سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: شرایط خاص جغرافیایی کشورمان و داشتن مرز آبی در شمال و جنوب موجب شده است تا ایران موقعیت ممتازی در شبکه جهانی حمل‌ونقل کالا داشته باشد.

 اما با همه تلاش‌های صورت گرفته به‌نظر می‌رسد هنوز کشورمان جایگاه مناسبی در عرصه لجستیک و زنجیره تأمین کالا در بازارهای جهانی و داخلی ندارد.

اهمیت حمل‌ونقل در توسعه اقتصادی به اندازه‌ای است که بسیاری از صاحب‌نظران جهش اقتصادی برخی کشورهای توسعه یافته را ناشی از اتخاذ سیاست‌های مناسب در بخش حمل‌ونقل قلمداد می‌کنند. به‌نحوی که نایب رئیس انجمن لجستیک خاورمیانه ایجاد شبکه ارتباطی و حمل‌ونقل مناسب را کلید توسعه اقتصادی قلمداد کرده و گفته است با توجه به جایگاه ممتاز ایران در خاورمیانه، لجستیک در این کشور یک بخش زیربنایی محسوب می‌شود بنابراین ایجاد شبکه ارتباطی مناسب با کشورهای منطقه، اروپای غربی، حوزه خلیج‌فارس و... کاملاً ضروری به‌نظر می‌رسد.

میلر با بیان اینکه شرایط و موقعیت ژئوپلیتیک ایران نیز امکان انجام و عملیاتی کردن تجارتی را فراهم می‌کند که جهش‌های اقتصادی بسیاری را به همراه خواهد داشت، می‌افزاید: چند وجهی بودن بخش‌های لجستیک از جمله حمل‌ونقل هوایی، دریایی و  زمینی ( اعم از جاده‌ای، ریلی و... ) از جمله موضوعاتی است که بستر‌مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم می‌سازد. با این وجود وی معتقد است هنوز در برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا و دیگر کشورهای در حال توسعه یکپارچگی و هماهنگی لازم در تمام اشکال حمل‌ونقل وجود ندارد این در حالی است که یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل تجاری و مسافری است.

اهمیت لجستیک و زنجیره تأمین کالا در توسعه اقتصادی و رفع نابسامانی‌های عرضه کالا، موضوعی است که به‌عنوان یکی از محورهای مهم اجرای طرح تحول اقتصادی نیز بر آن تأکید شده است با این روند طی سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای تبیین جایگاه لجستیک و زنجیره تأمین کالا در رشد و توسعه اقتصادی کشور صورت گرفته و شاید بتوان برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی «حمل‌ونقل برون‌شهری، لجستیک و زنجیره تأمین»  از 24 تا 27 تیر ماه امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی را اقدامی در این جهت قلمداد کرد.دست‌اندرکاران برپایی این نمایشگاه آشنایی با جدبدترین دستاوردها اتصال و شناسایی مشتریان، بهره‌مندی از آخرین پیشرفت‌ها و شرکت در کنفرانسی که در حاشیه برپایی نمایشگاه برپا می‌شود را فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر مشارکت‌کنندگان با این مقوله می‌دانند. از سوی دیگر وضع مقررات در صنعت لجستیک، اینکه چگونه یک زنجیره لجستیک به محصول تازه تولید شده وصل شده، مدیریت زنجیره تأمین کالا و بالاخره تمرکز بر محیط‌زیست و وارد کردن آن در لجستیک از موضوعاتی است که در برپایی نمایشگاه مذکور مد نظر قرار گرفته است.

همچنین صالح سپاسدار، مدیر نمایشگاه تخصصی بین‌المللی حمل‌ونقل برون شهری، لجستیک و زنجیره تأمین نیز این نمایشگاه را محلی برای معرفی یکی از جامع‌ترین بخش‌های صنعت کشور قلمداد کرده و می‌گوید: با توجه به شرایط جدید کسب و کار در جهان، فرایندهای لجستیکی نقش مهمی در افزایش رقابت‌پذیری سازمان‌های صنعتی و خدماتی داشته و برپایی چنین نمایشگاهی نه در ایران بلکه در همه کشورهای دنیا قطعا برای صنایع مرتبط مفید خواهد بود.

کد خبر 107144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز