده و خاطرنشان می‌کند: اگر اتفاقی در بازارهای جهانی نیفتد؛ رشد قیمت طلا ممکن است ادامه داشته باشد.

او به تأثیر تقاضا بر قیمت اعتقادی ندارد و در نهایت می‌افزاید: خریدار خرد نباید خرید طلا را برای سرمایه‌گذاری انجام دهد؛ چرا که هر یک از گروه‌های کالایی این بخش بین 15 تا 50درصد ضرر به همراه دارد.به گفته این فروشنده طلا و جواهر، طلای نگین‌دار اتمی 50درصد، بدون نگین 30درصد و جواهر 15 درصد در هنگام فروش زیان دارد.اما یکی دیگر از طلا فروشان که تمایلی نداشت نامش ذکر شود به خریداران توصیه کرد که برای صرفه بیشتر حتما طلای با کارمزد کم خریداری کنند.

او حتی طلای دست دوم را نیز گزینه مناسبی برای خرید دانست و تأکید کرد: اگر مردم نخواهند از طلا استفاده کنند بهتر است طلای آب شده یا سکه خریداری کنند.این دست‌اندرکار صنف طلا و جواهر یادآور می‌شود: هیچ‌گاه قیمت طلا روند نزولی محسوسی نداشته است بنابراین می‌توان گفت خریداران خسران زیادی از محل خرید این فلز نمی‌بینند در حالی که خرید اتومبیل یا سایر کالاها این ویژگی را ندارد.

روند صعودی قیمت‌ها که از هفته گذشته آغاز شده حداقل تا چهار ماه دیگر هم ادامه خواهد یافت. این اظهار نظر محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور است که در واکنش به افزایش اخیر نرخ‌ها بیان می‌کند.او که از بنیانگذاران این اتحادیه کشوری است بر حسب سابقه 50 ساله خود در این صنف می‌گوید: کاهش قیمت طلا در یک ماه گذشته به‌دنبال کاهش سطح معاملات در تعطیلات تابستانه اتفاق افتاد و از 25‌روز قبل با رشد معاملات، افزایش مجدد قیمت طلا هم رقم خورد.کشتی آرای می‌افزاید: در حال حاضر قیمت هر انس طلا 1265 دلار است و هنوز تا رکورد گذشته خود 18‌دلار فاصله دارد.

او توضیح می‌دهد: با فرا رسیدن پاییز و برگزاری جشنواره‌های مد، نمایشگاه‌های طلا و جواهر و جشن‌های سنتی در چین و هندوستان، نوسانات ایجاد شده در بازار طلا، قیمت‌ها را به سمت بیشتر شدن سوق می‌دهد و مجدد از ماه ژانویه به بعد شاهد افت چند درصدی قیمت‌ها خواهیم بود.

کشتی آرای به‌عنوان نخستین رئیس اتحادیه یک و نیم ساله طلا و جواهر کشور توصیه می‌کند: مردم هیچ وقت روی این کار سرمایه‌گذاری نکنند.او اعتقاد دارد خیلی از مردم تحمل نوسانات یا کاهش شدید قیمت را نداشته ضمن آنکه سرمایه‌گذاری برای تعداد کمی از این کالا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

کد خبر 116012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز