یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

موافقت سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) با آغاز مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی مخالفت شدید گروه‌های فلسطینی را به‌دنبال داشت

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز گذشته با بی‌نتیجه دانستن این مذاکرات اعلام کرد که موافقت سازمان آزادی بخش فلسطین برای مذاکرات غیرمستقیم با اشغالگران در راستای بهبود موضع آمریکا و تلاش برای زیبا جلوه دادن چهره دولت افراطی نتانیاهوست.

محمود الزهار یکی از رهبران حماس اعلام کرد: مذاکرات سازش از سال 1992 آغاز شده و تاکنون کوچک‌ترین درخواست ملت فلسطین را محقق نکرده است و اکنون در فضایی که همه طرف‌ها در نیت‌ها و توان‌‌ آن  برای تحقق اهداف تردید دارند، برگزار می‌شود.

صلاح البردویل یکی دیگر از اعضای این جنبش هم تصمیم کمیته اجرایی‌ سازمان آزادی‌بخش فلسطین برای‌ ازسرگیری‌ مذاکره با رژیم صهیونیستی‌ را نتیجه تصمیم قبلی‌ محمود عباس و اطرافیانش دانست و اعلام کرد: آنها تلاش کرده‌اند تا از طریق کمیته پیگیری طرح صلح اعراب و سپس کمیته اجرایی ساف به این تصمیم رنگ و لعاب شرعی‌ بزنند اما این کمیته به هیچ وجه نماینده ملت فلسطین نیست.

وی تاکید کرد: تصمیم کمیته اجرایی ساف بی‌مفهوم است و به هیچ وجه تصویرگر خواست ملت فلسطین نیست. ما بر این باوریم که این مذاکرات به شکست می‌انجامد و طرح عباس با مخالفت ملت فلسطین و گروه‌های مبارز فلسطین عقیم می‌ماند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم با محکوم کردن این مسئله اعلام کرد که این تصمیم یک اقدام عوام‌فریبانه است و به هیچ وجه مورد اجماع ملی‌ نیست.‌پیش از این سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش فتح در نشستی مشترک موافقت خود را با آغاز مذاکرات غیرمستقیم با سران رژیم صهیونیستی از طریق جورج میچل، نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه اعلام کردند.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطین هم روز گذشته پس از دیدار با میچل اعلام کرد که مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی به‌صورت رسمی آغاز شده است. روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر افراطی رژیم صهیونیستی به‌دنبال این مسئله اعلام کرد که امیدوار است به‌زودی این مذاکرات غیرمستقیم تبدیل به گفت‌وگوهای مستقیم شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت آمریکا در تلاش است که هر چه سریع‌تر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان را به پای میز مذاکره مستقیم برگرداند. گفته می‌شود دولت اوباما رسما به عباس ابلاغ کرده است که آمریکا هیچ طرح صلحی را پیش از آنکه وی مذاکره مستقیم با رژیم صهیونیستی را آغاز کند، مطرح نخواهد کرد.

درحالی‌که اقدامات اشغالگران رژیم صهیونیستی از جمله شهرک‌سازی‌های این رژیم ادامه دارد، به عقیده بسیاری مذاکرات غیرمستقیم برای محمود عباس تنها یک پوشش به حساب می‌آید. گزارش‌ها نشان می‌دهد که وی پس از مدت کوتاهی مانند گذشته تن به دیدار و ملاقات رو در رو با مقام‌های رژیم صهیونیستی خواهد داد.

کد خبر 107022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز