شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

آتوسا رقمی: می‌گویند اردیبهشت بهترین موقع برای مسافرت است...

بعضی‌ها هم می‌گویند از همان اولِ بهار تا آخر تابستان فصل مسافرت است. من که فکر می‌کنم مسافرت فصل ندارد؛ همیشه، هر زمانی که بتوانی بروی سفر، خوب است. سفر تو را از زندگی هرروزه‌ات دور می‌کند؛ مجبورت می‌کند عادت‌هایت را بشکنی و برای چند روز هم که شده زندگی را جور دیگری تجربه کنی، هم در عمل و هم با دیدن آدم‌هایی که جور دیگری زندگی می‌کنند. آن‌وقت است که عادت‌ها و قاعده‌هایی را که برای زندگی‌ات انتخاب کرده‌ای، زیر سؤال می‌بری. به این نتیجه می‌رسی که خیلی چیزها را باید عوض کنی، و چیزهای خوبی را هم که داری بهتر می‌بینی. آن‌وقت احساس می‌کنی که با رفتن به جایی دیگر فقط دنیای بیرون از تو نیست که بزرگ‌تر شده؛ دنیای درونت هم انگار دارد بزرگ‌تر می‌شود.

یکی از کارهایی که کمک می‌کند سفر تأثیر بیشتری روی تو بگذارد عکاسی است. ما معمولاً در سفر عکاسی می‌کنیم تا یادگاری از جاهایی که دیده‌ایم داشته باشیم. اما عکاسی در سفر فقط حفظ خاطره نیست؛ به ما کمک می‌کند بهتر ببینیم، به چیزهای دور و برمان بیشتر دقت کنیم، تفاوت‌ها را عمیق‌تر بشناسیم و زندگی را در سطح وسیع‌تری تجربه کنیم؛ زندگی تازه‌ای که در سفر با آن روبه‌رو می‌شویم.

مراسمی که با آن آشنایی نداریم می‌تواند برایمان تازه و جذاب باشد. گاهی بعضی جزئیات آن، توجه ما را بیشتر جلب می‌کنند و دوست داریم آنها را در کادرمان قرار بدهیم و یک ترکیب بندی زیبا به وجود بیاوریم. این عکس اجرای مراسم را نشان نمی‌دهد، یعنی یک عکس مستند نیست، اما زیباست.‌

مردم خیلی جاهای دنیا ماهی‌گیری می‌کنند، اما هر جایی نمی‌توانی این همه قایق آبی را کنار هم پیدا کنی و یک ماهی‌گیر را روی آنها در حال کار. تکرار این همه قایق کنار هم و رنگ آبی، عکس را زیبا کرده. تفاوت فرم ماهی‌گیر با فرم قایق‌ها که این همه هم تکرار شده‌اند، باعث شده ماهی‌گیر بیشتر به چشم بیاید.

معمولاً در سفرهایمان از ساختمان‌های معروف یا آثار هنری عکس می‌گیریم؛  اما می‌توانیم زیبایی را در ساختمان‌های معمولی یا ترکیب آنها در کنار هم ببینیم. زیبایی تکرار شیروانی‌ها، درها و پنجره‌ها و رنگ آجرهای خانه‌ها خود این عکس  را به یک اثر هنری تبدیل کرده.

پشت این در، صاحب‌خانه‌ای را می‌بینی که با شوق و ذوق درِ خانه‌اش را این‌طور با رنگ‌های شاد رنگ آمیزی کرده؟
چند تا خانه در دنیا می‌شناسی که در و دیوارش به این شکل نقاشی شده باشد؟

یک عکس در عین حال که می‌تواند مستند باشد و شکل اجرای مراسمی را به ما نشان بدهد، می‌تواند زیبا هم باشد و ترکیب‌بندی خوبی داشته باشد.

در سفر مطمئناً خیلی چیزها را هم می‌بینی که بارها و بارها دیده‌ای، اما می‌توانی نگاهی تازه به آنها بیندازی و زیبایی‌های خاص آنها را ببینی و ثبت کنی.

کار، بخش مهمی از زندگی آدم‌هاست. وقتی به سفر می‌روی خوب است با کارهایی که آدم‌ها برای گذران زندگی انجام می‌دهند آشنا شوی؛ به‌خصوص کارهایی که آدم‌های جاهای دیگر دنیا انجام نمی‌دهند یا دست کم به آن شکل خاص انجام نمی‌دهند. عکاس این عکس در عین حال که کار کردن این زن را در عکسش ثبت کرده، آن را در مرکز عکس قرار داده تا توجه بیننده را بیشتر جلب کند و در ضمن با این کار ترکیب بندی زیبایی را هم به‌وجود آورده.

کد خبر 107185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز