مجید عسکری: کنگره بین‌المللی بزرگداشت یکصدمین سال تولد آیت‌الله‌العظمی سیدعبدالاعلی سبزواری‌، 21 اردیبهشت‌ با حضور میهمانان داخلی و خارجی و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مصلای شهرستان سبزوار آغاز به کار کرد

 به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در سبزوار، «ابوترابی»، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در کنگره بین‌المللی بزرگداشت یکصدمین سال تولد آیت‌الله‌العظمی سیدعبدالاعلی سبزواری‌ با اشاره به رسالت انبیا و علمای دین‌، علما را هموار کننده مسیر حرکت و تربیت بشر دانست و گفت: حیات بشری و زندگی اجتماعی انسان علاوه بر تعلیم و تربیت به انبیا(ع) و علمای دینی نیاز دارد.

حجت‌الاسلام ابوترابی با اشاره به اهمیت کتاب، انبیاء را تجسم عینی کتاب دانست و افزود: در همین راستاست که امیرالمومنین علی(ع)‌ می‌فرمایند: «من تجلی کتاب هستم».

وی همچنین به لزوم قدرت‌یافتن انبیاء و علما برای تحقق یافتن بساط عدل و حق اشاره کرد و افزود:‌ انبیای الهی و علمای دینی علاوه بر همت گماشتن در تعلیم و تربیت بشر برای رسیدن به قدرت سیاسی نیز تلاش داشته‌اند؛ چرا که قدرت سیاسی ابزار لازم را برای توسعه حق و عدل فراهم خواهد آورد.

حجت‌الاسلام ابوترابی تلاش امیر مؤمنان(ع) برای رسیدن به حکومت را در راستای این هدف والا دانست و افزود: رسالت عالمان دین و فقهای فرزانه در مکتب تشیع حمل مسئولیت گران‌سنگ انبیا و اولیا است.

ابوترابی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تربیت علمی و تهذیب نفس پرداخت و افزود: تربیت علمی کار سخت و دشواری است، اما در مقابل تهذیب نفس، سهل و آسان است.

وی همچنین در بیان ابعاد شخصیتی سیدعبدالاعلی سبزواری افزود: مداومت بر نماز جعفر طیار و به جای آوردن قضای آن در مواقع کسالت، ‌قرائت سه جزء قرآن در هر روز از اعمال هر روزه این عالم وارسته بوده است.

وی، آیت‌الله سیدعبدالاعلی سبزواری را تجمیع دین دانست که دین در او متجلی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اشغال عراق و حضور متجاوزانه آمریکایی‌ها در این کشور اسلامی، افزود: همه سیاست‌مداران متفق هستند که هجوم آمریکایی‌ها به عراق نه به خاطر دموکراسی بوده است و نه به خاطر مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی، بلکه به خاطر تسلط بر ذخایر عظیم نفت این کشور بوده است.

رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور نیز در این کنگره به اقدامات وزارت ارشاد در راستای شناساندن این عالم ربانی اشاره کرد و افزود: 10 جلد از کتاب‌های ایشان اخیرا به چاپ رسیده و آماده بهره‌برداری علاقه‌مندان است.

حجت‌الاسلام محمدی، آیت‌الله سیدعبدالاعلی را از نوادر مرجعیت شیعه دانست و افزود: ایشان دارای جامعیت علمی، فقهی، فلسفی و کلامی، تفسیری و اخلاقی بود که این خصوصیات در کمتر عالمی جمع شده است.

وی همچنین با اشاره به آثار این فقیه بزرگ تعداد آثار سیدعبدالاعلی را 100 جلد و 24 عنوان کتاب ذکر کرد.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان پیشنهاداتی را جهت آشنایی همه مردم با این فقیه بزرگوار ارائه داد و گفت: اخراج، ترجمه و توزیع آرای ایشان در حوزه کلامی و تفسیری، ترجمه و روان‌سازی آثار ایشان برای استفاده نسل جوان، تسریع در تکثیر و توزیع آثار ارزشمند ایشان، تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از سیره ایشان، ایجاد پژوهشکده فنی در سبزوار با نام ایشان، بازخوانی سیره رفتاری و شخصیتی این عالم ربانی و بازخوانی آثار ایشان برای تدوین و تدریس در حوزه‌های علمیه کشور از جمله راهکارها برای شناساندن این فقیه بزرگوار به مردم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین «ابراهیمی»، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان سبزوار و رئیس کنگره‌، «شمقدری»، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی، «بهروان» دبیر کنگره،‌ آیت‌الله سیدعلی سبزواری، فرزند سیدعبدالاعلی و‌ آیت‌الله سیدان از دیگر سخنرانان این کنگره در نوبت صبح بودند.

بازخوانی مقالات تخصصی، افتتاح نماد و المان آیت‌الله سبزواری، ارائه مقالات برتر و پخش فیلم زندگی‌نامه آیت‌الله سبزواری از برنامه‌های عصر این کنگره خواهد بود.

یادآوری می‌شود، کنگره بزرگداشت آیت‌الله سیدعبدالاعلی سبزواری امروز در شهرستان سبزوار برگزار می‌شود و اختتامیه آن پنج‌شنبه در قم با سخنرانی آیت‌الله‌العظمی سبحانی خواهد بود. 

کد خبر 107204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز