دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

ترجمه زهرا دلیریان : زمانی که به سردرد‌های مداوم می‌اندیشیم همواره تصور یک بزرگسال در ذهن ما نقش می‌بندد.

این در حالی است که تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که ممکن است کودکان نیز همچون بزرگسالان از سردرد‌های مداوم رنج ببرند.

دستاورد‌های جدید دانشمندان حاکی از آن است که سردرد‌ها در کودکان به مانند یک فرد بزرگسال اتفاق می‌افتد و30درصد از کودکان قبل از مدرسه رفتن این سردرد‌ها را تجربه می‌کنند. این واقعیت که چرا کودکان دچار سردرد می‌شوند هنوز کشف نشده است؛ اما می‌توان دلایل عمده‌ای را برای این سردرد‌ها برشمرد.

دلایل سردرد در کودکان

وراثت: برای اینکه بدانیم چرا کودکان به سردرد مبتلا می‌شود می‌باید به عوامل وراثتی که نقش تعیین کننده‌ای در سردرد‌ها دارند توجه کرد. پیشینه پزشکی افراد خانواده و تحقیق در رابطه با انتقال بیماری‌های مزمن ازسوی اجداد به نسل‌های بعدی از جمله عواملی است که ممکن است موجب ایجاد سردرد در کودکان شود. در این میان زنان از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند چنان‌که آمار هم نشان می‌دهد زنان نسبت به مردان بیشتر به میگرن و درد‌های ناشی از آن مبتلا می‌شوند.

آسیب به سر : یکی دیگر ازدلایل تجربه سردرد در کودک آسیب و ضربه به سر است. در هنگام بروز مواردی از این دست کودک می‌باید توسط پزشک متخصص اطفال مورد معاینه قرار گرفته و درصورت نیاز تحت درمان قرار گیرد. در این مرحله ضروری است که دوره درمان تکمیل شود؛ چرا که بی‌توجهی به گذراندن طول درمان آسیب جبران ناپذیری را به کودک وارد می‌کند.

محیط‌زیست و آلرژی‌ها : تغییرات محیط‌زیستی نیز همچون تغییرات آب و هوایی، نور زیاد، بوهای نامطبوع و قوی می‌تواند از عوامل تحریک‌کننده سردرد در کودک باشد.

آلرژی غذایی : برخی از کودکان با مصرف نوشابه و شکلات ممکن است دچار آلرژی غذایی شوند؛ چرا که در این نوع مواد اسانس‌های افزایشی به‌نام منوسدیم گلوتامات (MSG) وجود دارد که می‌تواند یکی از دلایل سردرد در کودکان باشد. در رابطه با این عامل باید اطمینان حاصل کنیم که کودک با مصرف این مواد به آلرژی مبتلا نمی‌شود.

CNN

کد خبر 107066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز